نبوغ و خلاقیت ، روح کارآفرینی

مهندس ارکانی مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

رشد سریع جهانی شدن و تغییرات فناوری ، چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه ، نحوه سازماندهی اقتصادهای ملی و نوع تولید آنها را دگرگون ساخته است . با وجود اینکه کشورها در تجدید ساختار با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند اما بیکاری و نبود فرصتهای شغلی ، برخی از هزینه های اصلی اجتماعی ناشی از تغییرات اقتصادی اخیر در سراسر جهان را تشکیل داده اند .

دنیای اقتصادی امروز تفاوت های آشکاری با گذشته دارد. واحدهای اقتصادی که دیروز در جایگاه یک بنگاه اقتصادی نقش تعیین کننده داشت ، جای خود را به نوآوری ، ابداع ، خلق محصولات جدید و دارایی های نرم افزاری داده است . از سوی دیگر توسعه اقتصادی دنیای امروز بر پایه نوآوری و خلاقیت و دانش محوری است . اقتصاد مبتنی بردانش ، اقتصاد دانش محور است.

دولتهای سراسر جهان به خاطر قشر بیکار و تاثیرات اجتماعی - اقتصادی آن به شدت نگران هستند . آنچه که کشورهای دنیا به آن نیاز دارند داشتن برنامه است . برنامه ای که نقش و سهم جوانان را نسبت به افزایش رفاه اجتماعی نشان دهد . در این میان " کارآفرینی " تصویری را از نحوه دسترسی و انتقال فرصت های متنوع ارایه می‌دهد .

موفق ترین برنامه ها ، برنامه هایی هستند که روح کارآفرینی را با شناخت نبوغ ، تفکر و خلاقیت به عنوان محرک های تغییر ، تقویت کنند و مباحث مهم اقتصادی ، زیست محیطی و ... را مورد توجه قرار دهند .

بنابراین کار در جهت فرهنگ کارآفرینی می باید به عنوان هدف مشترک مورد تاکید قرار گیرد . هرچند که امروزه کارآفرینی با تولید کسب و کار در آمیخته است و اکثر رسانه های جمعی دنیا تصویری از آن در ذهن ما ایجاد کرده اند ، با این همه کارآفرینی یعنی کسب و کار با دستان خالی است . اما معنای واقعی کارآفرینی ، فراتر از شروع و راه اندازی یک کسب و کار است . مفهوم کار آفرینی با وجهه بارز شخصیتی انسان که همانا خلاقیت و نوآوری او است و نزدیکترین بعد به صفت خالق است معنی می یابد.

اساسا" کارآفرینان افرادی هستند که فرصت ها را به منظور ایجاد ارزش و یا رفاه در جامعه و با ارایه محصول ، خدمت جدید و با انجام فعالیت به شکل نو و به شیوه ای کاراتر به دست می آورند .

با این رویکرد وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در دولت دهم با درک مسئولیت خطیر خویش و در روند پیشرفت کشور سعی کرد تا سیاست ها و برنامه های کاری خود را حول راهبرد کلیدی " توسعه و ترویج کارآفرینی" اجرا نماید . در سالی که به نام تولید ملی وحمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است این وزارتخانه سعی کرده است برای دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که مردم خود را در تحقق اهداف آن سهیم بدانند .

در این رهگذر برپایی هفتمین جشنواره کارآفرینان برتر نیز فرصتی برای گسترش این مفهوم در بین همه آحاد جامعه در سرعت بخشیدن و تسهیل مسیر برای اهداف توسعه ای و نیز بستر مناسبی به منظور رشد و توسعه کارآفرینی و شناسایی ظرفیت های کارآفرینی و کارآفرینان محسوب می شود .

ضمن تشکر و تقدیر از تمامی مسئولین و دست اندرکاران برگزاری جشنواره امید است با معرفی افراد کارآفرین و تقدیر از آنان ، فضای تعامل میان فعالان عرصه های مختلف اقتصادی و افراد جویای کار فراهم شود و شاهد خود باوری و خلاقیت در جوانان ، شکوفایی استعدادها و ظرفیت های کارآفرینی در کشور باشیم.