ارزش امروز و فردای هر آدمی را، هر که می‌خواهد باشد. زن یا مرد، سفید یا سیاه، فرمانروا یا فرمان‌بر، دارا یا نادار، درس‌‌خوانده یا درس ناخوانده از آرزوهای آنها می‌توان اندازه گرفت. مهندس محسن خلیلی یک از همین آدم‌هاست. او ایرانی، کارآفرین و رییس هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع و... است. مهندس خلیلی، چند ماهی است در چنگ بیماری افتاده و حال و روز خوبی ندارد. اما همه دوستان، همکاران و آشنایان او به ویژه مجموعه کارکنان و هیات رییسه انجمن مدیران صنایع می‌بینند که او هر گاه بر ضعف جسمانی‌اش پیروز شده و توان رفتن و سخن گفتن پیدا می‌کند، سر وقت به نشست‌های هفتگی هیات رییسه انجمن می‌آید. یاران و همکاران مهندس خلیلی در انجمن مدیران صنایع، این روزها اما با دقت بیشتری به سخنان مهندس خلیلی گوش می‌دهند. نگارنده دو بار فرصت حضور چند دقیقه‌ای در این نشست‌ها را پیدا کرده و آخرین سخنان مهندس محسن خلیلی در نشست روز دوشنبه ۱۲/۹/۱۳۸۹ را شنیدم. رییس هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع چند نکته با اهمیت را بیان کرد.

او یادآور شد: سرزمین خشک و نیمه‌خشک، طبیعت آدم‌ها را از مدارا و مهربانی دور می‌کند. ایران سرزمینی نسبتا خشک است و آدم‌های ایرانی نیز بر پایه این طبیعت توانایی نشان دادن رفتاری‌های خشن را دارند... روش من در کسب‌وکار و در زندگی اما مداراجویی و مهربانی بوده و هست... من به همه آدم‌ها احترام می‌گذارم... من به همه وزیران صنایع احترام می‌گذارم و آنها را می‌بوسم و این کار من برخی دوستان را خشمگین می‌کند... اما من مهربانی با مدیران و قانون‌گذاران را یکی از پایه‌های استوار مانیفست بخش خصوصی می‌دانم و... خدا به من فرصت دهد که مانیفست بخش خصوصی را بنویسم... سخن مهرآمیز بر روی همه آدم‌ها اثر می‌گذارد... این اثربخشی شاید در کوتاه‌مدت دیده نشود، اما در بلندمدت مطمئن باشید موثر است... ما به عنوان بخش خصوصی دو نیروی بسیار بزرگ داریم: درست اندیشیدن و پیروی از خرد و مهربانی کردن... این دو نیرو را باید به کار‌گیریم. روش آن چیست؟ کاش می‌شد مانیفست بخش خصوصی را با محوریت مهربانی و خردورزی می‌نوشتیم...

مهندس محسن خلیلی آرزوی بزرگی دارد. آرزوی او این است که بخش خصوصی ایران مانیفست خود را آماده کند و بر پایه آن رفتار کند. او مهربانی و مدارا در کنار تکاپو و حرکت و تلاش را محورهای این مانیفست می‌داند و به مدارای گاندی و ماندلا اشاره می‌کند که چگونه توانستند استقلال و آزادی را به شهروندان هند و آفریقای جنوبی هدیه کنند.