سفرهای هیات دولت، گامی مهم در جهت توسعه استان‌ها

سفرهای استانی هیات محترم دولت با هدف شناسایی هر چه بیشتر توانمندی ها، نقاط قوت و ضعف و همچنین مشکلات مناطق مختلف کشور و تلاش در جهت بهتر شدن وضعیت زندگی و رفاه حال مردم صورت می گیرد. مهندس ناصر سارکی با بیان اینکه سفرهای استانی دولت در جهت تسهیل در تصمیم‌گیری و اجرای درخواست های مردم استان‌های مختلف است، افزود: تصویب پروژه های کلان همواره نیازمند طی مراحل و بوروکراسی اداری است، خوشبختانه سفرهای استانی دولت حرکتی در جهت حذف بوروکراسی است و امکان ایجاد ارتباط مستقیم و رودرروی مدیران استانی را با مسوولان کشوری فراهم می کند. سارکی ادامه داد: مردم ایران امروز شاهد آثار مثبت سفرهای استانی و تصویب طرح های خوبی در جهت توسعه استان ها هستند و ما نیز امیدواریم در استان کرمانشاه ،به دنبال سفرهای صورت گرفته، پروژه‌های زیربنایی در جهت توسعه استان ، تصویب و اجرا شوند.

مهندس سارکی با اشاره به اجرایی شدن بسیاری از مصوبات سفرهای پیشین هیات دولت ، گفت: پروژه هایی که حجم آنها سبک است یا به اصطلاح پروژه هایی که مقیاس استانی دارند مانند طرح های احداث سالن های ورزشی، ایجاد خانه های بهداشت، تکمیل هنرستان های فنی و حرفه ای در مناطق مختلف استان، همگی به بهره برداری رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: سدهایی که در سفر های قبلی تصویب شده اند همگی در دست اجرا هستند، پروژه های گاز رسانی در بعضی از شهرها به بهره برداری رسیده اند و در برخی دیگر در شرف بهره‌برداری هستند، طرح توسعه نیروگاه بیستون به ۲ برابر ظرفیت انجام شده است. وی افزود: پروژه های کلان حجم سرمایه گذاری بالایی دارند، به عنوان مثال پروژه قطار شهری در حدود ۵۰۰ میلیون تومان و پالایشگاه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که تامین سرمایه های آنها و انجام طراحی های لازم و برای آنها زمان بر است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در بحث طرح های پیشنهادی دور سوم سفر با اعلام این خبر که یکی از معضلات اصلی کشور ایجاد اشتغال است گفت: سعی شده است پیشنهادهای ارائه شده در این دوره در راستای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال باشد که از جمله این پیشنهادات می توان به اختصاص تسهیلات به بنگاه های زودبازده برای ایجاد سرمایه گذاری، پیشنهاد تخصیص اعتبار ارزی از محل صندوق توسعه ملی و تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت های صنعتی اشاره کرد.

مهندس ناصر سارکی اظهار داشت: در حوزه اشتغال و اختصاص تسهیلات، تخفیفاتی نیز پیشنهاد شده تا مشوقی برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی به سرمایه گذاری در استان شود برای مثال پیشنهاد شده که از محل صندوق ذخیره ارزی تسهیلاتی با نرخ بهره ۵۰ درصد نرخ سایر مناطق کشور برای استان کرمانشاه در نظر گرفته شود یعنی اگر نرخ بهره برای مناطق دیگر ۶ درصد است برای ما ۳ درصد احتساب شود، همچنین پیشنهاد شده معاونت راهبردی ریاست جمهوری از محل کمک های فنی و اعتباری یکسری اعتبارات به صورت کمک های بلاعوض به بخش خصوصی استان اختصاص دهند تا در شهرستان های مرزی زمین مجانی در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار دهیم و امیدواریم مشوق خوبی برای سرمایه گذاری در این مناطق باشد.

ناصر سارکی با اشاره به پتانسیل های بالای استان کرمانشاه در زمینه بازرگانی و تجارت خارجی گفت: کرمانشاه یک استان مرزی است که یک پایانه صادراتی بزرگ و ۳ بازارچه فعال دارد و سال گذشته از مجموع ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات کشور، حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از طریق مرزهای استان صورت گرفته است.

