مدیریت شهری باید تغییر مسیر دهد - ۱۰ آبان ۸۹

دردنیایی زندگی می‌کنیم که اداره جوامع درآن، بدون هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های درازمدت واستراتژیک ازسوی دولت‌ها ونهادهای برسازنده زندگی شهری امکان‌پذیر نیست. دراین میان شهرداری‌ها از جمله نهادهای بسیار مهم واثرگذار در زندگی مردمانند. تمهیدات شهرداری‌ها برای رسیدن به شرایط استاندارد و هرچه مدرن‌تر ساختن زندگی شهری، مهم‌ترین وجه تمایز آنهاست. و حالا درایران، اوضاع چگونه است و شهرداری‌ها تا چه حد به وظایف خود عمل می‌کنند؟ چه برنامه‌هایی در الویت شهرداری‌ها قرار دارد؟ شهر آرمانی کجاست؟ و... سوالاتی از این دست را با مهندس حمیدرضا ارشادمنش رییس سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور درمیان گذاردیم و پاسخ‌هایی شنیدیم که خواندن آنها قابل تامل است و خواندنی .

آقای ارشاد منش! فلسفه وجودی شهرداری‌ها چیست واصولا چه نیازی به وجود آنهاست ؟

ـ مردم شهر، سلسله نیازهای مشترکی دارند که به تنهایی قادر نیستند آن ها را برآورده کنند و اگر هم قادر باشند بعضی را بدون مشارکت دیگران تامین کنند، هزینه تامین انفرادی آن‌ها بسیار سنگین بوده، از عهده همه کس ساخته نیست و گاهی ممکن است مرغوبیت و مطلوبیت کافی را نیز نداشته باشد.علاوه بر آن، مردم شهر به معابر عمومی، پارک‌های عمومی، نظافت و زیبایی شهر و بسیاری دیگر از این نوع تسهیلات و امکانات احتیاج دارند که غیر ممکن است بتوانند به طور انفرادی آن‌ها را تامین کنند. بنابراین، برای آنکه قادر باشند همه این مزایا را با هزینه کم فراهم سازند، اقدام به تشکیل سازمانی مشترک به نام شهرداری می کنند. ازسوی دیگر، برای اینکه شهرداری طبق دلخواه آن‌ها رفتار و عمل کرده و هزینه تمام خدمات و تاسیسات را به نحوی عادلانه بین اهالی، سرشکن و از آن‌ها وصول و به مصرف واقعی برساند و وجوه مذکور با رعایت کامل صرفه و صلاح به مصرف برسد، نمایندگانی را از طرف خود به عنوان عضو شورای شهر انتخاب می‌کنند تا این شورا ، شهرداری شایسته انتخاب کرده و اداره امور شهر را به عهده او واگذار و خود بر کار او نظارت کنند.

به گمان شما ، شهرداری‌های ما در اداره امور شهرها تا چه حد به وظایف خود عمل می کنند؟ در واقع ، شهرداری‌ها تا چه میزان به شرایط استاندارد خود نزدیک شده‌اند؟

ـ متاسفانه امروزه وظایف مدیران شهری ما در حد و اندازه و متناسب با این جایگاه حقوقی نیست. این تفکر که هر کاری که دستگاه‌های دیگر قادر به انجام آن هستند، باید از مجموعه وظایف شهرداری‌ها حذف شده و کار شهرداری تنها وظایفی باشد که دیگر دستگاه‌ها قادر به انجام آن نیستند، به هیچ وجه با جایگاه واقعی مدیریت شهری متناسب نیست. مدیریت شهری باید تغییر مسیر دهد و به سمت و جایگاه حقیقی خود برود که همان مدیریت واحد شهری است. شهرداری، اکنون مدیریت واحد شهری را به عهده ندارد. آب، برق، گاز، مسایل فرهنگی و.... از حیطه کاری شهرداری خارج است که باید به شهرداری برگردد. در این صورت مشکل عمده مدیران شهری حل می شود؛ زیرا اکنون شهرداری‌ها وظایف محدودی بر عهده دارند و باید وظایف آنان تمام محدوده شهر را در برگیرد ومدیریت امور مختلف مرتبط با مدیریت شهری، در اختیار آنان باشد تا در انجام وظایف خود موفق باشند.امروزه در بیشترشهرهای دنیا، این‌گونه وظایف در اختیار مدیریت شهری است.

