انبوه سازی با سیستم صنعــتی بتن آرمه یکپارچه درجا
سیستم صنعتی بتن آرمه یکپارچه، راه حلی است که برای غلبه بر مشکل خانه سازی در شکل انبوه ارائه شده است.

شرکت کیسون در بیست و پنج سال گذشته برای تکامل بخشیدن به این روش و تطبیق هرچه بیشتر آن با شرایط محیطی و جوی بسیار گوناگون ایران و سایر نقاط جهان انجام داده است و این تلاش ها منتهی به ارائه روشی برای ساخت مجتمع های مسکونی با سرعتی بیشتر، کیفیتی برتر و هزینه ای کمتر از روش های موجود شده است.
قبل از معرفی سیستم مذکور لازم است مختصری در مورد صنعتی کردن عملیات ساخت مسکن بیان شود.
ویژگی اصلی صنعتی کردن ساختمان استفاده از ابزار و ماشین آلات و نیروی انسانی آموزش دیده برای بالا بردن سرعت اجرای کار و ارتقای کیفیت و استفاده بهینه از منابع است. باید تاکید کنیم علی رغم برخی باورهای رایج، ساختمان سازی صنعتی الزاما مترادف با پیش ساخته کردن آن نیست.
یکی از تفاوت های بدیهی سیستم های صنعتی با سیستم های سنتی در آن است که از ابزار، ماشین ها و تجهیزات پیشرفته‌تری برای اجرای کار استفاده می نماید و استفاده از این ادوات پیشرفته نیاز به میزان قابل توجهی سرمایه گذاری اولیه دارد که این سرمایه گذاری تنها در حجم های بالا و تولید انبوه مفهوم اقتصادی پیدا می کند. به عبارت دیگر، تولید انبوه مسکن توجیه کننده هزینه ساخت و ساز صنعتی است. بدین ترتیب یک سرمایه گذاری اولیه برای تجهیز و بکارگیری ماشین آلات و ابزارهای مناسب شیوه های اجرای عملیات بسیار تکرار شونده، صورت می پذیرد و این سرمایه گذاری بر روی تعداد دفعات تکرار سرشکن می شود.
خاصیت دیگر ساخت و ساز صنعتی، تبدیل فرآیند ساخت به یک خط تولید است. هر نوع تجهیزات یا روش هایی که بتواند همه یا بخشی از این فرآیند را به مانند یک خط تولید کارخانه ای درآورد، یک گام پیشرفت در صنعتی کردن ساختمان محسوب می‌شود.
با این مقدمه اینک به بررسی سیستم صنعتی ساخت و ساز موسوم به سیستم صنعتی بتن‌آرمه یکپارچه در جا می پردازیم.

ویژگی های سازه ای و معماری
* مجموعه سازه شامل فونداسیون، دیوارها و سقف ها به عنوان یک سیستم یکپارچه عمل می کند. از آنجایی که تمامی اجزاء سازه باربر هستند، ضخامت دیوارها و سقف حداقل بوده و وزن کل بنا به میزان قابل ملاحظه ای کمتر از سازه های سنتی است.
* علی رغم تصورهای اولیه، انعطاف پذیری این سیستم قابل ملاحظه است؛ به طوری که برای آزادی در طراحی معماری داخلی و نیز منعطف بودن برای تغییرات پس از ساخت می‌توان تا 50 درصد دیوارهای داخلی را جزو سازه بتنی به حساب نیاورد و از مصالح مختلف دیگر در پارتیشن ها استفاده کرد.
* از آنجایی که طراحی نقشه کلی ساختمان هماهنگی بسیار زیادی با ضرورت‌های معماری دارد، نیازی به استفاده از سیستم‌های متعارف باربری یا مدولار نیست.
* سیستم قالب بندی آزادی عمل و امکانات لازم را برای ارائه طرح های معماری و همچنین استفاده از رنگ ها و مصالح گوناگون در نماسازی ایجاد می کند.
* در صورت ضرورت تمام دیوارهای خارجی می توانند از داخل با پانل گچی یا عایق پلی‌استایرن یا مصالح مشابه آن و یا از خارج با سایر مصالح مناسب برای دست یافتن به حداکثر عایق بندی حرارتی مجهز شوند.
* سیستم هیچ محدودیتی در مورد نوع نازک کاری ایجاد نمی کند.
* در این سیستم نیاز به نما سازی وجود ندارد و در صورت تمایل امکان تعبیه طرح‌نما روی وجوه خارجی قالب ها وجود دارد.
برتری‌های کلی سیستم صنعتی بتن‌آرمه یکپارچه درجا
* مصالح ساختمانی به جای حمل شدن به کارخانه و تبدیل به قطعات پیش ساخته مستقیماً به محل پروژه منتقل می شوند.