وی افزود: مسوولان استان برای توسعه صادرات و تقویت ظرفیت تجاری استان برنامه تخصیص اعتبار و درخواست ۲ دستگاه ایکس ری برای کمک به تسهیل در امر تردد کامیون ها و افزایش حجم تجارت و همچنین درخواست تبدیل منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری را در برنامه دارند. سارکی خاطرنشان کرد: بحث مناطق آزاد تجاری اگر تصویب شود یکی از عمده ترین طرح های پیشنهادی استان است و تاثیر زیادی در توسعه استان و بحث مبادلات نقدی خواهد داشت.

سارکی تصریح کرد: ما برای اینکه در بازار عراق حضور جدی داشته باشیم و بتوانیم بر نفوذ خود بیفزاییم و نفوذ ترکیه را کاهش دهیم، ۲ درصد جوایز صادراتی بیشتر برای کسانی که صادرات کالا به عراق را انجام می دهند در نظر گرفته ایم و برای اینکه مبادلات مرزی استان را رونق دهیم عوارض گمرکی واردات از عراق به استان کرمانشاه را ۲۵ درصد تخفیف داده ایم.

وی گفت: در حوزه کشاورزی با توجه به میزان اراضی قابل کشت، آب و هوای مناسب، منابع آبی موجود و در راستای مصوبه دور دوم سفر مبنی بر تبدیل استان به قطب کشاورزی و برای بهره مندی از این پتانسیل ها پیشنهاداتی ارائه شده از جمله آنها احداث چندین سد جدید، تکمیل شبکه های زیر دست سدها برای هدایت آب به مزارع از طریق احداث شبکه های آبیاری و زهکشی، احداث پروژه‌های آبخیزداری و کشاورزی حفاظتی، ایجاد و توسعه باغات دیم برای افزایش فضای سبز، ایجاد اشتغال برای روستاییان، اختصاص تسهیلات برای ایجاد شهرک های کشاورزی، دامپروری، تولیدات گیاهی و طرح توسعه دامداری ها برای افزایش تولید گوشت استان می باشد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری طرح های پیشنهادی استان کرمانشاه در بخش صنعت را کمک به توسعه شهرک‌های صنعتی، اختصاص تسهیلات برای شکل گیری صنایع نوین در استان، احداث شهرک صنعتی مشترک بین ایران و عراق، ایجاد شهرک سنگ، توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی وپلیمر، افزایش ظرفیت پتروشیمی‌های بزرگ به ۲ برابر بر شمرد و گفت: بهره برداری از فاز توسعه مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت، توسعه سیمان غرب، طرح پاک مایه، افتتاح طرح سیمان سامان و تولید نخ تایر از مهم ترین طرح های استان است که در بخش صنعت به بهره‌برداری خواهند رسید.

ناصر سارکی خاطرنشان کرد: اختصاص کمک های فنی و اعتباری برای کمک به صنایع، استمهال و تمدید وام های بخش کشاورزی و صنعت از دیگر برنامه های پیشنهادی استان در دور دوم سفر هیات دولت است و گفت: با تصویب این طرح به تولیدکنندگان کمک شود تا بتواند بدهی‌های خود را با توجه به روند تولیدی که دارند پرداخت کنند.

وی با ذکر شاخص های عمده ای به مقایسه وضعیت استان با ۵ سال گذشته که سفرهای استانی دولت شروع شد، پرداخت و گفت: درآمد سرانه از حدود ۳/۱۲ میلیون به ۲۲ میلیون ریال افزایش یافته، شاخص صادرات استان از ۲۳۰ میلیون دلار به ۱/۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده که حدودا ۱۰ برابر شده است، تولید گوشت و مرغ از ۱۷ هزار‌تن به حدود ۴۰ هزار تن رسیده است، کارگاه های صنعتی ما از ۵۹۰ واحد به ۸۵۳ واحد افزایش یافته است، این شاخص ها نشان از تغییر و تحولاتی دارند که از آثار مثبت مصوبات و پروژه هایی نشات می گیرند‌. مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: امیدواریم مجموعه سفرهای استانی و بخصوص دور سوم سفرها در شکل گیری زیرساخت های اساسی استان و توسعه سریعتر آن موثر بوده و رفاه وآسایش مردم عزیز استان را به همراه داشته باشد.