کارگاه آموزشی یکروزه صدور بیمه نامه مسوولیت با حضور نمایندگان بیمه ایران استان قزوین برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما ، معاون نظارت بربیمه های مسوولیت شرکت سهامی بیمه ایران در این کارگاه آموزشی گفت: بیمه مسوولیت قراردادی است که به موجب آن بیمه گر در قبال دریافت حق بیمه مشخص از بیمه گذار متعهد به جبران خسارت در صورت تحقق خطر در رابطه با موضوع بیمه نامه می باشد.

"غلامرضا حاج زمان" افزود: بیمه مسوولیت به دو نوع اخلاقی و قانونی تقسیم می شود که در اخلاقی ، مسوولیت افراد در قبال خداوند وجدان خود مورد توجه قرار می گیرد و در قانونی نیز مسوولیتی که براساس قانون حاکم برجامعه تدوین شده لحاظ می شود و این امر زمانی تحقق می یابد که خسارتی برای افراد ایجاد و مدعی خسارت مشخص باشد.

وی انواع بیمه های مسوولیت را شامل بیمه کارفرما در قبال کارکنان، بیمه مسوولیت عمومی، بیمه مسوولیت قراردادی، بیمه مسوولیت حرفه ای و بیمه مسوولیت تولید کنندگان ذکر کرد.

حاج زمان ادامه داد: طبق ماده ۱۲قانون مسوولیت مدنی، کارفرمایانی که مشمول قانون کار هستند مسوول جبران خسارت وارده از طرف کارکنان وکارگران خود به اشخاص ثالث می باشند مگر اینکه اصول ایمنی و احتیاط لازم را هنگام کار رعایت نکنند. این مسوول گفت: طبق ماده ۱۳قانون مسوولیت مدنی ، کارفرمایان مکلف به بیمه نمودن مسوولیت کارکنان و کارگران خود در رابطه با خسارت وارده به اشخاص ثالث می‌باشند و این قانون در پروژه های عمرانی یکی از بندهای شرایط پیمان است.

حاج زمان ، خسارت وارده به بیمه‌گذار،شرکا، مجریان و ناظرین ،ترکهای سطحی ایجاد شده به ساختمانهای مجاور که به استحکام آنها لطمه ای وارد نشده و خسارتی که منشا آن خارج از اختیار بیمه گذار باشد را از موارد استثنا بیمه نامه ناشی از اجرا عملیات ساختمانی ذکر کرد.

وی در ادامه به تعریف انواع بیمه های مسوولیت حرفه ای و انواع بیمه مسوولیت تولید کنندگان کالا پرداخت. درادامه این کارگاه آموزشی جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.