بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیاز صنایع کشور به محصولات مسی

شرکت صنایع مس شهید باهنر با وسعت حدود ۱۰۰هکتار و با بیش از ۱۵۰۰نفر پرسنل در ۱۲کیلومتری شهر کرمان و در نزدیکی بزرگ‌ترین و غنی‌ترین معادن مس خاورمیانه، بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی ارتباط‌دهنده معادن مس و روی با صنایع تولیدی کشور بوده و شامل ۴ کارخانه ذوب و ریخته‌گری، اکستروژن و کشش، نورد و سکه‌زنی می‌باشد که محصولات متنوعی از قبیل انواع ورق، تسمه، فویل، لوله و مقاطع تولید می‌کند.ظرفیت تولید سالانه محصولات نهایی این شرکت بالغ‌بر ۵۵هزار تن می‌باشد و با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه سال‌های آتی به بالاتر از ۷۷هزار تن خواهد رسید. شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان یک بنگاه اقتصادی، بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیاز صنایع کشور به محصولات مسی و آلیاژ‌های آن است و برای توسعه سهم خود در بازار جهانی تلاش می‌کند.

این شرکت ماموریت خود را رضایت کامل مشتری با تولید و تحویل به موقع محصولاتی با کیفیت برتر، قابل اعتماد و بهای مناسب می‌داند.

شرکت مس باهنر در عرضه محصولات جدید، با ارزش افزوده بیشتر و توسعه فناوری در تولید پیشگام است.

همه فعالیت‌های شرکت با تعهد نسبت به منافع پایدار سهامداران، حفظ محیط‌زیست و تامین آتیه‌ای روشن برای کارکنان سازگار است.محصولات شرکت صنایع مس شهید باهنر مطابق با استاندارد‌های جهانی تولید و علاوه بر تامین نیاز بازار داخل به کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان، فرانسه، انگلستان، چین، تایوان، تایلند و... صادر شود.

فرآورده‌های تولیدی این شرکت در کلی‌ترین گروه عبارتند از:

انواع مقاطعه توپر در برگیرنده انواع میلگرد، چهارگوش و شش گوش، باسبار و مفتول با آلیاژهای مس و برنج و برنج سربدار. همچنین انواع لوله با آلیاژهای مس، مس فسفردار، کاپرنیکل و آدمیرال براس و انواع ورق و تسمه و مطلس با آلیاژهای مس، کاپرنیکل، برنج و مس فسفردار و مس- قلع برای تسمه‌های رادیاتور.

این محصولات در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از برجسته‌ترین کاربردهای آنها از این قرار است:

صنایع تاسیساتی، حرارتی و برودتی: برای ساخت مبدل‌های حرارتی، رادیاتور، سیستم‌های تهویه مطبوع، آب سردکن، آب شیرین‌کن، انواع یخچال و... .

صنایع خودروسازی: برای ساخت رادیاتورها، انواع یاتاقان، بوش و دنده برنجی، انواع پیچ، مهره و سرسیم و... .

صنایع الکتریکی و الکترونیکی: برای ساخت سرپیچ لامپ‌های روشنایی، ترمینال‌های برنجی، انواع کلید و پریز، تابلوهای انتقال و توزیع برق، کویل‌های القایی، کنتاکتورها و کابلشو‌ها و... . صنایع لوازم خانگی و تزئینی و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز جز این گروه‌ها محسوب می‌شوند.

کارخانه ذوب با بهره‌گیری از تکنولوژی شرکت کروپ آلمان و دانش فنی شرکت اتوکومپو در سطحی معادل ۱۳۵۰۰ متر مربع طراحی و ساخته شده است و ظرفیت تولید آن ۵۴۰۰۰تن در سال می‌باشد.

این کارخانه دارای ۲ خط ذوب و ریخته‌گری می‌باشد و کوره‌های آن از نوع القایی بوته‌ای و کانال‌دار است. تولیدات این کارخانه به دو گروه اسلب و بیلت مسی و آلیاژهای مس از قبیل برنج، برنج سربدار و کاپرنیکل تقسیم می‌شود که در واقع مواد اولیه دو کارخانه نورد و اکستروژن را تامین می‌کنند.

کارخانه اکستروژن که از ماشین‌آلات ساخت کارخانه مانسمان دماگ آلمان استفاده می‌کند، بر روی زمینی به وسعت ۲۷۳۶۰ متر مربع بنا شده است. دانش فنی این کارخانه نیز از کشور فنلاند و شرکت اتوکومپو خریداری شده است.

در حال حاضر ظرفیت تولید این کارخانه ۱۹۵۵۰ تن شامل انواع لوله، مقاطع، چهارگوش، شش گوش و باسبار مسی و آلیاژهای با پایه مس می‌باشد. این کارخانه دارای دستگاه‌های پرس ۲۵۰۰ تنی، تجهیزات تنش‌گیری و اسیدشویی، ماشین‌های کلاف پیچ و برش و مستقیم کننده و انواع دستگاه‌های کشش سرد می‌باشد و محصولات آن در صنایع زیر کاربرد دارند.

کارخانه نورد با ۳۲۰۰۰ متر مربع زیربنا دارای انواع ماشین های نورد، کوره‌های آنیل و پیش گرم، ماشین‌های اسیدشویی و برش می‌باشد. تکنولوژی، دانش فنی و ماشین‌آلات این کارخانه از شرکت کوبه‌استیل ژاپن خریداری شده است. در حال حاضر ظرفیت تولید کارخانه نورد ۳۲۰۵۰تن در سال می‌باشد.

گروه تولیدات این کارخانه شامل انواع ورق و تسمه و فویل مسی و برنجی و آلیاژ با پایه مس می‌باشند که در صنایع کاربرد دارند.