بیانیه صنعتگر

نوع‌دوستی‌وسخت‌کوشی هموار‌کننده راه توسعه

شرایط اقتصادی کشورها بیش از انقلاب صنعتی تفاوت چشمگیری با یکدیگر نداشت. صنعت مدرن با ارتقاء باورنکردنی بهره­‌وری، رشد شدید میزان تولید و عرضه محصولات و خدمات بدیع سبب پیشرفت سریع اقتصادی جدید و انباشت ثروت و اقتدار در بخشی از جهان و سلطه آنان بر دیگر کشورها گردید. از آن پس صنعت به عاملی کلیدی در ایجاد و افزایش ظرفیت­‌ها، قابلیت‌­های اقتصادی، رفاه جوامع، امید به آینده، امنیت، اقتدار ملی، بهره­‌وری و توسعه همه‌­جانبه جوامع بدل گردید به‌طوری‌که بهره‌گیری حداکثری از دستاوردها و سرمایه‌های ملی بدون صنعتی شدن کشورهای دیگر میسر نبود. در تمام جوامع موفق دولت‌­ها و بخش خصوصی نقش­ه‌ای اساسی در توسعه صنعت را برعهده داشته­‌اند. کشور ما ایران نیز دستاوردهای برجسته و ارزشمندی در توسعه و تحکیم زیرساخت‌ها و ظرفیت­‌های صنعتی داشته است، هر چند هنوز هم زمینه‌ها و فرصت‌های بسیاری برای پیشرفت در صنایع وجود دارد. هدف ما صنعتگران همسو با دولت ایجاد جامعه­‌ای پیشرفته، مرفه، عادلانه، اقتصادی قوی و تقویت عزت و اقتدار ملی است، ما تمامی تلاش­مان را برای پیشرفت هر چه بیشتر صنعت کشورمان بر پایه‌های دانایی، پایداری، رقابت‌­پذیری جهانی، ارتقای فناوری­‌های روز و افزایش هر چه بیشتر سهم صنعت در تولید ملی به‌کار می‌­بندیم. در این راه اصول زیر راهنمای ما در تحقق این هدف والا است.

تعامل با دولت

ما به تعامل سه جانبه بین دولت، جامعه و صنعتگران برای توسعه همه‌­جانبه کشور و حفظ منافع ملی باور داشته و با مشارکت فعال در تصمیم‌سازی‌های صنعتی به دولت در تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و طرح‌ها و قوانین مصوب یاری می‌­رسانیم.

انباشت سرمایه اجتماعی

ما صنعتگران با سازندگی، کارآفرینی، ایجاد اشتغال، تقویت ظرفیت­‌ها و قابلیت‌­های تولیدی و توانمندی‌های تخصصی و حرفه‌­ای می‌­کوشیم نقشی شایسته در افزایش رفاه اجتماعی، توسعه پایدار، اشاعه فرهنگ، ارتقا و تعمیق همبستگی اجتماعی و تقویت امنیت و عدالت اجتماعی ایفا نماییم.

تقویت بخش خصوصی

تخصیص بهینه منابع، ارتقاء قابلیت رقابت‌­پذیری، انجام سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و افزایش تولید ملی بدون توسعه بخش خصوصی توانمند و رقابت‌­پذیر میسر نیست. ما صنعتگران به مسوولیت اجتماعی خویش و حفظ منافع تمامی ذینفعان پای­بندیم.

تقویت اقتصاد ملی

استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری زیربنایی و ظرفیت­‌های صنعتی، تعامل و هم‌­افزایی صنعت با دیگر بخش‌های اقتصاد و هماهنگی و هم‌­افزایی بین بخش‌های مختلف صنعتی و حمایت از صنایع کوچک را وظیفه خود می‌دانیم.

توسعه منابع انسانی

به اهمیت سرمایه انسانی در پیشرفت و تعالی صنعت واقفیم و یاری رساندن به تقویت نظام آموزشی و توسعه مهارت‌ها، پژوهش، فرهنگ کارآفرینی، یادگیری مستمر، جذب نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها را تکلیف ملی و انسانی خود می‌دانیم.

ارتقا بهره‌وری و تعالی

اهمیت کلیدی ارتقا کیفیت و بهره­‌وری در موفقیت کسب‌و‌کارمان و نقش مهم توسعه دانش حرفه‌­ای و فناوری در تحقق این امر را می‌دانیم و برای صنایع با ارزش افزوده بالا اهمیت بسیار و اولویت قائلیم.