همچنین باید توجه کرد که این وظایف، متناسب با امکانات و توانمندی شهرداری‌ها باشد. نمی توان بدون زمینه‌سازی لازم وظیفه‌ای را که تا دیروز در اختیار وزارتخانه‌ای قدرتمند بوده است، به راحتی از آن جدا کرد و در اختیار شهرداری‌ها قرار داد. این کار، بدون ایجاد قابلیت‌های لازم در شهرداری‌ها نتیجه‌‌ای نخواهد داشت. در واقع لازمه این کار این است که برای انتقال هر وظیفه، قابلیت‌های فنی، تخصصی و اعتباری لازم به وجود آید. این وظایف همچنین باید با وظایف شهرداری‌ها پیوند داشته باشند و بتوانند در کنار هم قرار گیرند تا وظیفه‌ای ناهمگون در امور شهرداری‌ها وارد نشود. به عبارت دیگر، انتقال این وظایف باید به وحدت و یکپارچگی مدیریت شهری بیانجامد، نه اینکه باعث تفرق و تشتت در مدیریت شهری شود.

چه برنامه‌هایی درالویت برنامه‌های سازمان شهرداری‌ها درراستای تحقق چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ قراردارد؟

ـ مهم‌ترین برنامه‌هایی که برای این چشم انداز اندیشیده شده ودر الویت قرار دارد ، بدین شرح است: توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک شهرهای کشور، اصلاح ساختار مالی و تامین منابع درآمدی پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، افزایش کارآمدی و توانمندی شوراها، غنی‌سازی نیروی انسانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با جذب نیروهای متخصص در شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سازمان‌های وابسته، مهندسی مجدد ساختارهای اداری شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به منظور افزایش کارایی آنها، توسعه زمینه‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، تهیه و تدوین برنامه راهبردی ۴ ساله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تحقق شهرداری الکترونیک در شهرداری‌های کشور، بازبینی و اصلاح مجموعه قوانین و مقررات شهرداری‌ها بعد از یکصد سال قانون‌گذاری، استانداردسازی خدمات شهری اعم از ایستگاه‌های آتش‌نشانی، فضای سبز، پسماند و...، هدایت سیستم بودجه‌ریزی شهرداری‌ها از بودجه‌ریزی سنتی به بودجه‌ریزی عملیاتی، هدایت شهرداری‌ها در زمینه تهیه برنامه‌های پنج‌ساله استراتژیک و بلند مدت،کنترل و نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی کشور از طریق سامانه نظارتی، بررسی راهکارهای افرایش سهم اتوبوس در جابجایی مسافران درون‌شهری در جهت نیل به اهداف قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت، نهایی کردن بودجه سال ۸۹ لغایت ۹۳ متروی تهران و قطار شهری شهرهای اهواز، تبریز، شیراز، اصفهان، کرمانشاه، مشهد و قم ، بازنگری و تدوین نظام جامع آموزش شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای ۸۵۰ شغل، تهیه یکصد کتاب علمی بر اساس نظام جامع آموزش شهرداری‌ها‌، تهیه و تدوین ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌ها و راهنماهای منتج از نتایج پروژه‌ها جهت استفاده بخش‌های مختلف اجرایی کشور، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، برقراری ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی، برگزاری جشنواره پژوهش مدیریت شهری و روستایی به صورت سالانه، هدایت شهرداری‌ها در زمینه ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری و مناطق حاشیه‌نشین، حفظ و احیای بافت تاریخی، اجرای طرح‌های گردشگری و ساماندهی سواحل دریا، ‌جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و اجرای سیستم‌های اطلاعات مکانی (GIS) در شهرها، اجرای طرح‌های جامع مدیریت پسماند در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خصوصاً استان‌های شمالی کشور‌،کمک به توسعه فضای سبز شهری و افزایش سرانه فضای سبز در شهرداری‌های کشور.

