فروش سهام شرکت تجارتی ایران به یک شرکت آمریکایی

شرکت تجارتی ایران همچنان در روزنامه‌های خرداد ماه۱۳۱۱ بیشترین اخبار داخلی را به خود اختصاص داده است. از جمله این خبرها می‌توان به موافقت هیات‌مدیره این شرکت با خرید سهام آن توسط یک شرکت آمریکایی اشاره کرد. درج اساسنامه و صورتجلسه دوم مجمع عمومی شرکت تجارتی ایران در صفحه اول از دیگر خبرهایی هستند که درباره این شرکت به چشم می‌خورند. اما تبلیغ یکی از اعضای اتاق تجارت نیز در کنار خبرهای شرکت تجارتی نیز در این روز جلب نظر می‌کند. فرانسوا دورومایرز در اعلانی که برای روزنامه فرستاده ابراز تمایل کرده که در صادرات پنبه، برنج، چای، کتیرا، پوست بز و بره و... با موسسه‌های مهم و تجارتخانه‌های معتبر ایرانی همکاری داشته باشد. در خبر دیگر روزنامه اطلاعات ۱۶ خرداد ۱۳۱۱ آمده است: «صورت بودجه تفصیلی وزارت پست و تلگراف که اخیرا به تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی رسیده است، یک نسخه از آن از طرف وزارت مالیه به وزارت پست و تلگراف ابلاغ شده است تا نسخه مزبور را منتشر کند.» بودجه اداره کل تجارت دیگر خبر اقتصادی این روز است. بر اساس این خبر، کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی تشکیل شده و بودجه تفصیلی اداره کل تجارت با حضور آقای یاسایی، رییس کل تجارت مطرح شده است و قرار است که گزارش آن برای کمیسیون بودجه مجلس ارسال شود.

استرداد وجوه حمالی، تیتری است که روزنامه اطلاعات برای خبری در خصوص بندر پهلوی برگزیده است. در این خبر آمده است:« اتاق تجارت بندر پهلوی به اداره کل تجارت مراجعه و اطلاع داده بود که گمرک آن جا بابت بارگیری و حمل قند و شکر و کبریت از کشتی به انبار مبلغی را به عنوان حمالی از تجار دریافت می‌کنند. در نتیجه مکاتبات و مذاکراتی که بین اداره کل تجارت و گمرکات به عمل آمده مشخص شده که این مبلغ بی‌مورد دریافت می‌شده و قرار است که پس از اخذ، آن را به اشخاص ذینفع مسترد دارند.» صرف اسکناس‌های بانک شاهی نیز دیگر خبری است که در حوزه اقتصاد، در روزنامه ۱۶ خردادماه درج شده است.

اما در حوزه قضا و دادگستری در این روز لیست محکومین به اعدام و حبس در روزنامه چاپ شده است. بر اساس گزارشی که از طرف دیوان‌های حرب آن دوران برای روزنامه ارسال شده، سرقت و سردستگی اشرار مسلح، جرمی بوده که متهمین به آن با مجازات اعدام روبه‌رو بودند. در این گزارش که یک تیتر از روزنامه را به خود اختصاص داده، اسامی محکومین به اعدام در هر شهر در کنار جرم آنها ذکر شده است. از خبرگزاری‌های خارجی خبر می‌رسد که به موجب فرمان صادره از مقام ریاست مملکت آلمان، مجلس رایشتاگ منحل شده است. همچنین دولت آلمان قرار است بیانیه‌ای صادر کند و در آن خط‌مشی خود را به اطلاع عموم برساند. همچنین با وجود اینکه انتخابات جدید رایشتاگ نزدیک نیست، تمام احزاب خود را برای مبارزه انتخاب جدید آماده کرده‌اند. آلمان در تب و تاب است، کشوری که قرار است چند سال بعد دنیا را به هم بریزد و نظم جدیدی را در سایه اقدامات خود بر آن طنین افکند.