توانمندسازی تشکل‌های صنعتی

ما صنعتگران با همسویی و مشترک نمودن اهدافمان و بهره‌گیری از خردجمعی و مشارکت موثر در فرآیندهای تصمیم‌سازی صنعتی در جهت توانمندتر کردن تشکل‌هایمان تلاش می‌کنیم.

رعایت اخلاق حرفه‌­ای

رعایت اصول اخلاق حرفه‌­ای نقشه راه ما در جهت حفظ منافع ملی، مصالح حرفه‌­ای و تنظیم روابط درونی و بیرونی حرفه ما است.

حفظ محیط‌زیست

ما صنعتگران حفاظت از محیط زیست و تبدیل منابع طبیعی به سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار را حفظ منافع خود و حقوق نسل­های آینده می‌دانیم. اصول راهنما در این بخش با شرح و جزییات بیشتری ارائه می‌گردد:

همکاری و تعامل با دولت

ما صمیمانه به همکاری و تعامل سه‌­جانبه دولت، جامعه و صنعتگران برای تحقق اهداف مشترک در پیشرفت، اقتدار و عزت کشور متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌­های ملی اعتقاد داریم. مشارکت در تعیین سرنوشت ومسیر توسعه صنعت کشور را امری حیاتی دانسته و تفاهم و تعامل با دولت و همسویی و هم‌­افزایی در جهت منافع کشور را وظیفه‌­ای ملی می‌دانیم.

در جهت هم­‌اندیشی و سازگاری با دولت و انتقال دانش، تجارب و خواسته‌های خود و بهره‌گیری از آنها برای موفقیت بیشتر کشورمان حداکثر تلاش خویش را به‌کار می‌­بندیم. قانون‌مدار هستیم و برای عملیاتی نمودن چشم‌انداز ۱۴۰۴ و برنامه‌های اقتصادی مصوب اهمیت بسیار قائلیم.

سیاست‌ها و رفتار خود را چنان سامان می‌­دهیم که نیازی به مداخلات اداری دولت نباشد. اقدامات خود را با منافع ملی هماهنگ می‌سازیم و مصالح عمومی را در اولویت قرار می‌­دهیم. با همفکری و اظهار نظر پیرامون تنقیح قوانین و مقررات صنعتی، دولت و مجلس را در بهبود فضای کسب‌و‌کار، تقویت صنعت و در اجرای هر چه بهتر امور یاری می‌­رسانیم. در پرداخت مالیات و هزینه‌های اجتماعی جانب انصاف را رعایت می‌کنیم.

انباشت سرمایه اجتماعی

سعادت و نیک­بختی در سازندگی، ایجاد رفاه اجتماعی و رضایت یکایک افراد جامعه نهفته است. نقش صنعت و صنعتگر را تقویت کارآفرینی، ایجاد اشتغال و تقویت اقتصاد جامعه می‌دانیم که زیر بنای رفاه، برقراری عدالت و ارتقای امنیت اجتماعی است. توسعه پایدار به مفهوم عام آن مد نظر ماست و از هرآنچه که به سلامت انسان­‌ها، مصالح جامعه و محیط زیست آسیب برساند پرهیز می‌کنیم. هم­‌اندیشی و همکاری با دیگر بخش‌های جامعه را بستر توسعه، پایداری صنعت و موفقیت کسب‌و‌کار خود می‌دانیم و در جهت اشاعه و ترویج فرهنگ صنعتی، ارتقا و تعمیق همبستگی و اعتماد اجتماعی نهایت تلاش خود را به‌کار می‌­بندیم. صداقت، وفای به عهد، صبر و شکیبایی، احترام و اعتماد به دیگران، تقویت شایستگی‌­ها و مهارت‌ها، ارج نهادن به نگرش­‌ها و ارزش‌­ها را شرط موفقیت می‌دانیم و تفاهم و سازگاری بجای قهر و بدرفتاری را تکلیفی گریزناپذیر می‌­انگاریم. مسوولیت‌پذیریم و برای ایفای تعهدات و اعتبار خود اهمیت فراوان قایل هستیم.

