سطل زباله سبز، جلوه‌ای ازمشارکت عمومی

پروژه «سطل‌ زباله سبز»، یکی از برنامه‌‌های بلند مدتی است که شهرداری اتاوا در کانادا برای مدیریت زباله‌‌های جامد، خشک و ارگانیک دنبال می‌کند. امروز برنامه‌های بازیافت زباله‌، به شیوه‌‌های مختلف و با چشم‌اندازهای متفاوت، شهروندان اتاوا را ترغیب کرده تا نسبت به شیوه‌ زندگی خود و میزان زباله‌هایی که تولید می‌‌کنند، تجدید نظر کنند، اما پروژه سطل زباله سبز با وجود اینکه عمر چندانی ندارد، در زمره موفق‌‌ترین آن‌ها قرار دارد.

جایی برای ارگانیک‌ها

پروژه سطل زباله سبز که از ششم آوریل سال ۲۰۱۰ رسما در اتاوا کلید خورده است، شرایطی را برای شهروندان اتاوایی فراهم کرده است که با مشارکت شهرداری، بتوانند زباله‌ های ارگانیک خود از جمله برگ‌ هایی را که در باغچه منزلشان روی زمین ریخته است و چمن‌ هایی را که به طور هفتگی کوتاه می‌ کنند را به بهترین نحو ممکن بازیافت کنند.

همچنین قرار است از این به بعد به جای این که کاغذ های باطله و ته‌ مانده مواد غذایی با سایر زباله‌ ها در یک سطل ریخته شوند، برای بازیافت و تبدیل شدن به کود کمپوست سر از این سطل‌ های زباله سبز در بیاورند.

قرار است به زودی پروژه سطل زباله سبز، به دلیل ارگانیک بودن به فهرست استراتژی‌ های کارآمد در جمع ‌آوری مواد قابل بازیافت اضافه شود.

تولید کمپوست، هدف نهایی

در حقیقت این سطل‌ های زباله که مخصوص جمع ‌آوری زباله‌ های ارگانیک طراحی شد، با هدف تولید کود کمپوست، پس از جمع ‌آوری از سوی مسئولان جمع ‌آوری زباله به مصارف کشاورزی خواهند رسید.

برآورد ها نشان می‌ دهد تولید این کود ها سبب خواهد شد تا بخش عمد ه ای از هزینه‌های کشاورزی که صرف تهیه انواع کودهای شیمیایی می‌ شود، کاهش یابد.

مشارکت عمومی

جمع ‌آوری زباله‌ های ارگانیک، یکی از استراتژی‌ های موفق شهرداری اتاوا در جلب مشارکت عمومی شهروندان به شمار می‌ رود. بسیاری از کارشناسان شهرداری اتاوا معتقدند از آنجایی که کود کمپوست تولید شده از زباله‌ های ارگانیک شهروندان اتاوایی، برای بهبود فضای سبز این شهر به کار می‌ رود و توانسته است بیش از گذشته چهره شهر اتاوا را دگرگون و بر زیبایی‌ های بصری و شادابی شهر بیافزاید، لذا طرح سطل زباله سبز با استقبال عمومی و مشارکت تنگاتنگ شهروندان مواجه شده است. این مشارکت به قدری شگفت‌آور بوده است که شهرداران سایر شهر های کانادا نیز از شهردار اتاوا خواستند تجربیات خود را در این مورد به خصوص در اختیار آنان قرار دهد.

زباله ۷ صبح

نکته جالب توجه در مورد نحوه جمع ‌آوری این سطل‌ ها، این است که شهروندان باید سطل‌ های سبز خود را بر خلاف دیگر سطل‌های زباله‌ شان ساعت ۷ صبح در محل مخصوص تخلیه زباله قرار دهند.

در حال حاضر محتویات این سطل‌ ها که در اندازه‌ های مختلف در دسترس شهروندان قرار دارد، هفته ای یک مرتبه جمع ‌آوری می‌ شوند. اما قرار است در صورتی که نتیجه کار به همان خوبی که تا کنون پیش رفته است، پیش برود تا فرارسیدن فصل زمستان بر تعداد دفعات جمع آوری زباله‌ های ارگانیک افزوده شود.

از آنجایی که تحقیقات نشان می‌ دهد در فصل زمستان میزان تولید زباله‌ های ارگانیک به مراتب کمتر از سایر فصول است، لذا با آغاز فصل زمستان محتویات سطل‌ های زباله سبز یک هفته در میان جمع‌‌آوری خواهند شد.

حفظ محیط زیست

در آمریکا و بسیاری از کشور های اروپایی،‌ همچون کانادا سطل‌ های مخصوص زباله طراحی شده است که زباله‌تر در مراکز تولید زباله یعنی منازل، رستوران‌ ها، کافی‌شاپ‌ ها، مدارس و... به صورت خانگی تبدیل به کود می‌ کنند. این کود‌ ها که به کود کرمی کمپوست معروف هستند پس از تولید جمع ‌آوری و در باغچه‌ ها استفاده یا فروخته می‌شوند. و از این طریق هزینه جمع ‌آوری، حمل و نقل و دفن زباله علاوه بر هزینه‌ های بهداشتی، محیط زیستی و ... به جامعه تحمیل نمی‌ شود و به حداقل رسیده است.