پیگیری مصوبات مناطق ویژه اقتصادی استان کرمانشاه در دور سوم سفرهیات دولت

مهندس شهرام کهریزی مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری کرمانشاه و مدیر و مجری مناطق ویژه اقتصادی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد به بیان ویژگی ها و مزایای مناطق ویژه اقتصادی پرداخت و گفت: منطقه ویژه اقتصادی عبارت است از محدوده جغرافیایی مشخص در مبادی ورودی و یا در داخل کشور و به منظور پشتیبانی از تولید و همچنین تامین کالا برای مصارف داخلی کشور می باشد که مواد اولیه لازم بدون رعایت مقررات صادرات و واردات و مراحل ثبت سفارش و یا محدودیت زمانی برای نگهداری، تحت شرایطی مطمئن و آسان به این مناطق وارد می شوند.فرض بر آن است که تولیدات کارخانجات به منظور صادرات مورد توجه می‌باشند، علاوه بر اینها در این مناطق برخی مشوق های دیگر به منظور جلب نظر سرمایه‌گذاران و زمینه سازی جهت ورود سرمایه های آنان به کار گرفته می شوند.

منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد

وی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد گفت: ایجاد این منطقه جزو مصوبات دور اول سفر هیات محترم دولت به استان در تاریخ ۳۰/۹/۱۳۸۵ می باشد.

وی افزود:لایحه منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد در تاریخ ۴/۷/۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در مورخه ۱۱/۸/۱۳۸۹ قانون مذکور از سوی رییس جمهوری ابلاغ شد.

مهندس کهریزی تصریح کرد: مساحت منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد ۸۶۰ هکتار می باشد که حدود ۱۵۰ هکتار ابتیاع و ۷۱۰ هکتار دیگر می بایست خریداری و الحاق گردد.

وی عنوان کرد: تمامی مجوزهای قانونی مورد نیاز و بسترهای لازم برای ایجاد زیر ساخت های منطقه و راه اندازی آن از قبیل: نقشه‌های توپوگرافی ،مطالعات و نقشه‌های اجرایی مهیا می باشد. وی یاد‌آور شد: بودجه مورد نیاز جهت اجرای زیر ساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد‌غرب به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد و توسط کارگروه تخصصی اقتصادی و تولیدی استان تصویب شد،که انتظار می رود در دور سوم سفر هیات دولت به استان‌، شاهد تصویب و تامین اعتبار آن از سوی رییس‌جمهوری محترم باشیم، که این امر با توجه به قابلیت‌ها‌،موقعیت‌ها و استعداد های خاص منطقه و نیز مزایای قانونی خاص مناطق ویژه اقتصادی، نقش بسزایی در توسعه شهرستان اسلام‌آباد غرب و استان خواهد داشت.

منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین

مدیر و مجری مناطق ویژه اقتصادی استان در ادامه به بحث در خصوص منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین پرداخت و گفت: این پروژه جزو مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به استان در تاریخ ۱۰/۱۱/۱۳۸۷ می باشد که‌ موضوع مکانیابی منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین از ابتدای بازارچه مرزی پرویز خان تا انتهای پایانه صادراتی خسروی‌،نهایی شد و لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به انضمام تمامی موارد در خواستی (از سوی مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور‌) توسط سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه به عنوان مجری پروژه تهیه و تحویل گردید و در حداقل زمان ممکن در مورخه ۲۸/۹/۱۳۸۹ به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی و به تایید شورای محترم نگهبان رسید و هم اکنون قانون مربوطه در شرف ابلاغ از سوی رییس جمهوری می‌باشد.

شهرام کهریزی خاطرنشان کرد:بودجه اولیه مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال برآورد و به تصویب کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی استان رسیدو امید است در دور سوم سفر هیات دولت به استان‌،از سوی رییس جمهور مصوب و تامین اعتبار گردد.

وی گفت: با توجه به انجام مطالعات اولیه و تهیه سایت پلان منطقه توسط مشاور و یادآوری این موضوع که بخش اعظم اراضی ۱۱۷۰۰ هکتاری منطقه جزو منابع ملی می باشد و نیز مهیا بودن بخش قابل توجهی از زیر ساختها در بازارچه مرزی پرویز‌خان و پایانه صادراتی خسروی‌، انتظار می رود در کوتاه ترین زمان ممکن راه اندازی شود.

کهریزی تاکید کرد:با توجه به واقع شدن منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین در نقطه صفر مرزی و مجاورت با کشور عراق( اقلیم کردستان - دولت مرکزی ) و برخورداری از موقعیت های منحصر به فرد و ممتاز، تبدیل مجوز منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری‌- صنعتی یکی از انتظارات به حق استان از رییس جمهوری محترم می باشد.

منطقه ویژه اقتصادی کرمانشاه

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداریهای کرمانشاه و مدیر و مجری مناطق ویژه اقتصادی کرمانشاه در خصوص منطقه ویژه اقتصادی کرمانشاه عنوان کرد: ایجاد منطقه فوق یکی از مصوبات دور دوم سفر استانی هیات دولت به استان در تاریخ ۱۰/۱۱/۱۳۸۷ می باشد که در کوتاه ترین زمان ممکن ، تمامی موارد و مستندات درخواستی از سوی مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور،توسط سازمان به عنوان مجری پروژه تهیه و تحویل گردید و هم اکنون در حال بررسی مراحل مربوطه به منظور تهیه لایحه آن می باشد.

کهریزی گفت: منطقه ویژه اقتصادی کرمانشاه به مساحت ۱۰۰۰ هکتار و در ضلع جنوبی شهرک صنعتی فرامان واقع شده است.

وی در ادامه افزود: مطالعات فاز اول منطقه و سایت پلان منطقه توسط مشاور انجام و تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات فوق که در راستای تحول و جهش استان به سمت صنعتی شدن و پویایی اقتصادی آن می باشد،میسر نمی‌شد مگر با حمایت ها و رهنمودهای مهندس سید دادوش هاشمی استاندار کرمانشاه،پیگیری‌های مستمر و رایزنی‌های متعدد سازمان به عنوان مجری طرح وهمکاری دیگر مسولان استان به ویژه دکتر فلاحت پیشه نماینده مردم شهرستان اسلام آباد غرب وتجری نماینده شهرستان قصرشیرین‌، سرپل ذهاب وگیلانغرب در مجلس شورای اسلامی و نیز همراهی و مساعدت مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که جا دارد از تمامی دست‌اندرکارانی که جهت سربلندی و اعتلای استان تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر نمایم.

مهندس شهرام کهریزی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که در دور سوم سفر هیات دولت به استان، بودجه برآوردی و مصوب شده توسط کارگروه تخصصی اقتصادی و تولیدی به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از سوی رییس جمهوری مصوب و تامین اعتبار گردد و همچنین جهت کمک به صنایع مستقر و توسعه آنها، الحاق شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه به محدوده منطقه ویژه اقتصادی کرمانشاه مصوب شود.