ویژگی مهم صنعتی سازی، امکان دستیابی به کیفیت بالا در عین سرعت است
خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد ضمن بازدید از قسمت های مختلف پروژه مسکن مهر پردیس و آگاهی از روند اجرای کارها گفتگویی اختصاصی با سرهنگ رحیمی مدیر پروژه پردیس داشته است که در ذیل می خوانیم:

مدیر اجرایی پروژه پردیس اظهار کرد: مسکن مهر در استان کرمانشاه با حضور مهندس هاشمی استاندار محترم، حرکت و رشد چشمگیری داشته و در پروژه پردیس نیز حمایت فرماندهان و سلسله مراتب ارتش و حمایت مسوولان استانی از مهمترین مولفه هایی است که باعث رفع مشکلات و پیشرفت این پروژه شده است.
سرهنگ آیت رحیمی هدف از صنعتی سازی ساختمان را بالا بردن سرعت تولید، افزایش سهم تولیدات کارخانه ای، کاهش سهم اجراء و تغییر آن به نصب و مونتاژ دانست و از نتایج و آثار آن را سبک سازی، مقاوم سازی، صرفه جویی در مصالح، کاهش مصرف انرژی در دوران ساخت و بهره برداری، کاهش دوره ساخت ودر نتیجه کاهش هزینه های ساخت و ساز و بهره برداری و افزایش عمر و کیفیت ساختمان و قطعات و اجزای آن برشمرد.
وی گفت: صنعتی سازی ساختمان به معنی مصنوعی سازی نیست بلکه در این روش قطعات و اجزای ساختمانی بصورت کارخانه‌ای و انبوه تولید و بر اساس استانداردهای مدولار و زنجیره‌ای و با رعایت موازین توسعه پایدار انجام می‌گیرد.
وی در تشریح راهکارهای صنعتی سازی ساختمان در کشور گفت: صنعتی سازی ساختمان بستری خاص را می طلبد، زیرا صنعتی سازی به این معنا است که ساخت و سازها از نظرکیفیت قابل کنترل، دارای طول عمر بالاتر نسبت به ساختمان های موجود و مقاوم در برابر حوادث باشند، ضمن اینکه باید تمام مقررات ملی ساختمان رعایت شده باشد.
وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی های سیستم صنعتی خانه سازی این است که در عین سرعت باور نکردنی، امکان دستیابی به کیفیت بالا را فراهم می کند.
رحیمی در ادامه با بیان مشخصات این پروژه گفت: طرح آپارتمانی 5000 واحدی مسکن لشگر 81 زرهی کرمانشاه در سوم خردادماه 88 همزمان با سالروز پیروزی خرمشهرعملیات معابر خاکی آن در زمینی به مساحت تقریبی 50 هکتار و با توجه به وضعیت جغرافیایی محل پروژه که به صورت کوهستانی و تپه ماهوری می باشد، با به کارگیری حجم وسیعی از تجهیزات و وسایل سنگین راهسازی آغاز شد.
مدیر اجرایی پروژه پردیس ابراز کرد: نوع ساخت پروژه با استفاده از روش EPC و ساختمان های بتن آرمه با دیوارهای باربر و بدون ستون با بهره گیری از قالب‌های پیوسته و مقاوم در برابر زلزله بالای ۸ ریشتر و افزایش پایایی و ماندگاری ساختمان با ضمانت ۱۰۰ ساله می باشد. وی با بیان این مطلب که در این سامانه ساخت استانداردهای جهانی و میهنی و بومی و آیین نامه های ساختمان رعایت شده است، گفت: پس از آماده شدن طرح جانمایی آپارتمان‌ها، عملیات ژئوتکنیک توسط آزمایشگاه آب و خاک کرمانشاه که وابسته به وزارت راه و ترابری می باشد به منظور مشخص نمودن وضعیت خاک انجام گردید. همچنین جهت ساخت پروژه به روش ساخت با بتن درجا، برای نخستین بار در کشور، از قالب های شرکت MEVA آلمان که توسط شرکت سازنده خریداری و به محل پروژه منتقل شده، استفاده شده است.
سرهنگ رحیمی تصریح کرد: با توجه به ساخت پروژه با استفاده از فناوری نوین و در قالب مسکن مهر جهت هر واحد مبلغ 250 میلیون ریال تسهیلات بانکی توسط اعضا در اقساط مختلف تامین می گردد. وی افزود: به دلیل کوهستانی بودن محل ساخت پروژه و هزینه بر بودن عملیات آماده سازی آن به هنگام حضور وزیر مسکن و شهرسازی در بازدید از پروژه، مبلغ 5 میلیون ریال کمک بلاعوض به هر واحد که جمعا مبلغ 25 میلیارد ریال می باشد مصوب گردید و مقرر شد به همین میزان نیز از منابع استانی و توسط استاندار تامین گردد.
