نایب رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین گفت: کمتر از ۵۰ درصد ساخت و سازها در استان مشمول مجریان ذیصلاح است. به گزارش روابط عمومی اداره کل کار واموراجتماعی استان قزوین ،عبدالقهار ناصحی در همایش حفاظت و ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی که در سالن اجتماعات شهید رجایی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: تا حدود پنج سال قبل بی‌سر و سامان‌ترین حوزه در استان و کشور بخش ساختمان بود که با توجه به اقداماتی که صورت گرفت، ساماندهی در این حوزه به وجود آمد. وی ادامه داد: عده زیادی که متخصص کار ساختمانی نبودند دخالت عمده‌ای در حوزه ساخت و ساز داشتند و این دخالت‌ها را به حداقل رساندیم و در درجه اول بحث مجریان ذیصلاح اعم از معماران تجربی، شرکت‌های ساختمانی، مهندسان مجری و کارگاه‌های انبوه در حوزه مجریان ذیصلاح ساماندهی شدندنایب رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین اضافه کرد: یکی از دلایل عمده‌ای که استان قزوین در کشور توانست سه سال پیاپی رتبه نخست را کسب کند، ساماندهی مجریان ذیصلاح بود و مجریان ذیصلاح یعنی در واقع متولی کارگاه ساختمانی مشخص شود و اکنون این امر برای ما صورت گرفته است.

وی افزود: این کار بزرگی بود که در استان قزوین صورت گرفت و با تلاش سه تا چهار ساله اخیر به وضعیت مطلوبی رسیدیم اگرچه هنوز کمتر از ۵۰ درصد ساخت و سازهای در استان را مشمول مجریان ذیصلاح کرده‌ایم.

ناصحی تصریح کرد: همچنین به صورت مشترک با فنی و حرفه‌ای اقداماتی انجام شده و ۷ هزار و ۷۷۰ فعال حوزه ساختمانی را در ۱۳ رشته تخصصی ساخت‌و‌ساز مانند اسکلت‌بندی و سفت‌کاری شناسایی و بانک اطلاعاتی نیز آماده شده است.وی یادآور شد: از این ۷ هزار و ۷۷۰ نفر، ۶ هزار و ۱۸۰ نفر در آزمون‌های تعیین سطح شرکت کردند که بیشتر در پایه سه پایین‌ترین سطح فنی و حرفه‌ای قبول شدند.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین با اشاره به اهمیت فعالیت مجریان ذیصلاح اعلام کرد: طرح مجریان ذیصلاح موجب افزایش کیفیت ساخت‌و‌ساز در استان قزوین شده است و کیفیت در این حوزه را ارتقا داده و اکنون ساختمانی‌های فنی و مهندسی در استان در حال ساخت است زیرا متخصصان وارد این حوزه شده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی اظهار داشت باید اذعان کنیم که در برخی از کارگاه‌های ساختمانی به مسائلی مانند استفاده از کلاه ایمنی توجه نمی‌شود و در صورتی که با کلاه ایمنی می‌توان جان فرد را نجات داد.ناصحی خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری اینگونه همایش‌ها نقطه عطفی در افزایش توجه به مسائلی ایمنی در محیط کار و کاهش حوادث باشد.