تاجران به تعهد خود عمل کردند

تاسیس شرکت تجارتی ایران، مهم‌ترین مطلب اقتصادی است که روزنامه نهم خردادماه ۱۳۱۱ به آن پرداخته و گزارش مربوط به آن را در صفحه اول خود چاپ کرده است. به گفته گزارشگر روزنامه، تاسیس این شرکت که ابتدا به عنوان خیالی بیش نمی‌نمود، با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسوولان دولتی و تجار به ثمر نشست. در جلسه مجمع عمومی این شرکت تعهدات تاجران از ۱۰۰ هزار تومان تجاوز کرد و نزدیک به یک سوم آن نیز پرداخت شد. همچنین تجار مشهدی نیز تمایل خود را به سهیم شدن در این شرکت اعلام و در همین روز نیز یک سوم تعهدات خود را پرداخت کردند. تجار شاهرودی، قمی و دامغانی از دیگر تجاری هستند که نسبت به سهیم شدن در شرکت تجارتی ایران اشتیاق نشان داده‌اند.

خبر دیگر اقتصادی این روز به بودجه‌های تفصیلی برمی‌گردد. بر اساس این خبر بودجه‌های وزات امور خارجه، وزارت راه، پست و تلگراف تصویب شده و بقیه بودجه‌ها در حال بررسی است. همچنین نرخ اجناس از سوی اداره کل تجارت به حاکمان ولایات و ایالات صادر شده و در ضمن آن تذکر داده شده است که علاوه بر ارسال صورت مزبور در هر ۱۵ روز هر گاه تغییراتی در نرخ اجناس به وجود بیاید، تلگرافی این اطلاعات داده می‌شود.

صورت واردات ۱۱ ماهه سال ۱۳۱۰چلوار، انواع چیت و پارچه‌های بافته شده نیز در ستون اخبار داخلی روزنامه اطلاعات نهم خرداد ماه درج شده است . به این ترتیب در ۸۱ سال پیش واردات چلوار ۲۹۷هزار و ۱۸۰ من و به قیمت ۱۴ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۴۱۰ قران بوده است. واردات انواع پارچه‌های ملون و پارچه‌های بافته شده با نخ الوان از دیگر بخش‌های این خبر هستند.

در حوزه فرهنگ خبر افتتاح سینما لوناپارک در خیابان نادری جلب نظر می‌کند. این سینما قرار است در ۱۱ خرداد ماه افتتاح و فیلم صدادار «دوک دتولد» را به روی پرده بیاورد. کمدی «خسیس» نیز قرار است توسط مجمع تئاتر تهران در سالن تابستانی استودیوم درام کرمانشاهی اجرا شود.

اما پیشگویی و فال گیری نیز گویا در آن سال ها از کارهای مرسوم و قانونی بوده است. در یک آگهی که در روزنامه نهم خرداد ماه منتشر شده ، پیشگویی به وسیله کف خوانی و علم اعداد تبلیغ شده است. در این آگهی از مخاطبان خواسته شده اسم خود و مادر، پدر و تاریخ تولد به همراه نیت روی یک صفحه نوشته و برای آگهی دهنده با یک تمبر ۱۰۰ دیناری فرستاده شود تا او ظرف ۴۸ ساعت اطلاعات مربوط را برایش پست کند.

اما خبرگزاری‌های خارجی نیز در این روز از لغو طلاق‌های سری در فرانسه، کسری بودجه اقتصادی در آمریکا و کنترل نیروهای نیمه ارتشی در آلمان توسط وزیر داخله خبر می‌دهند.