لزوم تغییر شکل هندسی توسعه معدنی
دکتر عباس پرورش
توسعه معدن را باید به صورت یک شش ضلعی تصور کرد که رئوس آن شامل ابزار کار، انرژی، مسائل ژئوپلتیک، ذخیره، سرمایه، نیروی انسانی است.

استاد اقتصاد معدنی بنده در دانشگاه پروفسور ارهارد بود. این شخص معمار اقتصاد آلمان بعد از جنگ جهانی دوم است.
شکل هندسی معدنکاری در صد سال گذشته مانند یک مثلث بود که رئوس آن شامل ذخیره، نیروی انسانی و سرمایه است. بین سرمایه و ذخیره باید ابزار کار را داشته باشیم. بین سرمایه و نیروی انسانی، مدیریت را باید اجرا کنیم و بین ذخیره و نیروی انسانی باید دانش فنی را قرار داد.



pic۱



اما این مثلث که ماحصل آن در صد سال پیش منجر به توسعه معدنی می‌شد در سال‌های اخیر به یک شش ضلعی تبدیل شده است که رئوس آن شامل ابزار کار، انرژی، مسائل ژئوپلتیک، ذخیره نیروی انسانی و سرمایه است. بنابراین شکل هندسی توسعه معدنی را باید تغییر داد و در تدوین استراتژی معدن باید تصور هندسی داشته باشیم. باید نیروی انسانی را در بخش معدن تقویت کرد. سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ مهندس معدن و زمین شناس در کشور تربیت می‌شود. آیا این تعداد تماما جذب معادن می‌شوند؟ مدیران دولتی تنها اقدام به جذب مهندسان معدن می‌کنند. ما در تربیت تکنسین و استاد کار با مشکل روبه‌رو هستیم. کنفرانس‌های علمی تاثیر مطلوبی در ارتقای سطح علمی دانشجویان معدن دارد. چون نیروی انسانی موجود باید دائما دانش علمی‌خود را افزایش دهد، تعامل سازنده با یافته‌های جدید علمی‌داشته باشد، با نوآوری ها در بخش ابزار معدنی آشنا شود. این موضوع در افزایش بهره‌وری نقش دارد.
باید بستر مناسب برای رفع مشکلات اجتماعی محیط کار ایجاد کرد و تامین ابزار و قطعات مطابق با تکنولوژی روز دنیا در اولویت قرار گیرد که ماحصل موارد فوق باعث افزایش بهره‌وری می‌شود.