چه تمهیداتی برای توسعه عمران و رفع ترافیک کلانشهرها ، ازسوی سازمان اندیشیده شده است؟

ـ براساس جزوه بند ۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور، شهرداری‌های کلانشهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالای یکصد هزار نفر می‌توانند در خصوص طرح بافت فرسوده، طرح‌های عمرانی، حمل و نقل عمومی و طرح انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر، با داشتن مدارک و مصوبات ذیل به بانک مرکزی معرفی شوند ودر صورت موافقت بانک مرکزی ، توسط بانک عامل اقدام به انتشار اوراق مشارکت کنند.

طرح مطالعه اقتصادی و فنی بر اساس فهرست بانک مرکزی، تعهدنامه شهردار به وزارت کشور در خصوص پرداخت اصل و سود اوراق در سررسیدهای مقرر، مصوبه شورای اسلامی شهر در خصوص اجازه انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری، کمیسیون ماده ۵ یا مصوبه شورای عالی شهرسازی، خلاصه‌ای از طرح شامل وضعیت تملک زمین پروژه، بودجه مصوب شهرداری، هزینه‌ها و درآمدها و نحوه تامین منابع با زمان‌بندی، صورتحساب سود و زیان سالیانه، نرخ بازده داخلی پروژه و نقطه سر به سر، نرخ بازگشت سرمایه، تحلیل ریسک‌های مختلف در زمان اجرا و بهره‌برداری، میزان مشارکت بخش خصوصی و رزومه مشاور فنی و اقتصادی پروژه.

تاکنون برای انتشار اوراق مشارکت شهرداری‌های تبریز به مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال، اصفهان ۲۰۰۰، تهران ۷۰۰۰، قم ۳۰۰۰، قزوین ۱۱۰۰، مشهد ۵۰۰۰، شاهرود ۳۰۰ و کرمانشاه ۲۰۰ میلیارد ریال به بانک مرکزی معرفی شده‌اند و شهرهای ملایر (۱۷۳ میلیارد ریال) و یزد (۱۰۰۰ میلیارد ریال) در حال اقدام هستند.

با توجه به اینکه درآستانه اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها هستیم، چه اقداماتی در این زمینه از سوی سازمان شهر داری‌ها انجام شده است ؟

ـ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می کوشد تا با برنامه‌ریزی و هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط، حمایت‌های لازم را از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در آستانه اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها به عمل آورد. از مدت‌ها قبل، در حال ارزیابی شرایط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بررسی همه جانبه تاثیر این قانون بر مدیریت شهری و روستایی هستیم. همچنین درآستانه هدفمند کردن یارانه‌ها، در حال مشخص کردن نحوه ارائه کمک‌ها وحمایت ویژه از شهرداری‌های کوچک ( ازدرجه یک تا چهار ) هستیم که تعداد آن‌ها بالغ بر ۸۰۰ شهرداری می‌شود. همچنین با کارخانه‌های تولیدکننده اتوبوس در داخل کشور برای ساخت ۳ هزار دستگاه اتوبوس قرارداد منعقد شده است. مرحله نخست این اتوبوس‌ها توزیع شده و امید است با مساعدت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، مابقی آن‌ها همزمان با آغاز اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، بین شهرهای مراکز استان‌ها که دارای سازمان‌های اتوبوسرانی هستند توزیع و به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری اضافه شود.

علاوه بر این، با توجه به نزدیکی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اهمیت بخش حمل و نقل عمومی که از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، ساختار اجرایی کمیته‌های حمل و نقل درون شهری استانی و شهرستانی از سوی وزیر کشور به استانداران ابلاغ شده است. این کمیته در استان‌ها به ریاست استانداران و با دبیری معاونان عمرانی استانداری‌ها و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف، نظیر نیروی انتظامی، تعزیرات، گاز، برق و آب تشکیل خواهد شد.کمیته حمل و نقل شهرستان‌ها نیز به ریاست فرمانداران و به دبیری معاونان عمرانی فرمانداری‌ها و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط تشکیل می‌شود.کمیته حمل و نقل در استان‌ها و شهرستان‌ها، زیرمجموعه ستاد تنظیم بازار و ریاست آن بر عهده استانداران است.

