بازدید وزرای کشور و مسکن و شهرسازی از پروژه دولت مهر
در اولین روز از سومین دور سفرهای استانی رییس جمهوری و هیات دولت به استان کرمانشاه، مصطفی محمد نجار وزیر کشور به اتفاق مهندس نرگس نژاد معاون عمرانی استانداری و دیگر مدیران استان از قسمت‌های مختلف پروژه 5100 واحدی مسکن مهر دولت آباد بازدید کردند و از نزدیک در جریان مسایل و روند پیشبرد کارها قرار گرفتند.

مصطفی محمدنجار وزیر کشور در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد با ابراز خرسندی از سفر سوم ریاست جمهور و همراهی وی در این سفر به استان کرمانشاه، گفت: در سال جهاد اقتصادی با همت مردم و دولتمردان جهش اقتصادی بزرگی را پیش رو داریم.
وی با بیان ابراز رضایت مقام معظم رهبری از کار قوه مجریه و دولت در سال گذشته که به نام همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری شده بود، گفت: در دور سوم سفر به استان کرمانشاه شاهد پیشرفت در بخش های مختلف هستیم. وی از استاندار، معاونین وی، مدیران و مردم همیشه در صحنه کرمانشاه تشکر کرد و افزود: مردم با استقبال گرم از رییس جمهوری، وفاداری و قدرشناسی خود را یک بار دیگر نشان دادند.
محمد نجار مردم کرمانشاه را افرادی لایق و شایسته خدمت دانست و گفت: وظیفه ما کمک به آنان است و خاطرنشان کرد: از هیچ کوششی در جهت خدمت به این مردم عزیز دریغ نمی کنیم.
وزیر کشور گفت: در بازدیدی که از پروژه 5100 واحدی مسکن مهر دولت آباد داشتیم، شاهد جنب و جوش و فعالیت پردامنه ای بودیم و ابراز امیدواری کرد: تا شش ماه آینده این پروژه آماده بهره برداری است و مردم در آن مستقر خواهند شد.
مهندس بهزاد حاجی شیرمحمدی مدیر پروژه، در این مراسم از توجه ویژه مسوولان به ساخت و ساز مسکن مهر تشکر و قدردانی نمود و گفت: اجرای مسکن مهر در کشور باعث پیشرفت و رونق بسیار چشمگیری در تمام منابع، هم از نظر کارخانجات تولیدی و هم نیروهایی مشغول به کار شده و قطعا برای سایر کشورها نیز الگوی خوبی است. وی ابراز امیدواری کرد: طبق خواسته وزیر مسکن و شهرسازی و استاندار پرتلاش و مصمم استان، پروژه دولت مهر با دقت و سرعت به اتمام برسد و مردم هرچه زودتر صاحب خانه شوند.
مهندس حاجی شیرمحمدی در خصوص نحوه ساخت و ساز، امکانات و عملیات اجرایی و نیز قسمت های مختلف پروژه توضیحات لازم را ارائه و به معرفی سیستم صنعتی سازی بتن آرمه درجا با قالب های یکپارچه که در ساخت این پروژه عظیم کاربرد دارد، پرداخت.
مهندس کرامت نرگس نژاد معاون امور عمرانی استانداری با بیان تمایز، اجرای پروژه های مسکن مهر در استان کرمانشاه با سایر استان‌ها گفت: در این استان بالاترین میزان صنعتی سازی در اجرای این طرح ها صورت می گیرد و با ابراز خرسندی از رتبه استان کرمانشاه که هم اکنون جزو استان های پیشگام در اجرای این طرح است، گفت: بازدید از پروژه های مسکن مهر و برگزاری جلسات شورای مسکن هر هفته با جدیت در کرمانشاه دنبال می شود.
وی از مهندس هاشمی استاندار کرمانشاه، مدیران کارگروه مسکن، مهندسان و کارکنان فعال در پروژه های مسکن مهر تقدیر و تشکر کرد و افزود: با توجه به شرایط فراهم شده، با یاری خدا مشکل مسکن مردم که جزء دغدغه‌های اصلی و اولیه آنان است تا حد مطلوبی مرتفع می شود.
مهندس علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی نیز به همراه مهندس حبیب اله چاغروندی رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه از پروژه مسکن مهر دولت آباد بازدید و مسایل و مشکلات پیش روی آن را بررسی کرد.
وزیر مسکن و شهرسازی از زحمات مهندس هاشمی استاندار کرمانشاه، مهندس نرگس نژاد معاون عمرانی استانداری، مهندس چاغروندی رییس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیران، مهندسان و کارکنان این پروژه که توانمندی، تجهیزات مدرن و تکنیک های پیشرفته جهانی را به کارگاه مسکن مهر کرمانشاه آورده اند تشکر و قدردانی کرد.
مهندس علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی در این مراسم با اشاره به توانمندی های شرکت کیسون، گفت: این شرکت با استفاده از تجربه مدیران موفق و بکارگیری امکانات پیشرفته، حرکتی شتابنده در خصوص ساخت مسکن مهر ایجاد کرده است. وی با ابراز خرسندی از پیشرفت پروژه نسبت به بازدید قبلی، خاطرنشان کرد: پروژه دولت مهر بدون تردید و به موقع به بهره برداری می رسد، چرا که شرکت کیسون در ساخت وساز حرف اول را می زند و افزود: این شرکت مدرنترین تجهیزات کارگاهی مطرح در سطح جهان را فراهم آورده است. مهندس حبیب اله چاغروندی رییس سازمان مسکن و شهرسازی نیز با ارائه گزارشی از میزان پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر، میانگین پیشرفت فیزیکی مجموعه دولت مهر را بالا ارزیابی کرده و گفت: پروژه دولت مهر با ابداع و نوآوری در اجرای طرح ها، بکارگیری مدرنترین تجهیزات روز دنیا، برخورداری از ایمنی بالا و نیز انجام سه شیفت کاری در استان کرمانشاه در حال اجرا است.

