مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، ساختن ملتی دارای هویت ملی است

به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران و نیز معلمان و مدیران آموزش و پرورش استان با نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی دیدار کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، در این دیدار که در پنجمین روز از دهه فجر با عنوان «روز انقلاب اسلامی، نهضت حسینی، آزاداندیشی و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی» در محل تالار اماکن متبرکه رضوی برگزار شد، آیت الله واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی بر گرامی‌داشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: دهه فجر امسال با روزهای حساس و سرنوشت‌سازی برای جهان اسلام همراه شده و باید با شکوه بیشتری برگزار شود.

وی ضمن اشاره به آغاز ربیع‌الاول و سالروز هجرت پیامبر اعظم(ص) به مدینه، هجرت را عاملی تاثیرگذار در شخصیت های دینی دانست و گفت: هجرت امام خمینی(ره) از ایران در قالب تبعید و نیز بازگشت ایشان به کشور در بهمن ۵۷ زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان افزود: امام خمینی(ره) با علم به این که طرح موضوعاتی که حیات و ممات قدرتهای مستکبر را تعیین می‌کند، می‌تواند عواقب فراوانی برای آنها داشته باشد، به بحث کاپیتولاسیون پرداختند که طرح این موضوع، دنیای اسکتبار را به وحشت انداخت و قدرت‌های سلطه‌گر و مستکبر دانستند که سرنوشت بدی در انتظار آنها است.

وی ادامه داد: امام(ره) به ترکیه و عراق هجرت کردند و سپس برای مدت کوتاهی به فرانسه رفتند و بعد با وجود تذکرات فراوان که ایشان را از حضور در کشور باز می داشتند، از سر تکلیف، به کشور بازگشتند و حرکت بزرگ مردم ایران را به پیروزی رساندند.

آیت الله واعظ طبسی به قدرت معنوی رهبر جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: «کارتر»، رییس جمهور وقت آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی در برابر امام(ره) رسما اعلام ضعف کردند و پذیرفتند از رژیمی که با سرمایه‌گذاری‌های فراوان و حمایت‌های همه‌جانبه ساخته و پرداخته بودند، دست بردارند.

وی به خودباوری به عنوان یکی از شاخص‌ترین وجوه شخصیتی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) به خود و راهی که انتخاب کرده بودند، ایمان کامل داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادای تکلیف دینی را اصلی‌ترین انگیزه امام خمینی(ره) در مبارزه با رژیم طاغوت برشمرد و گفت: برای کسی که به انجام تکلیف می پردازد و کار را برای رضای خدا انجام می‌دهد، شکست و یا پیروزی مفهومی ندارد و امام(ره) مصداق بارز این تفکر هستند.

وی دوراندیشی و جامع نگری را دیگر شاخصه بارز شخصیتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: ایشان بسیار دوراندیش و دارای تدبیر بودند و از آنجایی که جوانب را سنجیده و شناخت کاملی از اوضاع داشتند، اگر دشمن را تهدید می‌کردند، تهدیدی واقعی و عملیاتی بود و اگر وعده می‌دادند، خلف وعده اتفاق نمی‌افتاد.

آیت الله واعظ طبسی مسوولان کشور را به الگوبرداری از شخصیت امام خمینی(ره) توصیه کرد و گفت: باید با دوراندیشی، مشکلات داخل و خارج را بشناسیم و به پشتوانه این شناخت، به اظهارنظر بپردازیم. وی تأکید کرد: مسوولان کشور باید توان خود را بسنجند تا اگر ژستی می‌گیرند و یا سخنی می‌گویند، بدون پشتوانه نباشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، ثبات قدم، صراحت لهجه، گفتار شفاف و مواضع اصولی را از جمله ویژگی‌های شخصیتی امام راحل عنوان کرد و گفت: امام خمینی(ره) اهل مشورت بود اما آنجا که به علم می رسید و تصمیم می گرفت، هیچ قدرتی نمی‌توانست وی را منصرف کند.

وی دهه فجر را زمان مناسبی برای تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و افزود: مدعی نیستیم که جامعه ما مشکل نداشته و ندارد، بلکه مشکلات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را می دانیم اما معتقدیم حتی با اندک مطالعه ای می‌توانیم انصاف بدهیم که جمهوری اسلامی ایران چه دستاوردهایی داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان افزود: انقلاب اسلامی سرمایه‌های ماندگاری را به ملت ایران اعطا کرده که مهم‌ترین آن ساختن ملتی دارای خویشتن و هویت ملی است. وی داشتن «خویشتن ملی» را رمز تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ملت ایران بر سایر جوامع دانست و افزود: امروز چشم همه جهان به تحولات و پیشرفت‌های ملت ایران است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شرط تداوم انقلاب اسلامی را تداوم خودباوری ملت ایران دانست و افزود: امروز همان مواضع اصولی و همان صراحت لهجه امام خمینی(ره) تداوم یافته و می‌بینیم که در سایه این رهبری، دشمن همچنان در برابر ملت ایران، ناتوان است.

وی به نفوذ معنوی ملت ایران در سایر ملل اشاره کرد و گفت: امروز در ترکیه که حکومتی لائیک دارد، نگاه به مسائل حجاب و عفاف به عنوان یک تعهد دینی شکل گرفته و دنیا را مبهوت کرده است.

آیت الله واعظ طبسی با اشاره به تحولات مصر افزود: «حسنی مبارک» سالهای سال به عنوان یک نوکر در خدمت سیاست‌های آمریکا بود اما امروز می‌بینیم که همین مردم مصر، ندای اسلام‌خواهی و آزادی‌خواهی خود را به گوش جهانیان رسانده است.

وی تاکید کرد: شک ندارم اگر نگاه ملت ایران همچنان به مبانی دینی و هدایت‌های رهبری انقلاب اسلامی باشد، ملت ایران و نظام مقدس اسلامی می‌تواند مدیریت جهان را در دست بگیرد.

نماینده ولی فقیه به نقش معلمان در ساختن جامعه و تربیت نوجوانان و جوانان منطبق با مبانی اسلامی اشاره کرد و گفت: نظام آموزشی وظیفه دارد جوانانی تربیت کند که خودباور باشند؛ زیرا ملت متکی به خدا و برخوردار از ایمان و شهامت، با احساس استقلال و استغنا، می‌تواند به همه خواسته‌های متعالی خود دست یابد و نصرت الهی و عنایات ائمه معصومین(ع)، پشتوانه آنها خواهد بود. در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سلطانی، مسئول ستاد دهه فجر استان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد پرداخت.