سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صادرات باید برنامه‌ای برای هماهنگی با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دخیل در زمینه صادرات طرح‌ریزی کند تا در اختصاص بودجه‌های حمایت از صادرات نیز وقفه‌ای ایجاد نشود. حبیب انصاری، صادرکننده لوازم‌خانگی و دبیرکل شورای صنایع گاز و لوازم‌خانگی، با تاکید بر لزوم رفع موانع تولید صادراتی عنوان کرد: صادرات همانند درختی است که ریشه آن تولید مطلوب است، لذا قبل از اعمال سیاست‌های حمایتی از صادرات باید شرایط مناسبی برای تولید صادراتی فراهم کنیم.

وی افزود: حمایت از شرایط تولید، سرمایه‌گذاری، تسهیلات تولید، حذف مالیات، اصلاح قوانین کار، بیمه، تامین مواد اولیه با نرخ متعادل برای صنعت و جلوگیری از افزایش هزینه تولید باید قبل از حمایت‌های صادراتی انجام شود.

به گفته انصاری، تولیدکنندگان کشورمان هنوز هم درگیر مسائل دامپینگ کالا‌های چینی و ورود آنها به بازار داخل با مارک‌های سایر کشور‌ها هستند که عامل منفی در جهت تولید صادراتی و رشد صادرات کشور محسوب می‌شود.

وی اقدامات سازمان توسعه تجارت در مقررات‌زدایی را در رفع بخشی از موانع صادرات موثر دانست و گفت: معتقدم باید میزان تاثیر‌گذاری جایزه صادراتی که همواره با دوره تاخیر طولانی همراه است بررسی شده و بعد از بررسی مواردی چون تجمیع عوارض و مالیات که اثر مثبت جوایز صادراتی را محو می‌کند رفع کنیم تا نتیجه مطلوب‌تری از پرداخت جوایز کسب کنیم.

انصاری همچنین تصریح کرد: در شرایط‌ رقابتی فشرده بازار‌های بین‌المللی باید جوایز صادراتی را کامل‌‌تر و حتی اضافه‌تر پرداخت کرد و محدودیت‌های پرداخت جوایز را نیز از پیش‌رو برداشت.

انصاری اعمال شرط دستیابی به ۷۰درصد رشد صادراتی در انتخاب صادرکننده نمونه را تصمیمی‌ کارشناسی نشده خواند و افزود: اعمال این شرط مناسب نیست چرا که دولت باید برای حمایت از صادرات و صادرکنندگان محدودیتی قائل نشود.

وی تاکید کرد: دولت باید با جدی کردن حمایت‌های صادراتی صادرکنندگان را در بحث بازاریابی، مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و حضور مداوم در بازار‌های جهانی یاری کند.

این صادرکننده لوازم‌خانگی خاطرنشان کرد که دولت باید با شناسایی رقبای صادراتی و بررسی توان صادراتی تولیدکنندگان داخلی از زاویه علمی ‌راهکارهای مناسبی را ارائه کند و نگاه مجددی به تصویر صادرات داشته باشد.