به کارآفرینی و خلاقیت ارج می­‌نهیم و صمیمانه باور داریم که موفقیت صنعت بدون رشد و اشاعه فرهنگ صنعتی و کارآفرینی و بهره‌گیری همگان از حاصل کارها میسر نیست. ضرورت تغییر را درک کرده و آمادگی لازم برای مدیریت آن را مورد توجه قرا می‌­دهیم. برای استقرار نظام تامین اجتماعی کارآمد و توسعه عدالت اجتماعی تلاش می‌کنیم. به اهمیت کلیدی انباشت سرمایه اجتماعی در توسعه اقتصاد پایه آگاه بوده و به مسوولیت اجتماعی خود واقفیم و به آن عمل می‌کنیم.

تقویت بخش خصوصی

توسعه اقتصادی بدون تخصص بهینه و کارآمد منابع مسیر نیست تقویت بخش خصوصی و خصوصی‌سازی رابستر مناسب و کارساز و کارآمدی برای حرکت و نیل به توسعه می‌دانیم. بهبود فضای کسب‌و‌کار، تقویت ساز و کارهای بازار آزاد و تقویت فضای رقابتی را برای موفقیت بخش خصوصی حیاتی می‌دانیم و در جهت سلامت فضای کسب‌و‌کار تحت نظارت دولت تلاش می‌کنیم. برای استفاده بهینه از پس‌اندازهای مردم و سودآوری سرمایه آنان اهمیت فراوان قایلیم. جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور جهت توسعه صنایع را تشویق می‌کنیم. به مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها و حفاظت حداکثری از حقوق و منافع سهامداران، کارکنان، مشتریان، جامعه و دیگر ذینفعان پای بندیم. کانون خانواده را رکن اساسی جامعه به شمار ­آورده و از صیانت و تقویت آن و توسعه کسب‌و‌کار خانواده‌ها حمایت می‌کنیم. انجام سرمایه‌گذاری صنعتی را یک وظیفه ملی به حساب می‌­آوریم. رعایت سزاواری و اهلیت صنعتی و صلاحیت حرفه‌­ای را درتخصیص منابع ضروری می‌دانیم. کمک به رشد و اشاعه فرهنگ کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان را وظیفه محسوب می‌کنیم. شناخت استعدادهای کارآفرینی در جوانان و کمک به تبلور و تحقق این استعدادها برای ما امری ضروری است.

تقویت اقتصاد ملی

استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و حفظ و توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت­‌های صنعتی کشور را سرلوحه اقدامات خود قرار داده­‌ایم. به تعامل و هم‌­افزایی صنعت با دیگر بخش‌های اقتصاد و افزایش تولید و درآمد ملی و کسب جایگاهی شایسته در اقتصاد جهانی معتقد و متعهد هستیم. تعامل و همکاری صنعت با بخش کشاورزی و توسعه فناوری­‌ها و امکانات کارآمد برای آن را با عنایت به کم آبی و شرایط ناسازگاز اقلیمی کشورمان امری مهم و ضروری می‌دانیم. به هماهنگی و افزایش همکاری بین بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشور و همچنین تعامل و هم‌­افزایی بین صنایع بزرگ، متوسط و کوچک عمیقا باور داشته و در این زمینه بیشترین تلاش را بعمل آوریم. بهره‌گیری از مزیت‌های خوشه‌های صنعتی را تشویق می‌کنیم. فراهم آوردن مسکن مناسب برای تمامی شهروندان را امری ضروری دانسته و بر همکاری صنایع کارخانه‌­ای با صنعت ساختمان در راستای تولید صنعتی و با کیفیت مسکن تاکید می‌کنیم. هم­‌اندیشی و همکاری با تجارت را زمینه‌­ساز رشد و توسعه صنعت می‌دانیم و بر این باوریم که بدون ا ین همکاری مشترک، توسعه صادرات صنعتی کشورمان در تراز جهانی ممکن نیست. در جهت ارتقای توان رقابت‌پذیری صنعت در تراز جهانی و توسعه و تعامل با بازارهای جهانی و افزایش صادرات کالا و خدمات صنعتی با ارزش افزوده و کیفیت بالا اقدام می‌­نماییم. به بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی توجه داشته و صنایع را براساس مزیت‌های رقابتی توسعه می‌­دهیم.

