دهکده تفریحی توریستی ورزشی گنجنامه همدان
میل به آفرینش و تولید
پروسه‌ی احداث دهکده گردشگری گنجنامه در دامان سخت و ستبر الوند نیز هر چند از دهه‌ی پنجاه شمسی مطرح بود، اما هیچگاه بیش از سخن پیش نرفت و به یکی از آمال دیرینه مردم همدان مبدل گشته بود تا آن‌که سعید ترابیان با سرمایه گذاری هنگفت خویش، الوند و همدانیان را آشتی‌ای دوباره بخشید تا امروز زاگرس نه به الوند که به گنجنامه اش ببالد.

ریسک پذیری
عموماً در شرایط حاضر اقتصادی کشور که اکثر سرمایه گذاران بخش خصوصی به دنبال امور زود بازده بوده و از دخالت در امور سازنده و بلند مدت اجتناب می‌ورزند و سیاست‌های اعلامی دولت و تبلیغات منفی جهان غرب علیه ایران نیز مزید فترت و خاموشی گردشگری داخلی و خارجی گردیده، هر گونه اقدام جهت اعتلای جایگاه گردشگری با مخاطرات فراوانی روبرو خواهد بود.
بزرگ‌ترین نقطه تهدید برای احداث دهکده گردشگری گنجنامه فقدان فرهنگ لازم گردشگری در نقطه احداث یعنی شهر همدان بود که با توجه به تحقیقات وسیع جامعه شناختی صورت پذیرفته، مشخص گردید شهروندان همدانی کمترین سرانه گردشگری در سبد خانواده را به خود اختصاص داده‌اند.
ایمان به موفقیت

یکی از خصایص ذاتی افراد موفق و کارآفرین ایمان به موفقیت است که در واقع به منزله‌ی راستی آزمایی و گرایش معنوی این افراد است . از جمله این شرایط ناخوشایند که تا پایان پروسه احداث دهکده گنجنامه بر آن سایه افکنده بود، فقدان جاده دسترسی به منظور حمل و جابجایی مصالح و تجهیزات مورد نیاز در کلیه سطوح پروژه بود .
شرایط اقلیمی دشوار همدان نیز که در زمره آب و هوای کوهستانی و سرد قرارمی‌گیرد، از جمله موارد بازدارنده دیگری بود که مهندسان و پیشه وران همدانی با آن مبارزه می‌کردند .یکی دیگر از مصادیق بارز سختی کار در این پروژه، عدم وابستگی به تسهیلات دولتی است که عموماً در این گونه پروژه‌ها به عنوان سرمایه اصلی مد نظر قرار می‌گیرند و چه بسیار از پروژه‌های ملی که صرفاً به منظور دریافت این گونه تسهیلات شکل گرفته‌اند .
انعطاف پذیری


در سال ۱۳۷۹ در حالی که هنوز پایه‌های تله‌کابین گنجنامه در حال احداث بود، بحث‌های گوناگونی در محافل سیاسی ملی و استانی شکل گرفت که احداث این خط تله‌کابین را همراه با تخریب محیط زیست و میراث فرهنگی معرفی می‌کردند .
مدیران دهکده گردشگری گنجنامه در اقدامی ستودنی و حیرت انگیز با تغییر نقشه خط تله‌کابین، پایه‌های ایستگاه مبداء را به طول 700 متر جابجا نموده و آن را در مکانی به دور از حاشیه‌های رسانه ای منتقل نمودند . این اقدام اگرچه چهارسال به درازا انجامید و نتیجه آن تحمیل خسارت یک میلیارد تومانی بر پیکره‌ی نحیف و نوبنیاد این مجموعه بود، اما به خوبی توانایی انعطاف این مجموعه را به منظور گذر از مشکلات تحمیلی نشان داد .
میل به آموزش و آموختن


یکی از ویژگی‌های برجسته کارآفرینان برتر شهوت فراگرفتن امور نوین و اشتیاق ایشان به انتقال این مبانی به سایرین است . ماحصل این رویکرد، شرکت در دوره‌های مرتبط با عرصه‌های کارآفرینی است، که گاه ممکن است در فضایی خارج از مرزهای آن کشور صورت پذیرد .
آرمان گرایی


