سید حسین صدری

بیش از یک قرن از تاسیس «بلدیه» در ایران می‌گذرد؛ بلدیه‌ای که در دهه‌های اخیر از آن با عنوان «شهرداری»یاد می‌شود. در خلال این مدت، شهرداری‌ها با تغییرات و رشد متنوعی از خدمات و سرویس‌های گوناگون روبرو بوده‌اند، به گونه‌ای هرگز نمی‌شود شهرداری‌ها را از نظر گستره فعالیت و تنوع خدمات، با بلدیه‌های قدیم و حتی شهرداری‌های یکی دو دهه گذشته مقایسه کرد. با این اوصاف، شهرداری‌ها به‌رغم اذعان به رشد کمی و کیفی خدمات خود، همچنان فاصله‌ای طولانی با جایگاه مطلوب و بایسته خود دارند.

مقایسه تطبیقی ارائه خدمات به شهروندان ایرانی با سایر خدماتی که شهرداری‌ها در کشورهای توسعه یافته به شهروندان خود ارائه می‌کنند، نشان از فاصله قابل ملاحظه و معناداری دارد که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

شهروندمداری با توجه به سبد متنوع نیازهای انسان قرن بیست و یکم و هزاره سوم در نظام‌های مردم‌سالار، از مهم‌ترین دغدغه‌های حاکمان در کشورهای پیشرفته است. از همین رو است که سکان‌داری اداره شهرها، سکوی مناسبی برای قضاوت در خصوص مدیران شهری و ارتقای فعالیت آنان در کلانشهر‌ها و شهرداری‌های پایتخت می‌گردد.

با چنین نگرش و درک بنیادین از این مقوله، روزنامه دنیای اقتصاد با راه‌اندازی و انتشار ضمیمه‌ای ماهانه با عنوان«شهرداری‌ها و مدیریت شهری در هزاره سوم»، تلاش دارد با توجه به عملکرد شهرداری‌ها، انعکاس نیازها و کاستی‌های آن‌ها، ارائه فعالیت‌ها و توانمندی‌هایشان و نیز گشودن باب تعاملی دوسویه میان شهرداری‌ها و شهروندان، سهمی هرچند اندک در ارتقای این حوزه داشته باشد.

این اتفاق مبارک که طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صورت عملیاتی به خود گرفت، سرانجام به‌رغم موانع و دست‌اندازها، به بار نشست و اکنون نخستین شماره این ضمیمه ماهانه، پیش روی شماست.

امیدواریم مدیران شهری در سراسر کشور، شرکت‌های خصوصی، پیمانکاران و ارائه‌دهندگان خدمات به شهرداری‌ها، کارشناسان و پژوهشگران حوزه‌های شهری، اندیشمندان و اساتید دانشگاه، دانشجویان رشته‌های مرتبط و نیز شهروندان فهیم ایرانی در گوشه و کنار این سرزمین بزرگ و پرافتخار با مساعدت و همیاری خود، در راهی که در آن قدم گذاشته‌ایم، یاریمان دهند. بر کاستی‌هایمان چشم بپوشید و با پیشنهادها و انتقادات سازنده، مطالب خواندنی و شرح گزارش فعالیت‌ها، همراهمان باشید.