* از آنجا که فقط قالب ها در کارخانه ساخته می‌شوند، نیازی به حمل قطعات پیش ساخته نیست. لازم به ذکر است که یک دست قالب تا 200 بار در کارگاه استفاده می شود ولی فقط یک بار حمل می شود. در نتیجه در مقایسه با پانل های پیش ساخته 200 بار عمل حمل کمتر صورت می گیرد.
* بعد از باز کردن قالب ها می توان مستقیما اقدام به رنگ کردن سطح بتنی دیوارها کرد. این امر باعث صرفه جویی هم در وقت و هم در مصالح می شود.
* امکان کنترل کیفیت و تضمین کیفیت دقیق تر را فراهم می آورد.
* عمر مفید طولانی‌تر سازه‌ها را تامین می‌کند.
* هزینه های ساخت را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و امکان کنترل بهتر و پیش بینی دقیق تر هزینه ها فراهم می سازد.
* زمان آماده سازی و تجهیز کارگاه را به حداقل می رساند.
* مقاومت بیشتر سازه را در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله، توفان، آتش سوزی و انفجار تامین می کند.
* آزادی و تنوع بیشتری برای طرح های معماری در پروژه های انبوه سازی فراهم می‌آورد.
* در عین برخورداری از سرعت فوق العاده در اجرا، امکان اعمال بهتر برنامه زمان بندی را به سازنده می دهد.
* با به حداقل رساندن نازک کاری، هزینه و زمان اجرای پروژه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
* صنعتی بودن سیستم و تکرار مراحل اجرا امکان آموزش و تبدیل کارگران ساده به ماهر را در کوتاهترین زمان ممکن فراهم و مدیریت نیروی انسانی را تسهیل می کند.
اما باید تاکید کرد که گر چه این فناوری به لحاظ فنی در بطن خود تمام عناصر تعیین‌کننده در صنعتی کردن ساخت را دارد، ولی این عناصر فقط از طریق استقرار نظام کیفیت فراگیر شامل یک نظام ساخت یافته تضمین کیفیت و کنترل کیفیت که توالی ترتیب کار را با دقت دقیقه ها هدایت کند بهره ور می شود. در این سیستم با آمیزش دو عنصر فن آوری پیشرفته و مدیریت کیسون درکشور ونزوئلا در هر ساعت ۱ واحد و در هر ماه به طور متوسط ۶۰۰ واحد مسکونی ساخته شد و امروز کیسون این توان را دارد که با ظرفیت های مدیریتی خود و افزودن چند دست قالب سقف و دیوار، در صورت فراهم بودن بسترهای لازم، به رکوردی در حد احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در مدت یک سال در یک پروژه دست یابد.

وزیر مسکن و شهرسازی:
شرکت کیسون در ساخت و ساز حرف اول را می زند
وزیر مسکن و شهرسازی و هیات همراه به اتفاق استاندار کرمانشاه، معاون امور عمرانی استانداری، رییس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرگروه مسکن کیسون، مدیر بانک مسکن، مدیرکل اداره تعاون و دیگر مدیران استان برای دومین بار در آذرماه سال جاری از پروژه مسکن ((دولت مهر)) بازدید کردند.
مهندس علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی در این مراسم با اشاره به توانمندی های شرکت کیسون، گفت: آنچه در این کارگاه مجهز و با فناوری بسیار بالا و قابل عرضه در سطح جهانی مشاهده شد، بسیار امیدوارکننده است. وی افزود: در اردیبهشت ماه سال‌جاری برای نخستین بار از محدوده این پروژه بزرگ بازدید شد که هرگز گمان نمی رفت هم اکنون پس از شش ماه، چنین عرصه کاری پر حجمی را شاهد باشیم.
وزیر مسکن و شهرسازی از زحمات مهندس هاشمی استاندار کرمانشاه، مهندس نرگس‌نژاد معاون عمرانی استانداری، مهندس چاغروندی رییس سازمان مسکن و شهرسازی و به ویژه از مهندس افطسی مدیرگروه مسکن کیسون و مدیران، مهندسان و کارکنان این پروژه که توانمندی، تجهیزات مدرن و تکنیک‌های پیشرفته جهانی را به کارگاه مسکن مهر کرمانشاه آورده اند تشکر و قدردانی کرد‌. وی افزود: این امکانات حقیقتا حرکتی شتابنده در خصوص ساخت مسکن مهر ایجاد کرده است.
دکتر نیکزاد ابراز امیدواری کرد: پروژه دولت مهر بدون تردید و به موقع به بهره برداری می‌رسد‌،چرا که شرکت کیسون در ساخت‌وساز حرف اول را می زند.