ضمناً کمیته مرکزی هدفمندسازی یارانه‌ها در امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و کمیته هماهنگی حمل و نقل درون شهری و برون شهری در معاونت هماهنگی امور وزارت کشور با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط مانند وزارت راه و ترابری تشکیل شده است. از مدیران مرتبط در استانداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، انتظار داریم با تکمیل و ساماندهی اطلاعات مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری استان‌ها، تعامل و هماهنگی لازم را با کمیته مرکزی در وزارت کشور به عمل آورند و موضوعات خاص شهرها و استان‌ها در حوزه حمل و نقل و نظرات و پیشنهادهای کارشناسی را به طور مستمر به این کمیته منتقل کنند تا در اجرای موفق‌تر هدفمندسازی یارانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

سازمان شهرداری‌ها به عنوان راهنمای شهرداری‌ها، چه روش‌هایی را برای توسعه فضاهای سبز شهری وارتقای سرانه فضای سبز شهری کشور به شهرداری‌ها پیشنهاد می‌دهد ؟

- یکی از فاکتورهای اصلی در توسعه فضای سبز، استفاده بهینه از منابع آبی موجود در کشوراست. در حال حاضر، شهرهای واقع در دو سوم وسعت کشور(شهرهای مناطق خشک و نیمه خشک)، از محدودیت منابع آبی برای نگهداری حداقل وسعت فضای سبز موجود، رنج می‌برند و حتی در صورت تامین سایر شرایط، امکان توسعه مطلوب فضای سبز را نخواهند داشت.

در همین راستا و با توجه به اهمیت ویژه استفاده بهینه از منابع آبی کشور، مراتب، طی دستورالعمل بهینه‌سازی و مدیریت مصرف آب در فضاهای سبز شهرهای کشور، توسط این سازمان تدوین و به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شده است. همچنین با اذعان به استفاده از آب شهری جهت فضای سبز و لزوم جلوگیری از این امر، از سال ۱۳۷۹ و در قالب موافقت‌نامه مطالعات و کمک به اجرای شبکه آبرسانی فضای سبز، شهرهای کشور تحت پوشش مطالعات جامع شبکه آبرسانی فضای سبز قرار گرفته و جهت اجرای شبکه مستقل آبرسانی فضای سبز، مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

نقش شهرداری‌ها درتوسعه فضای فرهنگی و ورزشی و پرکردن اوقات فراغت شهروندان چیست؟

- برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا وضع موجود را بررسی کرد. درحال حاضر، اکثر شهرداری‌های کشور در زمینه فرهنگی، ورزشی و پر کردن اوقات فراغت شهروندان با احداث و بهره‌برداری از فرهنگسراها، کتابخانه‌های عمومی، مراکز فرهنگی، مجتمع‌های ورزشی و تفرجگاه‌های گردشگری شهری، به وظایف خود و تا حدودی به وظایف سایر دستگاه‌ها نیز عمل می‌کنند. این امر در شهرداری‌های مراکز استان‌ها تحت عنوان معاونت فرهنگی - اجتماعی و در برخی شهرداری‌ها با راه‌اندازی سازمان‌های فرهنگی - هنری و یا تفریحی - رفاهی در جریان است.

اما در این زمینه مشکلات و چالش‌هایی هم وجود دارد. در روال موجود، برنامه‌ریزی و مدیریت گردشگری در سطح کشور، نوعی تعارض با اهداف برنامه‌ریزی و مدیریت شهری دارد. از یک سو با توسعه روزافزون شهرها در کشور و افزایش جمعیت شهرنشین، نیازهای تفریحی و گردشگری شهروندان به شدت رو به گسترش است. از طرف دیگر، اختیارات قانونی و عملی شهرداری‌ها در عرصه بهره‌گیری از فضاهای فراغتی و گردشگری، بسیار محدود است. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عدم اختیارات مدیریت شهری در خارج از محدوده قانونی و حریم شهر، تعدد متولیان و نهادهای مسئول (منابع طبیعی، محیط زیست، تربیت بدنی، میراث فرهنگی و...) جدایی میان وظایف سازمان ایرانگردی و جهانگردی و وظایف مدیریت شهری، عدم وجود قوانین عام، مشترک و میان بخشی در زمینه گردشگری و...

