تشکل‌ها را پربار کرد

جوان‌ترین عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به سابقه آشنایی دیرینه‌اش با مهندس خلیلی عراقی، وی را صنعتگر نمونه‌ای دانست که در مقایسه با همترازهای خود از نظر فکر و اندیشه تا حدود زیادی پیش است. پدرام سلطانی سابقه تشکل‌گرایی و تشکل‌سازی خلیلی‌عراقی را مهم‌ترین ویژگی اخلاقی او بیان می‌کند. اعتقاد به تحقیق و پژوهش و عملی کردن نظرات بخش خصوصی نیز از دیگر ویژگی‌های اخلاقی وی بوده است. عضو هیات‌مدیره و دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و‌ پتروشیمی‌ایران، تاسیس انجمن مدیران صنایع و همچنین کنفدراسیون صنعت ایران و صرف انرژی و هزینه‌ برای پربار کردن این تشکل‌ها را از اقدامات مهم پیر صنعت ذکر کرد.

اعضای هیات نمایندگان اتاق که به عنوان قدیمی‌ترین همکاران خلیلی به شمار می‌روند منش وی در فراز و فرودها را راهکار اصلی مدیریت بحران بیان کردند. به گفته آنها او گرچه جایگاه متعالی در صنعت دارد اما همیشه خود را کوچک‌تر از بقیه می‌داند.

روحیه آرام و دست و پنجه نرم کردن او با مشکلات از دیگر ویژگی‌های اخلاقی خلیلی است که همین امر باعث حس اعتماد تشکل‌های مختلف به وی می‌شد. به اعتقاد همگان حس دلسوزی، غیرت و همیت او در صنعت کشور مثال‌زدنی است و وقتی که صرف توسعه تشکل‌ها و اتاق بازرگانی کرده اصلا با هدف سودجویی نبوده است.

خلیلی به عنوان قدیمی‌ترین و مسن‌ترین عضو اتاق تهران همیشه نظرات خود را به جوان‌ترین عضو اتاق بازرگانی تهران ارائه می‌کرد که این کار باعث دلگرمی ‌و اعتماد به نفس سلطانی می‌شد.