وزیر مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: بازدیدهای امروز حاکی از مدیریت کلان استان وبهره گیری از شرکت های قدر کشور و مصمم بودن مدیران اجرایی مسکن مهر است که مدرنترین تجهیزات کارگاهی مطرح در سطح جهان را فراهم آورده اند.
مهندس سید دادوش هاشمی استاندار کرمانشاه در این بازدید اظهار داشت: اجرای مسکن مهر در استان کرمانشاه با سایر استان‌ها متمایز است و بیشترین اقدام صنعتی سازی در بحث اجرای طرح مسکن مهر در استان کرمانشاه صورت گرفته است. وی افزود: پروژه مسکن مهر دولت آباد با ابداع و نوآوری در اجرای طرح ها و انجام چند شیفت کاری در استان کرمانشاه در حال اجرا است. وی با اشاره به اینکه رتبه استان در سال گذشته 29 کشوری بود، گفت: با همدلی و تلاش‌های صورت گرفته، کرمانشاه هم اکنون جزو استان‌های پیشگام در اجرای این طرح است. وی با بیان اینکه بازدید از طرح های مسکن مهر و برگزاری جلسات شورای مسکن هر هفته با جدیت در استان کرمانشاه صورت می‌گیرد، ابراز داشت: ادامه این روند منجر به الگو قرار گرفتن استان کرمانشاه در بحث اجرای طرح مسکن مهر برای سایر استان ها خواهد شد.
مهندس افطسی مدیر گروه مسکن شرکت کیسون در ادامه بازدید گفت: شرکت کیسون هم اکنون در استان های مختلفی در سطح کشور، عهده دار ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مهر است ،همچنین در کشورهایی نظیر هندوستان، بلاروس، گینه، عمان، قرقیزستان، ترکمنستان و ونزوئلا فعالیت داشته است و عملا تکنیک های صنعتی نوین را در امر مسکن صادر می کند.
وی از روند اجرای کارها در این پروژه ابراز خرسندی کرد و گفت: از نظر سرعت کاری پروژه را به گونه ای پیش می بریم که در هرروز کاری 28 واحد کامل می شود یعنی هر 51 دقیقه آماده سازی یک واحد به اتمام می رسد که این امر بیانگر استفاده از صنعتی‌سازی نوین در سطح جهانی است.
مدیر گروه مسکن شرکت کیسون از تلاش و مساعدت وزیر مسکن و شهرسازی، استاندار کرمانشاه، معاون امور عمرانی استانداری، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان و دیگر مدیران تشکر و قدردانی کرد و گفت: پروژه دولت مهر در اصل تلفیق توانمندی‌های وزارت مسکن، مسوولان استانی و پرسنل کیسون است و پیشبرد اهداف شرکت مستلزم همکاری این عزیزان و تلاش و پیگیری مدیران، مهندسان و کارگران مجموعه است که به حمداله برآیند این نیروها افق روشنی را در اذهان به وجود آورده است و امیدواریم ظرف مدت مقرر ۱۵ ماه، پرژه را تکمیل شده واگذار کنیم.
در حاشیه این بازدید وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص ارزیابی کلی پروژه گفت: در بازدیدهایی که از ساخت و ساز مسکن مهر استان کرمانشاه داشته ام، شاهد حرکت و جنب‌وجوش چشمگیرتری در پروژه ((دولت مهر)) بوده ام و از هر نظر نسبت به روند اجرای آن رضایت کامل دارم.
وی افزود: با توجه به شرایط فراهم شده هیچ بهانه ای برای خانه دار شدن متقاضیان وجود ندارد و باید تمامی مصالح و لوازم مورد نیاز پروژه با قیمت مناسب به پیمانکاران واگذار شود.
نیکزاد در ادامه از تخصیص بودجه ای در شورای مسکن استان برای ساخت 2 باب مدرسه به طور همزمان با پیشرفت کار پروژه دولت مهر، خبر داد.
مهندس شیر محمدی مدیر پروژه شرکت کیسون در پروژه دولت مهر کرمانشاه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد با بیان اینکه در عصر کنونی استفاده از تکنولوژی جدید در صنعت ساختمان امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، صنعتی سازی ساختمان و رعایت مقررات ملی ساختمان نه تنها به طول عمر مفید بنا می افزاید بلکه با استفاده از مصالح سبک و مقاوم می توان خطرات ناشی از زلزله را به حداقل رساند.
وی پیرامون لزوم صنعتی سازی ساختمان‌ها در کشور گفت: با توجه به افزایش تراکم جمعیت در شهرها و تقاضا برای توسعه پایدار شهری و به ویژه زلزله خیز بودن کشور، این ضرورت را ایجاب می کند که در ساخت‌و‌ساز به پایداری سازه ای، ایمنی در برابر زلزله و سایر بارهای جانبی، ایمنی در برابر آتش، تامین کیفیت فضای کار و زندگی از نظر صدا، نور، حرارت، تهویه و... توجه خاصی صورت گیرد. وی همچنین خاطرنشان کرد: این ذهنیت که استفاده از تکنولوژی مدرن و مصالح استاندارد و اجرای مقررات ملی ساختمان صرفا طولانی شدن کار اجرایی و مخارج سنگینی را در پی دارد، اشتباهی بزرگ است و چنانچه اطلاع رسانی صحیح صورت گیرد تمامی مالکان از این طرح استقبال خواهند کرد.