مدیر پروژه مسکونی دولت مهر:
در کنار ابزار صنعتی، مدیریت صنعتی نیز لازم است

مهندس بهزاد حاجی شیرمحمدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد گفت: پروژه 5100 واحد مسکونی دولت مهر کرمانشاه در تاریخ 26 اردیبهشت ماه 1389 ، با حضور استاندار، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان و مدیرگروه مسکن کیسون آغاز به کار کرد و در تفاهم نامه سه جانبه ای که میان کیسون، سازمان مسکن و شهرسازی کرمانشاه و بانک مسکن منعقد گردید، مقرر شد پروژه در زمان 15 ماه شامل 3 ماه تجهیز کارگاه و 12 ماه اجرا تحویل داده شود. وی افزود: زمین پروژه مطابق مصوبه کمیسیون ماده 5 و در تاریخ سوم تیر ماه 1389 در اختیار کیسون قرار گرفت.


وی در خصوص مشخصات کلی این پروژه گفت: در کل 36 هکتار زمین برای این پروژه 5100 هزار واحدی اختصاص داده شده است و افزود: این پروژه شامل 255 بلوک، بلوک ها 5 طبقه، هر طبقه دارای 4 واحد و هر بلوک نیز شامل20 واحد است، وی در ادامه گفت: آپارتمان ها مجهز به آسانسور، دو خوابه و مساحت هر واحد به طور خالص 75 مترمربع است. شیرمحمدی تصریح کرد: ساختمان ها دارای بالکن هستند که رو به حیاط مرکزی باز شده و هر واحد شامل سیستم های گرمایش و سرمایش مستقل و از لوله های 5 لایه که در مقابل عوامل طبیعی و پوسیدگی مقاومت بسیار بالایی دارد و در نتیجه عمر ساختمان را افزایش داده، استفاده می شود.


مدیر اجرایی پروژه خاطرنشان کرد: در طرح پروژه آپارتمانی دولت مهر براساس سرانه تعریف شده فضاهای آموزشی، فرهنگی- مذهبی، درمانی، ورزشی، تفریحی، تجاری و اداری لحاظ شده است و از قابل استفاده بودن این فضاها در زمان تکمیل و تحویل این شهرک خبر داد.
مهندس شیرمحمدی ساختمان مسقف تجهیز کارگاه را بالغ بر ۶ هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: زمین اختصاص داده شده به تجهیز حدود ۷ هکتار است شامل: دفاتر اداری، انبار، آشپزخانه، رستوران، تعمیرگاه، کارگاه آهنگری، کارگاه تاسیسات مکانیکی و برقی، آزمایشگاه، ساختمان اداری بچینگ پلانت که ساخت آن به پایان رسیده است و مورد بهره برداری قرار گرفته است.


وی افزود: برای اجرای این پروژه ۷ دست قالب دیوار و ۴۲ دست قالب سقف پیش بینی شده است که این قالب ها برای اجرای ساختمان ها با سیستم صنعتی بتن آرمه یکپارچه در جا استفاده می شود.
وی در ادامه عنوان کرد: این پروژه در دو فاز در حال اجرا است، فاز اول شامل 3820 واحد که عملیات اجرایی آن در حال انجام و تا پایان شهریور ماه سال جاری آماده واگذاری است و فاز دوم آن شامل 1280 واحد و در حال ابلاغ است که به محض ابلاغ عملیات خاکی فونداسیون را انجام و با توجه به پتانسیل ایجاد شده قطعا در زمان فشرده تری فاز دوم اجرا خواهد شد.


