صنعت فولاد خاورمیانه از بحران خارج شد

بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که در دو ماه نخست سال ۲۰۱۰ میلادی همه فولادسازان بزرگ منطقه خاورمیانه رشد تولید این کالای استراتژیک را تجربه کرده‌اند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد در دو ماهه نخست سال جاری میلادی تولید فولاد خام در کشورهای ترکیه، ایران، مصر، عربستان سعودی و قطر با افزایش مواجه شده است.

بر این اساس تولید فولاد خام در ترکیه در دو ماهه نخست امسال با رشد ۱.۸ درصدی به سه میلیون و ۸۸۰ هزار تن رسید، این در حالیست که تولید فولاد خام در ایران در همین مدت با افزایش ۰.۳ درصدی بالغ بر یک میلیون و ۹۴۷ هزار تن شد.

همچنین در قاره آفریقا و در کشور مصر تولید فولاد خام در دو ماهه اول ۲۰۱۰ با افزایش ۱۲.۷ درصدی به رقم ۹۵۶ هزار تن رسید. همچنین تولید فولاد خام در مدت زمان یادشده در کشورهای عربستان سعودی و قطر به ترتیب با رشدهای ۷۸.۵ و ۹۶ درصدی به ۹۱۲ و ۳۱۰ هزار تن رسید.

همچنین در فوریه ۲۰۱۰ نیز همه کشورهای فوق رشد تولید فولاد خام را تجربه کردند.

با نگاهی به این آمار می‌توان متوجه شد که صنعت فولاد خاورمیانه سال ۲۰۱۰ میلادی را خوب شروع کرده و اگر همین روند کم و بیش در ادامه سال جاری نیز حفظ شود، می‌توان با قطعیت نتیجه گرفت که صنعت فولاد خام در منطقه خاورمیانه از بحران خارج شده است.

هم‌اکنون ترکیه بزرگترین فولادساز منطقه خاورمیانه بوده و ایران و مصر نیز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.