شهر ایده‌آل یا شهرآرمانی ازدید سازمان شهرداری‌ها ، چگونه شهری است؟

ـ شهر ایده‌آل از جنبه خدمات شهری، شهری است که در آن، فضاهای سبز شهری، با توجه به شرایط اقلیمی آن، در حد استانداردها تعریف شده و به صورت متناسب در شهر پراکنده باشد. سیستم آبیاری آن نیز باید بر اساس مطالعات صورت گرفته، از آب شرب شهری جدا شده باشد.پسماندهای شهری توسط خانوارها تفکیک شده و به صورت مکانیزه جمع‌آوری و بر حسب نوع آن‌ها بازیافت و یا به صورت بهداشتی دفع شوند. از سوی دیگر، در شهر ایده‌آل، سرانه تولید زباله نیز پایین است. در این شهر، متناسب با جمعیت شهر، ایستگاه‌های آتش‌نشانی استاندارد و مقاوم احداث شده و در مکان‌یابی آن‌ها نیز اصول مکان‌یابی صحیح رعایت می‌شود تا در صورت وقوع هرگونه حادثه‌ای،‌ خودروهای آتش‌نشانی در کمتر از ۵ دقیقه به محل حادثه برسند. ماشین‌آلات و تجهیزات آتش‌نشانی نیز بر اساس استانداردهای روز دنیا و متناسب با ماموریت‌های سازمان آتش‌نشانی و شرایط شهر مورد نظر هستند .

از جنبه بهداشت شهری نیز، سطح شهر، از وجود هرگونه حیوان ناقل بیماری به انسان پاک بوده و سرویس‌های بهداشتی عمومی بر اساس نیاز و به صورت پاکیزه در تمامی نقاط شهر احداث شده‌اند. شهر از میادین میوه و تره‌بار استاندارد برخوردار بوده و در مکان‌یابی آن‌ها رعایت ضوابط مربوطه شده است تا بر اساس سلسله مراتب تقسیمات شهری، دسترسی مردم هر محله به میادین مزبور، آسان باشد. از جنبه زیباسازی شهری نیز، خیابان‌ها و میادین شهر ایده‌آل به عنوان فضاهای عمومی شهری، به صورتی خوشایند و منطبق بر ارزش‌ها و هویت ایرانی- اسلامی، زیباسازی شده‌اند. در پایان می‌توان گفت که در شهر ایده‌آل، آرامستان شهر بر اساس اصول فنی مکان‌یابی شده و تمامی جنبه‌های مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و زیبایی شناختی شهر مورد نظر، در احداث آن رعایت شده است. مهم‌ترین خصوصیات شهر آرمانی عبارت است از:

۱.تسلط کالبدی عناصر معنوی بر سیمای شهری و همجواری عناصر معنایی و محتوایی در تمامی اجزای شهر.

۲.پاکیزگی و تمیزی ظاهری منطبق بر استانداردهای محیط زیست سالم و نیز بهزیستی و طهارت معنوی و باطنی شهر که نشان از مبری بودن از ناهنجاری‌ها، بی‌اخلاقی‌ها و ناامنی‌هاست.

۳.نشاط و سرزندگی روحی و روانی شهروندان و میزان بالای مشارکت شهروندان در اداره امور شهر.

۴.سیما و منظر شهری مطابق با فرهنگ و معماری اصیل ایرانی- اسلامی و هویت اصلی شهر.

۵.میزان بالای رضایتمندی شهروندان از خدمات عمومی، عبور و مرور شهری، فعالیت‌های عمران شهری و....

