راه‌اندازی کلینیک‌های کسب و کار در سراسر کشور

دکتر محمدرضا سپهری ، رییس موسسه کار و تامین‌‌اجتماعی

در ۲۰ سال اخیر دنیای کار و اشتغال دچار تغییرات و تحولات قابل توجهی شده است. مفاهیم حوزه کار و تولید تغییر کرده است و ما شاهد هستیم که انعطاف در قراردادهای کار، ساعات کار، کیفیت و کمیت کار و ثبات شغلی بیشتر شده است. لذا نمی‌توان با مردمان امروز در جاده‌های دیروز با ماشین‌های فردا حرکت کرد. چشم‌انداز اشتغال و بیکاری کشور و اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه پنجم توسعه به ما می‌گوید که برای دستیابی به اهداف مندرج در این اسناد بالادستی باید نگرش‌ها و پارادایم‌های جدیدی در عرصه اشتغال و بیکاری کشور ایجاد شود. به تعبیری ما نیازمند یک دولت کارآفرین با نگرش‌های کارآفرینانه در جامعه امروز هستیم که بتواند این اهداف را محقق کند.

سازمان‌های امروزی باید به سازمان‌های کارآفرین تبدیل شوند و مدیران کارآفرین باید فرآیند کارآفرینی سازمانی را در بنگاه‌ها و دستگاه‌های خودشان محقق کنند. مدیریت دولتی نوین با ساز و کارهای بخش خصوصی و با کارآیی بیشتر نیازمند تحول در ساختارها، فرآیندها و شیوه‌های انجام کار است.

لذا عدم تعادل‌هایی که در بازار کار مشاهده می‌شود مثل عدم تعادل‌های تحصیلی، سنی، جنسی و منطقه‌ای و مهارتی باید با این نگرش جدید به سمت تعادل پیش بروند تا نرخ بیکاری ۷ درصد در پایان برنامه پنجم محقق شود.

موسسه کار وتامین اجتماعی در دولت نهم و دهم با درک این ضرورت‌ها برای اولین‌بار در کشور اتاق فکر کارآفرینی را با رویکرد دولت کارآفرین ایجاد کرد و برای اولین بار در ایران دانشنامه کارآفرینی و دوره‌های آموزش مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی را در سطح عمومی و تخصصی دایر نمود. این موسسه با استفاده از دانش روز و تجربیات جهانی بسته‌های آموزشی متنوعی را در زمینه کارآفرینی تهیه نمود و نسبت به تربیت مدرسان و مربیان کارآفرینی و رتبه‌بندی موسسات و مدرسان اقدام نمود.

بسته‌های آموزشی خلاقیت و نوآوری تولید شد و دوره‌‌های آموزش کارآفرینان جوان با عنوان طرح کاج با روش‌های یادگیری کارآفرینانه در سطوح مقدماتی و پایه‌ای در اقصی نقاط کشور شکل گرفت.

این موسسه با راه‌اندازی کلینیک‌های کسب و کار در سراسر کشور با استفاده از تجربیات سازمان بین‌المللی کار (ILO) سعی به آن دارد که خدمات مشاوره‌ای به کارآفرینان جوان و کارفرمایان ارائه نماید تا نسبت به بهبود و توسعه کسب و کار خود اقدام نمایند.

تهیه شاخص‌های کارآفرینی در ایران با همکاری سازمان دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM) و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در ۳ سال متوالی تولید شده و ادامه خواهد یافت تا با ارزیابی رتبه کشور در بین کشورهای عضو سازمان دیده‌بان جهانی کارآفرینی بتوانیم هرساله جایگاه کشور ایران را ارتقاء دهیم تشکیل نظام سازمان کارآفرینی کشور و نقشه کارآفرین کشور از دیگر اقداماتی بوده است که موسسه کار و تامین‌اجتماعی تلاش نموده در این زمینه تهیه نماید.

موسسه کار و تامین اجتماعی با تولید کتاب‌های مختلفی در زمینه مشاغل خانگی، خوداشتغال، کسب و کارهای کوچک و متوسط و خوشه‌های کسب و کار و کارآفرینی اجتماعی درصدد است که همه ظرفیت‌های کشور را تحت پوشش آموزش‌های خود قرار بدهد. لذا برای خانواده‌ها از طریق رسانه‌های جمعی، برای شبکه‌های اجتماعی از طریق مجلات، شهرداری‌ها، سایت‌ها و تولید نرم‌افزارها و برای مدارس، مهدکودک‌ها و دبیرستان‌ها از طریق بیش از سیصد موسسه آموزشی تلاش نموده است آموزش‌های مهارت کسب و کار و کارآفرینی را توسعه دهد.