با جذب سرمایه ثابت، طرح توسعه کاشی خزر  300 نفر را جذب کار می‌کند

محمدجواد برازجانی

محمدجواد برازجانی، مدیرعامل صنایع کاشی خزر در ماه‌های پایانی سال ۱۳۸۹ و همزمان با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در نشستی اختصاصی به فعالیت‌های شرکت کاشی خزر پرداخت و گفت: این کارخانه در سال ۱۳۶۱ تاسیس شده و از سال ۱۳۶۸ شروع به تولید کرده است. زمینه اصلی فعالیت ما تولید انواع کاشی دیواری و کاشی تزئینی است که موارد مصرف فراوانی دارند. میزان تولید کارخانه روزانه ۱۰ هزار مترمربع است که سال گذشته مجموع تولیدات ما بیش از ۳ میلیون مترمربع بوده است که این میزان ۱۰ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی شرکت است. همچنین هم اکنون ۳۴۸ نفر پرسنل به طور مستقیم در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

مهندس برازجانی افزود: از سال ۱۳۸۳ تاکنون مدت شش سال است که به صورت مداوم به عنوان واحد برتر انتخاب شده‌ایم. این موضوع به دلیل تلاش شبانه‌روزی مجموعه و حرکت به سمت ایجاد ارزش از طریق بالا بردن کیفیت و نوآوری در فعالیت‌ها صورت پذیرفته است.

ما همواره سعی کرده‌ایم تا یک گام به جلو برداریم. از جمله فعالیت‌های نوآورانه ما حرکت به سمت ضایعات صفر درصد است که مزایای فراوانی هم برای تولیدکننده و هم برای جامعه به همراه دارد. لذا ما همواره تلاش کرده‌ایم تا از تکنولوژی و فن آوری‌های روز دنیا استفاده لازم را داشته باشیم. همچنین ما از سال ۱۳۸۱ تاکنون چندین طرح توسعه در ارتباط با افزایش تولید، کیفیت و... داشته‌ایم.

مدیرعامل صنایع کاشی خزر در ادامه سخنان خود در رابطه با وضعیت صادرات شرکت گفت: ما در سال حدود یک و نیم تا دو میلیارد دلار صادرات به حجم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مترمربع داریم که عمده صادرات ما نیز به عراق و ازبکستان است. البته بازار صادراتی خوبی هم در آذربایجان داشتیم که بنا به دلایلی درهای آن به روی ما بسته شده و ترک‌ها در آن فعال هستند. در رابطه با صادرات باید بگویم که متاسفانه با ثابت ماندن نرخ برابری ارز از انگیزه برای صادرات کاسته می‌شود و برای واردات بیشتر می‌شود.

در رابطه با صادرات کاشی خزر نیز وضع به همین گونه است. در حال حاضر ما به دنبال یافتن بازارهای صادراتی نیستیم و همین حجم محدود صادرات نیز ناشی از مراجعه خریداران به ما برای استفاده از محصولات ماست و در واقع خریداران ما را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: صنعت کاشی و سرامیک جزو ۲۲ قلم صنعتی است که از طرف وزارت صنایع جزو صنایع انرژی‌بر به حساب می‌آید و قرار است تسهیلاتی را دریافت کنیم. این تسهیلات دارای بهره چهار درصد برای پرداخت قبوض انرژی است تا کارخانه در این دوران دچار شوک نشود. اما در رابطه با طرح هدفمندی باید بگویم که هر آگاه اقتصادی مهر تاییدی بر اجرای این طرح می‌گذارد. ما نیاز به صرفه‌جویی در انرژی داریم. لذا بدون وجود این طرح انگیزه‌ای برای صرفه جویی باقی نمی‌ماند و علاقه‌ای برای خرید تجهیزاتی که موجب صرفه جویی در انرژی می‌شوند یا مصرف انرژی پایین‌تری دارند به وجود نمی‌آید. اما به نظر بنده اجرای این طرح اندکی دیر و با شیب تند اجرا شده است. برای مثال افزایش قیمت گازوئیل از ۱۵ تومان به ۱۵۰ تومان جهش بزرگی است. اما همین که دولت واقعا این همت و شجاعت را به خرج داده برای اجرای این طرح بزرگ، جای تقدیر و تشکر دارد. در ابتدای هر طرح بزرگی مشکلاتی هم به صورت طبیعی به وجود خواهد آمد اما به طور یقین در درازمدت به نفع جامعه خواهد بود و نتایج مثبتی را به ارمغان خواهد آورد و امیدواریم این دوران گذار به راحتی سپری شود.

مهندس برازجانی در رابطه با برنامه‌های آتی مجموعه گفت: به زودی طرح توسعه‌ای خواهیم داشت که در شهر صنعتی انجام می‌شود و سال آینده به تولید خواهد رسید. درحال حاضر تولیدات ما کاشی دیواری است که با راه‌اندازی طرح جدید انواع کاشی کف را نیز تولید خواهیم کرد. لذا استراتژی ما برای آینده این است که تبدیل به واحدی شویم که تمام انواع محصولات کاشی دیواری و کف را تولید خواهد کرد. با اجرای این طرح توسعه حدود ۳۰۰ نفر نیروی جدید مشغول به کار خواهند شد که به حدود ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز خواهد داشت.

وی در پایان گفت: از تمام دست اندرکاران صنعت و مسوولین اقتصادی استان رضایت کامل داریم. زیرا با وجود محدودیت‌های فراوان همواره پی‌گیر مشکلات صنعت هستند.