بحث بازیافت زباله‌های شهری که ازآن به عنوان «طلای کثیف» یاد می شود، درکشور ما درچه نقطه‌ای قرار دارد واهداف پیش رو چیست؟

- در مرحله اول اعتقاد داریم که نباید به پسماندهای شهری کلمه طلا اطلاق شود، تا بدین وسیله بتوانیم تعریف و دید درستی به مردم داده و فرهنگ مبتنی با این موضوع را در جامعه، نهادینه کنیم. بر اساس ماده ۹ قانون مدیریت پسماندها و ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، مهم‌ترین هدف پیش روی شهرداری‌ها، جداسازی و تفکیک پسماندها در مبدأ، توسط شهروندان و در مقصد، توسط شهرداری‌ها است. این مسئله است که پسماندها را دارای ارزش می‌کند. در حال حاضر، در شهرهای کوچک، حدود ۱۰ درصد و در شهرهای بزرگ‌تر، از جمله کلانشهرها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل بودجه شهرداری‌ها صرف مدیریت پسماندها می‌شود، بدون این‌که درآمدی برای شهرداری داشته باشد. این در حالی است که واحدهای بازیافت پسماندهای تر، یعنی کارخانه‌های کمپوست، در حال حاضر عمدتاً به علت استفاده از سیستم‌های قدیمی و یا فرآیندهای ناقص، عمدتاً فاقد سودآوری و توجیه اقتصادی هستند. البته شایان ذکر است که بازیافت پسماندهای خشک (کاغذ، پلاستیک، فلزات و...) تفکیک شده از پسماندهای تر، عمدتاً دارای توجیه اقتصادی قابل قبولی است. خوشبختانه تعداد واحدهای تفکیک و جداسازی پسماندها که قبلاً در حدود ۶ واحد (کمتر از تعداد انگشتان دست‌ها) بود، طی ۴ سال گذشته به حدود ۳۳ واحد افزایش یافته که نشانگر پیشرفت قابل قبولی در زمینه بازیافت و تفکیک پسماندها است. هرچند تا استانداردهای بین‌المللی، فاصله داریم و دستیابی به شاخص‌های مورد قبول، نیازمند مشارکت بیش از پیش شهروندان در امر تفکیک، و جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد صنایع تفکیک و بازیافت پسماندهاست، اما خوشبختانه میدان رقابت در این بخش، جای فعالیت بسیاری دارد. از دیگر اهداف مدنظر در بازیافت پسماندهای شهری، بازیافت انرژی از منابع زیست‌توده (پسماند شهری، روستایی و کشاورزی) است که با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته با بخش خصوصی، مقرر شده با سرمایه گذاری بخش خصوصی، احداث واحد بازیافت انرژی، به‌ویژه در سه استان شمالی کشور، فعال و با نصب زباله‌سوزهای استاندارد و مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست و نیروگاه‌های حرارتی در مناطقی از کشور که دارای مشکلات حادّ زیست‌محیطی هستند، مرحله جدیدی از مدیریت پسماندها و بازیافت در کشور آغاز شود.

چه توصیه‌ای به شهرداران ودهیاران برای بهبود فعالیت خود وحضور در ویژه‌نامه شهرداری‌ها دارید؛ ویژه نامه‌ای که از این پس، به طور منظم منتشر خواهد شد؟

- یکی از دغدغه های دست‌اندرکاران مدیریت شهری و روستایی کشور، مشخص کردن منابع اعتباری به عنوان درآمدهای مالی پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست. همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و سرمایه‌های خارجی در انجام پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی شهرها و روستاها، از موضوعاتی است که داشتن یک برنامه منطقی همه جانبه و ضرورت پرداختن جدی و اصولی به آن، روز به روز در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اهمیت می‌یابد.

برای گام برداشتن موفق در این موضوع، ضرورت دارد تمامی دست‌اندرکاران استانداری‌ها، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها ضمن هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط در دولت، زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و بهره‌گیری از این اعتبارات در حوزه‌های مدیریت شهری و روستایی را فراهم نمایند و راهکارهای علمی و عملی صحیح و مطمئن در این زمینه شناسایی و اجرایی شود.

در این راستا بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های تخصصی از سوی دست‌اندرکاران مدیریت شهری و روستایی کشور، بسیار سودمند بوده و می‌تواند در مورد پروژه‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌هایی که دارای قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های عمرانی و فنی، فرهنگی، تفریحی و گردشگری هستند، اطلاع‌رسانی کرده و آگاهی های لازم وضروری را به اطلاع بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی برساند.