استاندار مازندران بر افزایش سهم صادرات غیرنفتی کشور و نیز افزایش کالاهای صادراتی این استان تاکید کرد و گفت: توسعه صادرات، ما را از وابستگی به نفت خارج خواهد کرد. به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ابوطالب شفقت در جلسه توسعه صادرات این استان افزود: یکی از موضوعاتی که به طور جدی در مسیر توسعه به آن توجه ویژه داریم، بازرگانی و تجارت خارجی است.

وی اظهار داشت: تلاش استان در امر تولید قابل تحسین است و با هدایت این تولید به بازار جهانی و عرضه آن سهم تولید استان چندین برابر خواهد شد.

شفقت، شناسایی بازارهای هدف و توسعه تولید را ضروری دانست و بیان داشت: هنوز با واقعیت‌ها فاصله داریم و انتظارمان این است که سهم صادرات این استان افزایش یابد.

استاندار مازندران تصریح کرد: از بانک‌ها خواسته شده تا از بازرگانان و صادرکنندگان حمایت لازم را به عمل آورند.

در این جلسه ضمن بررسی فهرست صادرکنندگان نمونه استان که کالاها و محصولاتی چون فرش دستباف و گلیم، مرکبات، سیب‌زمینی، گل و گیاه، قطعات فولادی، خشکبار، خدمات فنی و مهندسی صادر کرده‌اند به معیارهای تاثیرگذار براین انتخاب اشاره وگفته شد که این معیارهاو عوامل شامل: ارزش صادرات، رشد صادرات، صادرات کالاهایی که از تولیدات استان بوده، گستردگی و نفوذ صادرکنندگان در کشورهای هدف بوده است.

همچنین در این جلسه گسترش فرهنگ عمومی صادرات، ارتقای شان و منزلت اجتماعی صادرکننده، معرفی الگوهای موفق صادرات، بسترسازی برای توسعه صادرات و برداشتن موانع پیش روی صادرات، از اهداف در دست پیگیری در بخش صادرات دانسته شد.

استاندار مازندران روز یکشنبه در جلسه توسعه صادرات استان در ساری همچنین گفت‌: سهم اساسی این استان در تولید محصولات کشاورزی در کل کشور بسیار بالا است و انتظار می‌رود صادرکنندگانی موثر و قوی در این استان در صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم.

وی افزود‌: این استان ۹۰درصد تولید مرکبات کشور را در اختیار دارد و باید در بخش صادرات نیز فعال شود. قنبرعلی رهی رییس سازمان بازرگانی مازندران نیز گفت‌: ۷۰صادرکننده فعال درمازندران وجود دارد که در آینده نزدیک از ۳۰واحد صادرکننده به عنوان نمونه استانی تجلیل خواهد شد.

وی افزود‌: ارزش صادرات‌، رشد صادرات‌، نفوذ در بازارهای هدف و پیدایش بازارهای جدید از شاخص‌های معرفی صادرکننده نمونه است.

وی نبود فرهنگ عمومی صادرات، بنگاه‌های فرسوده و ناتوان در رقابت با دیگر کشورها، نبود بستر مناسب برای توسعه صادرات و تعامل کم صادرکنندگان بایکدیگر را از مشکلات توسعه صادرات عنوان و تاکید کرد:اکنون مشکلات مربوط به حمل ونقل از بزرگ‌ترین معضلات صادرکنندگان محسوب می‌شود.

«مازی نور» و «الماس‌یار» صادرکنندگان نمونه مازندران

واحد تولیدی صنعتی «مازی نور» و واحد خکشبار «الماس یار» مازندران به عنوان واحدهای صادرکننده نمونه در استان مازندران معرفی شدند.

مازی نور سه میلیون و ۹۱۸هزارو ۵۵۲دلار کالا شامل انواع چراغ‌های روشنایی و واحد بازرگانی خشکبار الماس یار ۹هزارو ۴۱۶تن کالا به ارزش ۵۰میلیون و ۱۷۰هزارو ۶۰۴دلار انواع پسته وانجیر خشک صادر کرده‌اند. شرکت الملس یار به عنوان صادرکننده نمونه کشور در سال ۱۳۸۵ هم انتخاب شده است.