وی در ادامه گفت: همزمان با عملیات ساخت، طراحی جنگل کاری پروژه به مساحت حدود ۱۵ هکتار در شمال شرق پروژه و به موازات آپارتمان ها انجام و نهال کاری آن همزمان با هفته منابع طبیعی توسط فرمانده لشگر ۸۱ زرهی تحت نظارت کارشناس ارشد منابع طبیعی صورت پذیرفت. وی تصریح کرد: با استفاده از تملک یک حلقه چاه عمیق ضمن تامین آب مورد نیاز جهت ساخت آپارتمان‌ها با لوله کشی، درخت های کاشته شده نیز آبیاری گردیده و انشاءاله پس از اتمام ساخت پروژه جنگل کاری صورت گرفته نیز رشد و فضای سبز مناسب جهت پروژه تامین می گردد.
وی افزود: پروژه آپارتمانی پردیس شامل 54 برج است که هر برج دارای 15 طبقه می‌باشد که 12 طبقه آن مسکونی و 3 طبقه به صورت پارکینگ طبقاتی و انباری است که در آن شرایط پدافند غیر عامل کاملا لحاظ شده و جان پناه مناسبی برای شرایط بحرانی هستند. وی ادامه داد: ضمنا بقیه فضای پارکینگ در محوطه برج ها که به صورت خصوصی تعریف شده تامین می گردد و تصریح کرد: واحدها به گروه های مختلف تقسیم شده که دارای مساحت حداقل 75 تا 133 مترمربع می باشندو کلیه واحدها دارای انباری، تاسیسات اعلام و اطفاء حریق و 2 آسانسور حمل نفر و یک آسانسور حمل بار و برانکارد که از تکنولوژی های برتر و روز دنیا در آن استفاده شده است، می باشند. وی افزود: شوتینگ زباله، لابی و فضای عمومی مناسب، سالن اجتماعات و فضای ورزشی از دیگر امکانات مخصوص به برج‌ها می باشد. رحیمی اذعان داشت: طراحی واحدها به گونه ای انجام شده است که هیچ یک مشرف بر واحد همجوار نمی‌باشد و دارای سطح نورگیر مناسب و کافی می باشد که بر اساس طرح هدفمند شدن یارانه ها از اتلاف انرژی، صرفه جویی قابل توجهی صورت می‌گیرد. وی افزود: در هر واحد آپارتمانی کلیه امکانات رفاهی، خدماتی از جمله آسانسور با برندهای معتبر، درب و پنجره‌های PVC دوجداره، کف پوش سرامیک، دیوار آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی تا سقف کاشی و شیرآلات به روز ایرانی با کیفیت مناسب و فضای سبز مناسب بین آپارتمان ها و پارک تفریحی مناسب با حفظ وضعیت موجود و بدون لطمه به طبیعت پیش بینی شده است.
وی خاطر نشان کرد: در طرح پروژه آپارتمانی شهرک پردیس بر اساس سرانه تعریف شده فضاهای آموزشی (شامل: مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان)، فرهنگی- مذهبی، درمانی، ورزشی، تفریحی، تجاری و اداری لحاظ شده است. وی در ادامه گفت: همچنین بدون اخذ هیچ گونه وجهی از اعضا مسجدی به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع که شامل ۱۷۰۰ مترمربع زیربنای مسجد در دو طبقه، حسینیه، مهد کودک، کتابخانه و پایگاه بسیج می باشد، در حال اجرا می باشد.
مدیر پروژه در ادامه گفت: با توجه به وسعت و اهمیت پروژه پردیس وزیر مسکن و شهرسازی، مقامات عالی رتبه لشگری و مشاوران مقام معظم رهبری در چندین مرحله، استاندار و مقامات ارشد استانی به صورت مداوم از پروژه بازدید به عمل آورده‌اند و روند پیشرفت آن و مشکلات پیش روی پروژه را پیگیری و رصد نموده و در خصوص رفع مشکلات طرح، تدابیر لازم را اتخاذ می نمایند.
سرهنگ آیت رحیمی در خاتمه از مهندس هاشمی استاندار کرمانشاه، امیر حاجیلو فرمانده لشگر ۸۱ زرهی، مهندس نرگس نژاد معاون امور عمرانی استانداری، مهندس چاغروندی رییس سازمان مسکن و شهرسازی، مهندس فخری شهردار کرمانشاه، نعیمی مدیرکل بانک مسکن، کرم مدیرکل اداره تعاون و مجموعه مدیران و مهندسان فعال در این پروژه تشکر و قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد که پروژه پردیس در کوتاهترین زمان ممکن، با همت و کار مضاعف و با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا آماده بهره برداری شود.