گزارشی از وضعیت تولید در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران
در راستای اجرای برنامه سوم و ادغام وزارت صنایع و معادن و فلزات به منظور گسترش و نوسازی معادن کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تشکیل شد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال 81 از ادغام شرکت تهیه و تولید مواد اولیه فولاد ایران و شرکت سهامی کل معادن و کلیه طرح‌های عمرانی، اکتشافی، معدنی و صنایع معدنی مرتبط به عنوان یکی از شرکت‌های اصلی تحت پوشش سازمان به وجود آمده است. آماری که در پی می‌‌خوانید تولید مواد معدنی در شرکت‌های تحت پوشش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (IMPasco) می‌باشد.

تولید سنگ آهن
شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران طی 6ماه اول امسال به میزان 8میلیون و 129هزار تن کنسانتره و دانه‌بندی سنگ‌آهن تولید کرد. در 6ماه اول تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در شرکت سنگ‌آهن مرکزی با 22درصد رشد دومیلیون و 174هزار تن، تولید کنسانتره و دانه‌بندی در چادرملو با 8درصد رشد و سه‌میلیون و 209هزار تن و تولید گل‌گهر با 28درصد رشد دومیلیون و 747هزار تن بوده است.


تولید کنسانتره زغال‌سنگ
تولید کنسانتره زغال در واحدهای تحت پوشش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران طی ۶ماه اول سال ۱۳۸۵ معادل ۵۱۵هزار تن بوده است که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۲درصد رشد داشته است. همچنین تولید کنسانتره زغال در شرکت زغال‌سنگ کرمان ۳۰۸هزار تن، در البرز شرقی ۱۶۵هزار تن و البرز مرکزی ۴۲هزار تن بوده است.


تولید طلا
تولید طلا از تنها معدن تولیدکننده شمش طلا در کشور (موته) طی 6ماه اول امسال 124کیلوگرم بوده است که نسبت به سال گذشته 43درصد رشد داشته است.
استخراج سرب و روی در انگوران
استخراج ماده معدنی سرب و روی در انگوران طی 6ماه سال 85 معادل 459هزار تن و استخراج باطله حدود سه‌میلیون و 807هزار تن بوده است.
تولید فسفات از آسفوردی
تولید کنسانتره فسفات در معدن آسفوردی یزد طی 6ماه سال 1385 معادل 30هزار تن بوده که نسبت به سال قبل حدود 280درصد رشد داشته است. همچنین استخراج فسفات از این معدن 187هزار تن بوده که 50درصد رشد داشته است.


تولید سرب و روی در نخلک
تولید کنسانتره سرب و روی از معدن نخلک طی ۶ماه امسال ۹هزار و ۳۹۳تن بوده که ۱۰۹درصد رشد داشته است و استخراج سرب و روی در مدت مشابه معادل هزار و ۶۱۵تن بوده که ۶۵درصد رشد داشته است.
تولید نفلین سینیت
تولید نفلین سینیت در مجتمع معدنی کلیبر طی ۶ماه امسال معادل ۴۴۰۰تن بوده که ۷۳درصد رشد داشته است.
تولید کرومیت
تولید کرومیت در واحدهای تحت پوشش تهیه و تولید معادن ۹هزار و ۸۱۷تن بوده است که ۲۷درصد رشد داشته است.