مهندس شیرمحمدی با اشاره به اهمیت تامین مسکن و به ویژه رفاه مردم گفت: پروژه ۵۱۰۰ واحدی شهرک دولت مهر کرمانشاه گامی مطمئن برای انبوه سازی به شیوه صنعتی است.
وی گفت: پروژه شهرک دولت مهر کرمانشاه در تاریخ 26/2/89 ، با حضور استاندار، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان و مدیرگروه مسکن کیسون آغاز به کار کرد و در تفاهم نامه سه جانبه ای که میان کیسون، سازمان مسکن و شهرسازی کرمانشاه و بانک مسکن منعقد گردید، مقرر شد پروژه در زمان 15 ماه شامل 3 ماه تجهیز کارگاه و 12 ماه اجرا تحویل داده شود. وی افزود: زمین پروژه مطابق مصوبه کمیسیون ماده 5 و در تاریخ 3/4/89 در اختیار کیسون قرار گرفت .
مهندس شیرمحمدی ساختمان مسقف تجهیز کارگاه را بالغ بر ۶ هزار مترمربع برشمرد و گفت: زمین اختصاص داده شده به تجهیز حدود ۷ هکتار است و شامل: دفاتر اداری، انبار، آشپزخانه، رستوران، تعمیرگاه، کارگاه آهنگری، کارگاه تاسیسات مکانیکی و برقی، آزمایشگاه، ساختمان اداری بچینگ پلانت می شود که ساخت آن به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی افزود: برای اجرای این پروژه 7 دست قالب دیوار و 42 دست قالب سقف پیش بینی شده است که این قالب ها برای اجرای ساختمان ها با سیستم صنعتی بتن‌آرمه یکپارچه در جا استفاده می شود.
وی خاطر نشان کرد: صد در صد عملیات خاکی بلوک ها، نزدیک به صد در صد فونداسیون ها، بتن ریزی دیوارهای ۴۴۸ واحد، بتن ریزی سقف ۳۴۴ واحد مسکونی و آرماتور بندی دیوار ۱۵۲ واحد نیز به اتمام رسیده است.
وی در ادامه با بیان مشخصات این پروژه گفت: این طرح مجموعه 5100 واحدی در مساحت تقریبی 37 هکتار، دارای 255 بلوک و هر بلوک شامل 20 واحد به صورت 5 طبقه و مساحت خالص هر آپارتمان 75 مترمربع با تیپ 2 خوابه مجهز به آسانسور و امکانات متعددی طبق مدرنترین تکنولوژی روز دنیا است.
وی افزود: نسبت ساخت تعداد واحد به زمان در این کارگاه، ۵ برابر کارگاه های ونزوئلا است. بنابراین در این کارگاه ۵ برابر دقیق تر، سریع تر و هوشیارتر کار پیش برده می شود و در واقع ابتکارهای بیشتری برای پیشبرد کارها در نظر گرفته می شود.
وی در ادامه گفت: هدایت پروژه بدون پیش‌بینی حل مشکلات روزمره و آینده امکان پذیر نیست، با این وجود، پروژه دولت مهر کرمانشاه، مسایل ویژه ای دارد که با تلاش و توان مجموعه دست‌اندرکاران ساخت مسکن مهر در کرمانشاه راه حل‌های مناسبی برای آن پیش بینی شده است.
شیر محمدی در خصوص ارتباط پروژه با کارفرما و جامعه دانشگاهی گفت: پروژه کرمانشاه تا کنون مورد بازدید بسیاری از مقامات کشوری و محلی مسکن قرار گرفته است. وی افزود: مقامات مرتبط با شورای شهر، سازمان مسکن و شهرسازی استان، دانشگاه های استان، هیات های فنی استان‌های همجوار و کشورهای همسایه چندین بار از کارگاه بازدید کرده اند.
مهندس شیرمحمدی در خاتمه از تلاش‌ها و پیگیری های مستمر مهندس هاشمی استاندار کرمانشاه، مهندس نرگس نژاد معاون امور عمرانی استانداری، مهندس چاغروندی رییس سازمان مسکن و شهرسازی، نعیمی مدیریت بانک مسکن، کرم مدیرکل اداره تعاون، اسدی از مدیران بانک مسکن و دیگر مدیران و مسوولان استان تشکر و قدردانی کرد.