مؤسسه سازمان اقتصادی رضوی

تحولات سریع جهانی، شرایط منطقه‌ای و ملی و به ویژه نیازهای کوتاه مدت ایجاب می‌کند که فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در قالب راهبردهای توسعه‌ای و برنامه‌های منطقی و عملی، طراحی و به مرحله اجرا در آیند.

مؤسسه سازمان اقتصادی رضوی براساس رهنمودهای مقام منیع تولیت عظمای آستان قدس رضوی با هدف اداره بهینه امور شرکت‌های اقتصادی تحت پوشش، توسعه و سرمایه‌گذاری‌های آتی و با رسالت تأمین و ایجاد پشتوانه مالی و اقتصادی مطمئن برای فعالیتهای فرهنگی و اهداف عالی آستان قدس رضوی و ایجاد فرصت‌های شغلی بوجود آمده است.

این مؤسسه از بدو تشکیل، با درک شرایط و پیچیدگی عوامل مؤثر بر فعالیت های اقتصادی، در پی تمهیدات طراحی و تدوین برنامه‌های راهبردی برای دستیابی به اهداف مطلوب سازمان بوده است.

از اواسط سال ۱۳۸۳ با فراهم شدن زیرساختهای لازم، موجبات تدوین برنامه استراتژیک برای فعالیتهای اقتصادی، تحت نظر سازمان اقتصادی رضوی فراهم آمد. این مؤسسه با توجه به انتساب به دستگاه مقدس ثامن‌الائمه حضرت امام رضا(ع)، دارای جایگاه ویژه‌ای است که سبب اعتبار بیشتر این سازمان نسبت به سایر بنگاههای مشابه است، به نحوی که این سازمان اقتصادی به عنوان یکی از بزرگترین هولدینگ‌های اقتصادی ایران به ویژه در شرق کشور محسوب می‌شود که نقش به سزایی در شکوفایی اقتصادی منطقه داشته است.

تاریخچه:

فعالیت های اقتصادی در آستان قدس رضوی با توجه به امر مقدس وقف از دیرباز وجود داشته است و از سال ۱۳۷۷ با تفکیک فعالیتهای اقتصادی از فعالیتهای فرهنگی آن و اصلاح ساختار تشکیلات و ثبت قانونی مؤسسه سازمان اقتصادی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۳، در قالب این سازمان، سازماندهی و هدایت شده است.

این مؤسسه مدیریت ۸۹ شرکت و مؤسسه را برعهده دارد که در ۴۴ مورد دارای بیشتر از ۵۰ درصد سهام و در ۴۵ واحد دیگر دارای کمتر از ۵۰ درصد سهام است. حوزه‌های فعالیت این مؤسسات و شرکت‌ها به چهار زمینه اصلی قابل تقسیم‌اند که عبارتند از:

۱ـ صنعت و معدن

۲ـ کشاورزی

۳ـ عمران و خدمات

۴ـ اقدامات زیربنایی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس.