80درصد محصولات آرایشی و بهداشتی فروشگاه‌ها قاچاق است

فرید قدیری- بازار صنایع شوینده و بهداشتی در حال از بین رفتن است و دلیل اصلی آن هم ناهماهنگی و ناعادلانه بودن سیاست‌ها و مقررات تولید و واردات می‌باشد. این واقعیتی است که مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی‌هایی که از صنایع مذکور داشته به آن دست پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، مرکز تحقیقات استراتژیک چندی پیش نتایج بررسی‌هایش را در مورد چالش‌ها و تنگناهای صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی منتشر کرد.

این نتایج نشان می‌دهد تولیدکنندگان این صنایع با موضوعاتی همچون تامین مواد‌اولیه، قیمت‌گذاری، قاچاق و .... دست به گریبان هستند.

در این گزارش خلاصه نتایج به دست آمده از این تحقیق را با هم مرور می‌کنیم:

صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی از جمله معدود صنایعی به حساب می‌آیند که بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیازشان را از شرکت‌های پتروشیمی تهیه و تامین می‌کنند و این وابستگی، چالش جدی را برای صاحبان این صنایع به وجود آورده است.

در حقیقت وابستگی کارخانه‌های شوینده، آرایشی و بهداشتی به محصولات پتروشیمی به واسطه انحصار در تولید و عرضه محصولات پتروشیمی در کشور به معضلی فراگیر برای صاحبان این صنعت تبدیل شده است.

بررسی گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک در مورد تنگناهای صنایع شوینده و بهداشتی نشان می‌دهد قیمت مواد اولیه صنایع بهداشتی و شوینده که محصولات پتروشیمی را تشکیل می‌دهد با وضعیت کنترل نشده و گران به دست تولید‌کننده این صنعت می‌رسد. این در حالی است که به گفته صاحبان و دست‌اندرکاران این صنعت محصولات خارجی پتروشیمی مورد مصرف در صنایع شوینده به مراتب ارزان‌تر از قیمت داخلی آن است. اما به واسطه تعرفه‌های سنگین امکان واردات وجود ندارد.

صنایع بهداشتی و شوینده به واسطه مشکلات سیاست‌گذاری و تبعیض آمادگی جهانی‌شدن را ندارد. قیمت‌گذاری یکی از مشکلات عمده در این راه است. تولید در این حوزه مشمول قیمت‌گذاری است. براساس این گزارش هجوم کالای قاچاق یکی از مشکلات عمده است و استراتژی روشنی درباره این پدیده وجود ندارد. در حال حاضر چیزی حدود ۸۰درصد کالاهای ویترین سوپرمارکت‌ها، کالاهای قاچاق خارجی است.

مرکز تحقیقات استراتژیک در گزارشی در این باره می‌‌نویسد: نهادهای نظارتی به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و برای تولیدکننده مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌‌کنند. سازمان بازرسی و نظارت و موسسه استاندارد به عنوان دو نهاد نظارتی، رویه‌های کند دارند و مانع‌تراشی می‌کنند.

عدم دخالت دادن تشکل‌ها و NGOها در تصمیم‌گیری‌های دولتی یکی ازمشکلات اصلی سیاست‌گذاری در این صنایع است. نمایندگان تشکل‌های مرتبط با صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی معتقدند در مسائل مربوط با صنعت: شامل مقررات و قوانین ارزی، صادراتی و ... کوچک‌ترین نظرخواهی از تشکل‌ها به عمل نمی‌آید.

آنها معتقدند در زمینه نقش و جایگاه تشکل‌های صنعتی تخصصی در امور قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری خلا قانونی وجود دارد.

این گزارش می‌افزاید: بازار صنایع شوینده و بهداشتی در حال از بین رفتن است و دلیل اصلی آن نیز ناهماهنگی و ناعادلانه بودن سیاست‌ها و مقررات تولید و واردات می‌باشد. این در حالی است که فرهنگ‌سازی در صنایع شوینده و دارویی انجام نشده است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد مرکز تحقیقات استراتژیک، ده راهکار برای حل چالش‌های موجود در صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی پیشنهاد داده است.

این راهکارها عبارتند از:

- دولت مقررات تولید کالا و واردات کالای خارجی را حداقل یکسان کند.

- لازم است قوانین ضددامپینگ طراحی و اجرا شود.

- تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌ها برای تاثیرگذاری بر سیاست‌گذاری لازم و ضروری است.

- اشاعه فرهنگ مصرف داخلی.

- تقویت بازاریابی و فروش.

- قوانین و مقررات حفاظت از دستاوردهای تحقیقاتی.

- اصلاح رویکردهای قیمت‌گذاری.

- الزام نهادهای تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار به استفاده از نظرات NGOها.

- حل معضلات اقتصاد سیاسی.

-فعال‌‌سازی واحدهای اقتصادی و تجاری در سفارتخانه‌‌ها.