وی تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال جاری به سرعت دلخواه که تولید 28 واحد روزانه است دست یافته ایم .مهندس شیرمحمدی افزود: این تولید نسبت به ونزوئلا که در 4 کارگاه کار کرده و تولید روزانه 24 واحد را داشتیم،نشاندهنده اینست که تولید با سرعت بیشتری در حال انجام است و حدودا هر 51 دقیقه یک واحد تولید می شود ،یعنی در ماه 750 واحد را تولید خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: در زمستان هم علی رغم سرما و مشکلاتی که بود کار را متوقف نکردیم، بتن را گرم و قالب ها را پوشش داده و شرایطی معادل فصل های بهار و پاییز فراهم کرده بودیم که کار را ادامه دهیم وچون قالب ها را به طول یک دیوار در نظر می گیریم به این ترتیب سرعت ما بالا می رود.
مدیر پروژه دولت مهرادامه داد: تاکنون بالغ بر 25 درصد کارها اجرا شده است و مطابق زمان بندی و حتی جلوتر از آن هستیم و ابراز امیدواری کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی اکنون بهترین فرصت است که بتوانیم جلوتر از برنامه پیش برویم. وی افزود: در اینجا به طور 24 ساعته و سه شیفت کاری فعالیت جریان دارد، به طور مثال عملیات قالب بندی و آرماتوربندی در طول روز و کار بتن ریزی شبانه انجام می شود.
وی با اشاره به استفاده از دیوارهای برشی و سقف های بتنی یکپارچه افزود: سقف ها با دیوارها پیوستگی کاملی دارند و نتیجتا سیستم به صورت یکپارچه همگن عمل می کند و این شیوه از مقاوم ترین روش های ایمنی در برابر زلزله است.
مهندس شیرمحمدی در ادامه تصریح کرد: در کنار ابزار صنعتی مدیریت صنعتی نیز نیاز است و افزود: آنچه که باعث سرعت بالای کارها در اینجا شده است اعمال مدیریت صنعتی روی کار است یعنی برگشت به عقب، ترمیم، خرابکاری و... را نداریم. وی با تاکید بر اعمال سیستم های کنترل کیفی در کارگاه، گفت: بالغ بر 50 مهندس و تکنسین در این بخش فعالیت دارند و در کنار سرعت بالا مراحل کار را 100 درصد کنترل می کنند.
مدیر پروژه مسکونی دولت مهر در ادامه اعلام کرد: مزیت دیگر این سیستم نزدیک به صفر بودن هدر رفتن مصالح است چرا که دیوارها بتنی است و برای باقیمانده نیز از سیستم دیوارهای خشک استفاده می شود و افزود: با اجرای قالب بندی دیوارها، لوله کشی برق و چارچوب درها را نیز به طور همزمان کار می‌گذاریم. وی همچنین اظهار داشت: دیوارها آماده برای نقاشی و کف بتنی نیز مناسب برای زندگی است و کار باقیمانده که معمولا در سیستم های سنتی زیاد است مثل دیوارچینی، گچ و خاک، سیمان کاری و سفیدکاری، تقریبا از بین رفته و در نتیجه زمان کار بسیار کوتاه است.
وی تصریح کرد: با بکارگیری جدیدترین سیستم‌های لوله کشی فاضلاب، استفاده از درب و پنجره های دوجداره upvc و عایق‌های حرارتی در مجموع ساختمان هایی استاندارد، با طول عمر مفید بالا و هزینه نگهداری پایین خواهیم داشت.
وی در ادامه یادآور شد: آموزش پرسنل از دیگر کارهای با اهمیت کیسون است و گفت: هنگام شروع به کار تعداد کسانی که با این سیستم آشنا بوده و مشغول به کار شدند، زیاد نبود . وی تصریح کرد: با جذب نیروی کار از خود منطقه شروع به آموزش آنها کرده و این گروه های کاری اکنون جزو بهترین و مفیدترین نیروها هستند.
وی بیان کرد: در زمینه آموزش اپراتوری ماشین آلات نیز در دانشگاه کلاس هایی را تشکیل دادیم و کار با ماشین آْلات از جمله جرثقیل های برجی، سنگین، سبک و پمپ بتن را تشریح کردیم و حتی نیروی مازاد بر نیاز را آموزش داده که این نیرو ها می تواند برای خود منطقه هم مفید باشد.
