در روزنامه اطلاعات ۲۳ خردادماه ۱۳۱۱ آمده است: بلدیه تهران طبق مقررات قانون عوارض و مالیات خانه‌های مسکونی، وصول مالیات خانه‌های مسکونی را شروع کرده و چون مطابق مقررات قانون مذکور قبلا باید خانه‌های مسکونی ممیزی شده و قیمت آن از طرف مالکین و بعدا از طرف بلدیه تهران تعیین شود، در ظرف سال گذشته تمام خانه‌های مسکونی احصا و ممیزی شده و به طوری که اطلاع حاصل شده‌است، بالغ بر ۳۰ هزار خانه مسکونی را ممیزی کرده و مشغول تنظیم اوراق لازمه آنها هستند. خانه‌های مسکونی مطابق مقررات مصوبه تا میزان دو هزار تومان قیمت از مالیات و عوارض معاف هستند و از قیمت دو هزار تومان به بالاتر مالیات دو درصدی به خانه‌ها تعلق می‌گیرد.

حقوق معوقه کارمندان کنتراتی پرداخت می‌شود

بودجه تفصیلی اداره کل تجارت که در کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی تصویب شده بود، روز گذشته راپورت آن در کمیسیون بودجه مجلس با حضور یاسایی، رییس کل تجارت مطرح و مورد شور و مذاکره قرار گرفت و قرار شد تا دو روز بعدی ابلاغ شود. به این ترتیب حقوق مستخدمین کنتراتی آن اداره که به واسطه عدم تصویب بودجه از اردیبهشت پرداخت نشده بود، به آنها داده می‌شود.

روغن کرچک از مالیات معاف شد

از روزنامه اطلاعات ۲۳ خردادماه ۱۳۱۱ خبر می‌رسد: کارخانه روغن‌کشی غفاری در قزوین موفق شده است انواع روغن‌های صنعتی که تاکنون از خارج وارد می‌شد را تهیه کرده و حتی روغن کرچک را صادر کند. از آنجا که پرداخت عوارض به صدور روغن کرچک صدمه وارد می‌کرد، شکایتی از طرف تجارتخانه برادران غفاری به هیات دولت و به مجلس شورای ملی برای معافیت مالیاتی این کالا ارائه شد. در نتیجه شکایت مزبور اداره کل تجارت موافقت کرد که روغن کرچک را از عوارض مالیاتی معاف کند.

معاملات بازار

بازار ارز در ۲۳ خرداد ۸۰ سال پیش، سرعت افزایش روزهای قبل را ندارد و معاملات آن با اندکی تفاوت انجام می‌شود. در این روز پوند به قیمت ۱۱۲ ریال خریداری و ۱۱۲و نیم ریال فروخته می‌شود. به گفته گزارشگر روزنامه علت افزایش بورس سیاه در این روزها به تعداد زیاد خریداران و کمبود ارز برمی‌گردد.

کاهش نرخ ارزاق

از تربت خبر می‌رسد که به واسطه اقدامات رییس بلدیه این شهر نان از خرواری یازده تومان به هفت تومان و گوشت از یک من هشت ریال به شش ریال و زغال کمیاب از یک من دو ریال به ۳۰ شاهی تنزل قیمت پیدا کرده است تا موجبات رفاه فقرا فراهم شود.

تکمیل خیابان پل خواجو تا پایان سال

اما اصفهان و بروجرد نیز در این روز خبرهایی را در روزنامه به خود اختصاص داده‌اند. از اصفهان خبر می‌رسد که سواره‌روهای خیابان چهارباغ که شدیدا احتیاج به مرمت داشت، از طرف اداره بلدیه دردست مسطح‌سازی و خاکریزی است. برای امتداد خیابان پل خواجو نیز مشغول نقشه کشی هستند و اجرای آن از تصمیمات امسال بلدیه است. درباره بروجرد خبر جالبی در روزنامه به این مضمون منتشر شده است: «آقا سید عبدالله خان منتظری امین صلح بروجرد به سمت امانت صلح خرم‌آباد انتخاب و مامور تشکیل صلح آنجا شدند» دیگر خبرهای این شهر به امتحان‌های مدرسه‌های ذکور و اناث در این شهر بازمی‌گردد.

تروتسکی از جنگ آلمان و شوروی خبر می‌دهد

اما خبر مهم خارجی این روز به مقاله‌ای از تروتسکی مربوط می‌شود. در این مقاله که در روزنامه بورسن کوریه (یکی از جراید آمریکا) منتشر شده، تروتسکی از حمایت فرانسه از روی کار آمدن هیتلر سخن گفته است. او در مقاله خود روی کار آمدن هیتلر را با جنگ آلمان و شوروی مساوی می‌داند و می‌نویسد «جنگ بین حکومتی که هیتلر زمامدار آن باشد و بین اتحاد شوروی ناگزیر می‌نماید» اتفاقی که فرانسه نیز از آن پشتیبانی خواهد کرد.