عموم مردم در تبدیل ایده‌های خویش از مرحله بالقوه به بالفعل تنها به نتیجه حاصله بسنده کرده و آن را پایان کار خویش تلقی می‌نمایند. اما این رویه در رابطه با کارآفرینان متفاوت بوده و فارغ از صرف نتیجه، ایده آل گرایی موجود در نزد ایشان بر این روند سایه افکن خواهد بود .
بارزترین نمود این تفکر، احداث باغ گیاهان دارویی، غار موزه مشاهیر، آکواریوم صخره‌ای غار و بهره‌گیری از معماری ارگانیک در ساخت ابنیه اصلی این مجتمع است .
خلاقیت و نوآوری
هرچند صنعت گردشگری کشور در سال‌های اخیر با نوآوری‌های متعددی روبرو بوده، اما اوج این خلاقیت‌ها در دهکده تفریحی، توریستی ورزشی گنجنامه مشهود بوده و برای نخستین بار در سطح ملی و منطقه‌ای شاهد احداث و بهره‌برداری چند طرح منحصر به فرد بوده‌ایم .
تأثیر گذاری و ماندگاری


بی گمان ماندگاری و تأثیر گذاری یک طرح ایجاد شده و امکان استفاده نسل‌های آینده از مواهب این طرح، اصیل‌ترین مصداق کارآفرینی و ضامن تداوم حیات و ارزش فعالیت صورت گرفته است .
دهکده، تفریحی، فرهنگی ورزشی گنجنامه نیز بنا به فراخور گستره‌ی فعالیت‌های خویش، فرصت‌های بی‌نظیری که مایه غرور ملی خواهد گردید را تعریف و در برنامه کاری خویش قرار داده است .

ارزش مداری


حرکت بر مدار انسانی و اخلاقی و نیز پایبندی بر اصول ارزش مداری هیچ‌گاه از منظر کارآفرینان راستین دورنمانده و والاترین آمال معنوی ایشان محسوب می‌شود.
هرچند در وانفسای اخلاق و انسانیت عصر حاضر، سخن گفتن از مسائل ارزشی و فرهنگی به افسانه بیشتر شباهت دارد تا به واقعیت، اما حقیقتی است خلل ناپذیر که رویکردهای اخلاقی و فرهنگی دهکده گردشگری گنجنامه بر آن استوار گردیده است.
برتری جویی
برتری جویی نیز یکی از خصایصی است که در سرشت کارآفرینان برتر و انسان‌های موفق به صورت ذاتی وجود داشته و شاید همین نیروی درونی است که در بسیاری از امور و در بدترین حالات روحی و روانی به عنوان موتور پیشرانه این افراد عمل کرده و به بهروزی ایشان کمک شایانی نموده است . از جمله امور تحسین برانگیز که در دهکده گردشگری گنج نامه به وقوع پیوست برگزاری مسابقات هیجان انگیز مردان ماجراجو بود که در سال 88 انجام پذیرفت این سری از مسابقات که بصورت تیمی و با حضور جوانان و خانواده‌هایی از سراسر کشور برگزار شد ده‌ها گزارش خبری و تصویری از آن تهیه گردید که بیش از 22 بار در شبکه‌های ملی صدا و سیما بازتاب خواهدیافت . ورود به عرصه ورزش اول کشور یعنی کشتی یکی دیگر از اقدامات غرور آفرین دهکده گردشگری گنج نامه است که درسال90 مقام سوم سوپرلیگ را بدست آورد.
فرصت سنجی
فرصت سنجی و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها، یکی از بارزترین مواردی است که کارآفرینان با بهره‌گیری بهینه از آن‌ها، دوام سرمایه‌گذاری خویش را تضمین نموده و از سوی دیگر بازار بکری را برای استفاده صنعت کاران و تولید کنندگان به وجود می‌آورند .