مدیر پروژه دولت مهر خاطرنشان کرد: با اعمال کنترل هایی دائمی و نیز استقرار درمانگاه و آمبولانسی برای پرسنل مشغول به کار، به بحث بهداشت و ایمنی کارگاه ها که از موارد بسیار با اهمیت است پرداخته و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی صورت نگرفته است.
مهندس شیرمحمدی ادامه داد: اعتقاد کیسون این است که باید مردم را در زمان کمتری با تجربه کرد و گفت: در گذشته و با توجه به سیستم های سنتی یک مهندس در طول عمر کاری خودش سالانه نزدیک به 500 تا 1000 مترمربع و ظرف مدت 30 سال تجربه کاری نزدیک به نهایتا 15 هزار مترمربع سابقه ساخت و ساز داشت اما اکنون و در اینجا با ساخت 4000 مترمربع سالانه تجربه کاری بزرگ و مفیدی را صاحب می شود.
وی با ابراز خرسندی از توجه و عنایت ویژه مسوولان به خصوص مهندس هاشمی، مهندس نرگس نژاد و مهندس چاغروندی به پروژه های مسکن مهر خاطرنشان کرد: خوشبختانه در اجرای این پروژه مشکل خاصی وجود ندارد چرا که مسوولان با حساسیت و دقت خاصی هر هفته پروژه را از نزدیک رصد کرده، مشکلات آن را بررسی و در جلسات شورای مسکن مطرح و حل می کنند. وی افزود: تلاش و همدلی بین مسوولان و مردم از نکات مثبت استان کرمانشاه است و به نظر من این مزیت بسیار مهم نوعی امکانات برای جذب سرمایه گذاری در این استان محسوب می شود. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: روند پیشرفت پروژه های مختلف استان همچون گذشته به خوبی ادامه یابد.
وی به حساسیت مسوولان استان در استفاده از نیروی کار و مصالح درون استانی اشاره کرد و افزود: تا کنون که کلیه قسمت ها و عملیات نازک کاری شروع نشده بالغ بر 1500 نفر و با شروع به کار سایر قسمت ها 3500 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که 96 درصد مجموعه از نفرات استان هستند. وی عنوان کرد: عمده مصالح مورد نیاز پروژه ازجمله شن، ماسه، سیمان، میلگرد، پنجره‌های دوجداره و ... را از استان کرمانشاه تهیه می‌کنیم.
وی از وجود واحدی به نام توسعه انسانی پایدار که از دفتر مرکزی کیسون پشتیبانی می‌شود، خبر داد و گفت: از جمله اهدافی که شرکت کیسون مشخص کرده این است که وقتی در منطقه ای مشغول به کار هستیم باید سعی کنیم به آن منطقه کمک کرده و طوری باشیم که آن منطقه از وجود ما بهره ای ببرد. به همین دلیل بخش توسعه انسانی پایدار تشکیل شده که شامل دو قسمت می‌شود، یکی بخش پرسنل مشغول به کار در کارگاه، دیگری بخش منطقه ای است که در آن فعالیت می کنیم.
وی در ادامه اقدامات صورت گرفته در بخش کارکنان را تشکیل کلاس های آموزشی آیین نگارش و مکاتبات اداری، آموزش ماشین آلات، تشکیل تیم های ورزشی از خود کارکنان و در اختیار گذاشتن باشگاه به آنان و شرکت در مسابقات ورزشی، برگزاری مراسم به مناسبت های مختلف از جمله روز زن، کارگر و مسافرت های گروهی و... برشمرد و افزود: در سطح جامعه نیز کمک به خانه سالمندان دولت آباد، تقبل بخشی از هزینه ترمیم و آسفالت جاده دره دراز، کاشتن چندین اصله نهال در روز درختکاری و صحبت در مورد یکسری تعمیرات درمانگاهی در همین اطراف و... نیز صورت گرفته است.
وی در خاتمه از تلاش ها و پیگیری های مستمر مهندس هاشمی استاندار کرمانشاه، مهندس نرگس نژاد معاون امور عمرانی استانداری، مهندس چاغروندی رییس سازمان مسکن و شهرسازی، نعیمی مدیریت بانک مسکن، کرم مدیرکل اداره تعاون، اسدی از مدیران بانک مسکن و دیگر مدیران و مسوولان استان و تلاش های شبانه روزی پرسنل این مجموعه، به ویژه مهندس حسنلو قائم مقام مدیر پروژه و مهندس امامی سرپرست کارگاه تقدیر و تشکر کرد.