توسعه منابع انسانی

پیشرفت و تعالی جامعه از راه رشد و تعالی انسان­‌ها صورت می­‌پذیرد. کنش متقابل فرد و ساختار اجتماعی از یک سوو شخصیت و الگوهای رفتاری فرد از سوی دیگر، شرایط و ساختار اجتماعی را متحول می‌سازد و انسانی با ویژگی‌ها، مهارت‌ها، توانمندی‌ها و نگرش­‌های رشد یافته پدیدار می‌­شود که در ساختار و محیط جدید عملکردهای پیچیده و کاراتری را برعهده می­‌گیرد و بدین ترتیب مسیر پیشرفت همه‌­جانبه جامعه را هموار می‌سازد. باور به یادگیری مستمر، نظم‌پذیری، اعتماد به نفس، آینده نگری و دوراندیشی، احترام به باورها و ارزش‌­های دیگر، باز بودن و انعطاف ذهنی، مسوولیت‌پذیری، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، کسب شناخت و تصمیم‌گیری بر مبنای اطلاعات، روحیه و مهارت‌های کار گروهی و باور به ممکن بودن و ضرورت پیشرفت و نوآوری برخی از ویژگی‌های فردی است که توسعه صنعت را میسر می‌سازد و با تقویت و نهادینه نمودن، این ویژگی‌ها را در صنعتگران و همکاران صنعت تشویق و حمایت می‌کنیم.

برای سرمایه‌های انسانی کشورمان اهمیت وافر و اولویت قایل هستیم و توسعه آموزش، پژوهش و دستیابی به فناوری­‌های پیشرفته را الزامی می‌دانیم.

اصلاح نظام آموزشی و توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌ها را براساس نیازهای روز صنعت در تراز جهانی خواستاریم و به همکاری با نظام علمی، آموزش و مهارتی کشور عمیقا پای­بندیم. از توسعه دانش، مهارت‌ها و فرهنگ کارآفرینی و ارتقای توانایی‌های تخصصی و حرفه‌­ای با کیفیت جهانی برتر حمایت می‌کنیم. آموزش و یادگیری مستمر و بهینه کاوی و یادگیری از دیگران را برای صنعتگران ضروری می‌دانیم. در جهت توسعه و تقویت تحقیق و نوآوری صنعتی سرمایه‌گذاری نموده و امکانات خود را در این حوزه بسیح می‌کنیم.

جذب نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها را تکلیف ملی و انسانی خود دانسته و بر این باوریم که صنعت کشور بیشترین بهره را از فراهم آوردن زمینه همکاری مناسب با نخبگان ایرانی می­‌برد.

ارتقای بهره‌وری و تعالی

به اهمیت کلیدی بهره­‌وری فعالیت‌هایمان و استفاده بهینه از منابع در اختیارمان واقف هستیم.

به ارتقا کیفیت محصولات و خدمت خود در تراز جهانی اعتقاد قلبی داریم. اهمیت دانش حرفه‌­ای، خلاقیت و نوآوری و توسعه فناوری به عنوان عامل اصلی ایجاد ارزش افزوده را درک کرده و در راستای توسعه و ارتقای این امور در صنعت نهایت کوشش را به کار می­‌بریم. برای صنایع با ارزش افزوده اهمیت وافر و اولویت قائلیم و تلاش می‌کنیم که سهم تولیدات با ارزش افزوده بالاتر را در اقتصاد ملی و صادرات افزایش دهیم.

ارتقای بهره­‌وری و تعالی سازمانی از اهداف اساسی ما است و تلاش می‌کنیم از دانش و تجارب جهان و کشورمان در این زمینه حداکثر استفاده را ببریم. از جایزه ملی بهره­‌وری و تعالی سازمانی و دیگر رویدادهای مرتبط حمایت می‌کنیم.

تلاش می‌کنیم موانع درونی و بیرونی ارتقای بهره­‌وری در کارمان را شناسایی و در جهت برطرف کردن آنها برنامه‌ریزی و اقدام نماییم.

تقویت تشکل‌های صنعتی

وظیفه تشکل‌های صنعتی ایجاد محیطی مناسب برای کسب‌و‌کارهای صنعتی، توسعه تعامل و همکاری بیشتر بین اعضا با دولت، حداکثرسازی ظرفیت­‌ها و توانایی‌های اعضا، ترویج سرمایه‌گذاری‌های مولد، گسترش فرهنگ همکاری و همدلی، شناسایی و ایجاد فرصت‌های توسعه و دسترسی به فناوری­‌های نوین، گردآوری و پردازش اطلاعات حرفه‌­ای برای اعضا است. بررسی چالش‌های فراروی صنعت و ارائه راهکارها و استفاده از خردجمعی را برای رشته‌های مختلف صنعت ضروری و اجتناب‌­ناپذیر می‌دانیم.

