در مراسم روز ملی صادرات از صادر و تولیدکنندگان نمونه سال ۸۵استان گیلان با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد. در این مراسم ۱۲نفر از تولید و صادرکنندگان نمونه سال ۸۵استان گیلان معرفی و از آنان تقدیر به عمل آمد.

رییس سازمان بازرگانی گیلان در این مراسم گفت‌: در سال‌جاری هشت هیات تجاری از استان گیلان به خارج از کشور اعزام می‌شود.

رضا پاک‌سرشت افزود: این هیات‌های تجاری به کشورهای روسیه، آذربایجان گرجستان‌، عراق‌، پاکستان‌، افغانستان، سوئد و سوریه اعزام می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته تنها دو هیات تجاری از استان به کشورهای آذربایجان و پاکستان اعزام شده‌است. وی همچنین از اجرای طرح مطالعات شناخت بازار، طرح مطالعاتی بازارهای کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان‌، طرح سمینارهای بازار شناسی کشورهای هدف‌، طرح تدوین کتاب و لوح فشرده جامع توانمندیهای تولیدی صادراتی استان گیلان‌، ایجاد مجتمع دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در ۱۰ هکتار زمین در سراوان‌، ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی در زمینی به وسعت ۶هزار مترمربع در محدوده اراضی اتاق بازرگانی و ایجاد نمایشگاه‌های مجازی توسط سازمان بازرگانی به عنوان دیگر برنامه‌ها برای توسعه صادرات غیرنفتی در استان گیلان یاد کرد. مهندس رضا صابر مدیر شرکت پاژک نیز در این مراسم گفت‌: صادرات فرایند مبتنی بر توسعه دانش مداری است و مشکلات در زمینه صادرات به دلیل عدم رعایت الزامات بازارهای صادراتی است.

وی اظهارداشت: اطلاعات موجود در زمینه صادرات به روز و کافی نیست و در سفارت خانه‌ها نیز با فقدان اطلاعات روبه‌رو هستیم در حالی که تجار با برخورداری از اطلاعات کافی می‌توانند شرایط رقابت و بازارهای هدف و وضعیت مالی کشورهای را شناسایی کنند. وی تاکید کرد: صادرکنندگان با کسب اطلاعات خاصی که ناشی از تحقیقات بازار است باید در مسیر انطباق عرضه با تقاضای بازار قرار بگیرند.

وی یادآورشد: صادرکنندگان استان گیلان نیازمند آموزش هستند و این آموزش‌های باید کاربردی باشد.

صابر گفت‌: جوایز صادراتی نیز باید متناسب با قیمت مواد اولیه در سطح جهان تغییر کند در حالی که این میزان ثابت است. استاندار گیلان نیز در این مراسم گفت: سیاست دولت در زمینه صادرات تقویت این بخش است چون توسعه و رسیدن به استراتژی برون رفت از اتکاء به تک محصولی نفت در توسعه صادرات است.

علی عبدالهی افزود: روند صادرات سیر صعودی بسیار خوبی در دوران انقلاب اسلامی داشته است‌، زمانی کشور کاملا متکی به صادرات نفت خام بود در حالی که امروز اگر نفت صادرات داریم نفت خام و مشتقات آن است که نشانگر دانش و فناوری است که جزء صادرات و سهم پردرآمدی است که در کنار صادرات غیر نفتی داریم.

وی اظهارداشت: در آینده کشور نباید متکی به صادرات نفت باشد تا این منبع پر ارزش و استراترژیک برای نسل‌های آینده حفظ شود و ارزش مالی آن صادر شود.

وی گفت‌: ظرفیت‌های خوبی در زمینه تولید خاویار و برخی محصولات دیگر کشاورزی مانند محصولات باغی و گلخانه‌ای در استان وجود دارد. استاندار گیلان افزود: در زمینه تولید چای نیز امکان صادرات وجود داردکه باید روی آن کار شود‌، زیتون‌، بادام زمینی و فندق و گیاهان دارویی نیز از دیگر قابلیت‌های صادراتی استان است. وی خاطر نشان کرد: استان گیلان به‌رغم اینکه دارای صنایع بزرگ نیست اما در زمینه مواد غذایی و شیلات دارای مزیت‌های خوبی است. عبداللهی تاکید کرد: صادرات یک پروسه بسیار پیچیده و چند مرحله ‌است که باید طی شود که به کیفیت و نوع تولید‌، بسته‌بندی محصول و شرایط تولید وابسته است.

به گزارش ایرنا، استاندار گیلان گفت‌: مرحله ایجاد زیرساخت‌هایی مانند توسعه بنادر، حمل‌و‌نقل دریایی‌، هوایی و زمینی‌، راه‌آهن نیز برای توسعه صادرات لازم است که بخش‌هایی از آن درگیلان شرایط خوبی قرار دارد.

عبدالهی افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در اسکله بندر انزلی از شش میلیون تن ظرف دو سال آینده به هشت میلیون تن می‌رسد و توسعه واحداث آزاد راه‌، راه آهن و توسعه بندر آستارا نیز از دیگر زیر ساخت‌های مهم استان گیلان برای توسعه صادرات است.

وی اظهارداشت‌: سازمان‌هایی مانند اتاق بازرگانی و سازمان بازرگانی باید قوانین و مقررات مسیر صادرات را هموار کنند. وی خاطر نشان کرد: بازاریابی و شناخت بازار هدف از وظایف صادرکنندگان و اتاق بازرگانی است که نیاز جامعه هدف را متناسب با تقاضا مشتریان شناسایی کنند. در پایان این مراسم شرکت‌های ایران رادیاتور‌، نگین رویای شمال‌، ستاره لاهیج‌، امواج شبنم بهاران‌، ایران نادی و شرکت تولید و صنعتی پاژک و دستکش گیلان به عنوان تولید کنندگان نمونه سال ۸۵معرفی و با آنان لوح تقدیر اهداء شد.

همچنین حسین دارا، مهدی نوری پور‌، عطاء‌اله بابایی‌، علیرضا شکاری و علی ولیزاده حدیقه به عنوان صادرکنندگان نمونه استان گیلان معرفی و با اهدا لوح تقدیر از آنان تجلیل شد.