وزیر دربار در راس اقتصاد

انتخاب هیات رییسه شرکت تجارتی ایران از جمله خبرهای اقتصادی روزنامه اطلاعات ۱۴ خرداد ۱۳۱۱ است. بر اساس این خبر یاسائی، وزیر دربار به سمت ریاست عالیه هیات مدیره شرکت سهامی تجارتی ایران و امین الضرب اصفهانی به سمت نایب‌رییسی انتخاب شدند. در این روز همچنین بودجه تفصیلی اداره کل تجارت با مختصر اصلاحی که در آن به عمل آمده بود به کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی تقدیم شد. از همدان خبر می‌رسد که قیمت گندم و جو در شهر همدان ترقی کرده و گندم از خرواری ۱۲۰ ریال به ۱۴۰ ریال و جو از خرواری ۸۰ ریال به ۸۸ ریال رسیده است. خبر یک کارخانه چرمسازی دیگر خبر حوزه اقتصاد است. مستر چاکس انگلیسی در دوشان تپه تصمیم دارد که کارخانه چرمسازی تاسیس کند و اراضی اطراف آن را هم برای به بخش‌های دیگر کارخانه اختصاص دهد.

ساعت کاری وزارت داخله در آن دوران نیز خبری است که در روزنامه اطلاعات این روز جلب توجه می‌کند. بر اساس این خبر کارمندان ۸۰ سال پیش پنج و نیم ساعت قبل از ظهر و یک ساعت بعداز ظهر کار می‌کردند.

در حوزه سیاسی خبر عهدنامه مودت ایران و فرانسه در روزنامه اطلاعات ۱۴ خرداد ۱۳۱۱ مهم‌ترین خبر تلقی می‌شود. اما در حوزه فرهنگ جالب‌ترین خبر به اکران فیلم «بچه‌لات» مرتبط است. در آگهی که درباره این فیلم در روزنامه منتشر شده، آمده است:« یک فیلم خنده‌آور و فراموش نشدنی، یک جایزه به کسی داده می‌شود که در این شب نخندد.»

خبرگزاری‌های خارجی این روز نیز از کنگره ضد فاشیست در برلن خبر می‌دهند. در قسمت شمال شرقی برلن از طرف کارگران عضو، اتحادیه ضد فاشیستی کمیته تشکیل یافته و وظیفه کمیته مزبور این است که مقدمات تشکیل کنگره ضد فاشیستی قسمت شمال شرق برلن را فراهم کند. در این کشور همچنین صدراعظم جدید، هیات دولت جدید را به رییس‌جمهور معرفی کرد و وزراء مراسم تحلیف را به جا آوردند. دولت جدید همچنین درخواست انحلال مجلس این کشور تحت عنوان رایشتاک را دارد. در ایتالیا و انگلیس برخلاف اوضاع نابسامان آلمان جشن برپا است، پادشاه انگلیس مراسم شصت و هفتمین سال تولد خود را جشن می‌گیرد و در ایتالیا نیز به مناسبت پنجاهمین سال وفات گریبالدی جشن‌های بزرگی در ایتالیا برپا می‌شود.

از کشور شوراها نیز خبر می‌رسد که قرار است چند فروند کشتی اقیانوس‌پیما حامل سیاحان خارجی از تمام اطراف دنیا وارد لنینگراد شود تا آنها بتوانند از تاسیسات جدید ساخته شده در این کشور دیدن کنند. مسافرت به شمال شوروی با کشتی یخ شکن مالیکین انجام می‌شود. گویا رژیم تازه شوروی درصدد است که چهره‌ای مناسب و دلپذیر از کشور خود به دست دهد، هدفی که گرچه در کوتاه‌مدت عده‌ای را به رویایی دل خوش می‌کند، اما پایان آن چون حقیقتی تلخ جهان را تکان می‌دهد.