ما صنعتگران به رسم یک ضرورت تاریخی و مسوولیت اجتماعی در راستای همسویی و مشترک نمودن اهداف­مان گام بر می­‌داریم.

بر این باوریم که توسعه صنعت در گرو همدلی و همکاری صنعتگران، جامعه و دولت است. هم­‌اندیشی و همکاری بین تشکل‌های صنعتی را عامل کلیدی در توسعه صنعت می‌دانیم.

مشارکت موثر صنعتگران در فرآیندهای تصمیم‌سازی مرتبط با صنعت بدون تشکل‌های کارا و توانمند میسر نیست. بر این اساس در جهت توانمندسازی تشکل‌هایمان تلاش می‌کنیم.

توسعه مدیریت

صداقت، شفافیت، مسوولیت­‌پذیری، پاسخگویی و توانمندسازی نیروی انسانی را ارکان فعالیت خود قرار ­داده‌ایم. به اصول اخلاقی و ارزش‌­های جامعه ارج‌گذارده و رعایت قوانین و استانداردهای حرفه‌­ای را الزامی می‌دانیم.

تامین خواسته‌ها و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و مشتریان را سنگ بنای کار و شرط اساسی بقا و موفقیت فعالیت خود می‌دانیم.

پایش، رسیدگی و حسابرسی کارها را در اولویت قرار می‌­دهیم.

در جهت توسعه دانش، مهارت‌ها و نظام‌های مدیریتی تلاش می‌کنیم.

تحقیق و پژوهش در حوزه مدیریت بنگاه‌های صنعتی را در برنامه کار خود قرار می‌­دهیم.

رعایت اخلاق حرفه‌­ای

انسان در عین حال که هدف اصلی توسعه است، رکن اصلی تحقق آن نیز به شمار می­‌آید. تجارب و الگوهای متعددی برای توسعه وجود دارد که تفاوت­های عمده­‌ای دارند، ولی وجه مشترک آنها موفقیت در جلب مشارکت و حضور گسترده انسان­‌ها بوده است. تشکل‌های اقتصادی و صنعتی نقش مهمی در سازمان دادن مشارکت فعالان و ذینفعان صنعت و پیشبرد توسعه این بخش و حل و فصل مشکلات آنها و ایجاد پل ارتباطی بین جامعه، دولت و صنعت ایفا کرده‌­اند. معیارهای اخلاقی چارچوبی برای ارزش‌­ها، اصول و مسوولیت‌ها ی مشترک حرفه‌­ای ارائه می‌کنند که نقشه راه ارزنده‌­ای برای تحقق اهداف اعضای آن حرفه است و نحوه ارتباط درونی و بیرونی و چگونگی عمل آنان را مشخص می‌نماید. اخلاق حرفه‌­ای ما صنعتگران بر پایه‌های ذیل استوار است:

 پذیرش اصل ترجیح منافع و مصالح ملی بر منافع صنفی و گروهی

 پای­بندی به اصول و مبانی توسعه صنعت و کارآفرینی، ترجیح منافع و مصالح حرفه بر منافع فردی و دفاع از حرفه و اعضای آن

 تاکید بر وفاداری نسبت به اهداف انسانی و مقابله با تبعیض و نابرابری

 منطقی و عادلانه کردن رقابت­‌های حرفه‌­ای و پرهیز از روش‌های مزورانه در تضعیف و تخفیف رقبا

 حفظ و احترام به حقوق و منافع مشتریان، کارکنان و جامعه و دیگر ذینفعان

 تقویت و توانمند کردن تشکل و‌پذیرش تصمیمات گروهی.

حفظ محیط زیست

توسعه صنعت با افزایش شدید مصرف مواد و انرژی ممکن گردید که پیامد آن وارد آمدن آسیب­های سهمگین به محیط زیست بود. آلایندگی آب، هوا، خاک، کاهش ضخامت لایه اوزون، تولید بی­رویه زباله، مصرف شدید و بی­‌رویه منابع معدنی و تغییرات شدید آب و هوایی نمونه‌هایی از اثرات نامطلوب توسعه صنعتی است که بقای موجودات زنده و حیات سیاره ما را به نحوی جدی به‌خطر انداخته است.

درک این خطرات و آگاهی به ضرورت حفظ محیط زیست سبب کاهش و در مواردی توقف این روند وسیع تخریب گردیده است. ما صنعتگران تبدیل منابع طبیعی به سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار و پرهیز از اتلاف و حفظ این منافع را حفظ منافع خود و حقوق نسل­های آینده می‌دانیم.