ظرفیت سازی برای خرید تمامی گندم استان

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قزوین گفت: از ابتدای برداشت محصول گندم کشاورزان استان قزوین تاکنون بیش از ۱۰۶ هزار تن گندم در استان خریداری و تحویل سیلوها شده است. فرهاد مهدیار در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گفت: با خرید ۱۰۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تاکنون ۲۱۱ میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شده است.

وی افزود: قیمت خرید گندم با افت هفت درصد ۳۰۴ تومان و با افت ۱۰ درصد ۳۳۰ تومان است. مهدیار تصریح کرد: سال گذشته ۱۲۲ هزار تن محصول گندم از کشاورزان استان خریداری شد و امسال نیز پیش بینی می شود بیش از ۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قزوین یادآورشد: در حال حاضر ۹ مرکز دولتی و خصوصی شامل سیلوی تاکستان با ظرفیت ۷۵ هزار تن، محمد آباد با ظرفیت ۳۰ هزار تن، هفت مرکز بخش خصوصی کار خرید محصول کشاورزان را از ۲۹ خرداد ماه آغاز کرده اند که این کار تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

برگشت ۱۲۶۴ کامیون گندم

مدیر کل غله استان همچنین با اشاره به کیفیت مطلوب گندم استان خاطر نشان کرد: به منظور تضمین سلامت مردم خریدار گندم سالم هستیم که در این راستا تاکنون یک هزار و ۲۶۴ کامیون حامل گندم بدلیل سن زدگی عودت داده شده است که متاسفانه در برخی موارد این گندمها با فروش ارزانتر به بخش خصوصی مجددا وارد چرخه می شود که باید در این زمینه برخورد قانونی صورت گیرد. وی کیفیت محصول گندم را به آفت سن مربوط دانست و گفت: در سال گذشته بدلیل کمبود محصول گندم با آفت سن بیش از دو درصد و تا سه درصد هم خریداری شد اما امسال خرید زیر دو درصد انجام می شود و بالای آن برگشت داده خواهد شد.

قادر به خرید تمام گندم استان هستیم

مهدیار تصریح کرد: در حال حاضر با ظرفیت سازی انجام شده قادریم تمامی گندم استان را خریداری و ذخیره کنیم و دیگر گندمی به سایر استانها ارسال نخواهد شد. وی اضافه کرد: با توجه به بارش خوب باران در ماههای اخیر تولید محصول در قزوین و برخی استانهای همجوار افزایش یافته و بدلیل کمبود مراکز خرید و نگهداری در استانها آمادگی داریم تا سقف ۲۰۰ هزار تن گندم استانهای دیگر را تا یک ماه دیگر خریداری کنیم که در این زمینه برای نگهداری ۵۰ هزار تن محصول استان همدان، ۵۰ هزار تن از زنجان، ۴۵ هزار تن از کردستان و ۲۰ هزار تن از اردبیل برنامه ریزی کرده ایم.

کاهش توقف کامیونهای تحویل گندم در سیلوها

مهدیار در ادامه این نشست خبری گفت: به منظور کاهش توقف کامیونهای حامل گندم با افزایش شیفت کاری از ۷.۳۰ صبح تا ۸.۴۵ دقیقه شب بورت یک سره در حال حاضر مدت زمان توقف از ۲۴ ساعت به ۱۰ ساعت کاهش یافته است.

فعالیت بیش از یک هزار واحد نانوایی در استان قزوین

مهدیار از فعالیت یک هزار و ۱۶۳ واحد نانوایی در استان قزوین برداد و اظهار داشت: از مجموع واحدهای یاد شده ۷۴۴ واحد نانوایی شهری، ۴۱۹ واحد روستایی و ۲۰۰ واحدآزاد پزی است و میزان مصرف ماهیانه آرد در استان هم ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن است. وی سرانه مصرف گندم در استان را ۹ کیلوگرم و کشور را ۹ کیلو و دویست گرم اعلام کرد.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان

این مقام مسئول یادآورشد: با تمهیدات فراهم شده در سال آینده برای ذخیره سازی گندم کمبود سیلو نداریم و تا سه سال آینده نیز مشکلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به ساخت چند سیلو و جایگاه ذخیره سازی گندم در استان اظهار داشت: سیلوی ۱۰۰ هزار تنی در نزدیکی نیروگاه رجایی، دو واحد ۲۳ و ۳۰ هزارتنی در بوئین زهرا، ۲۵ هزار تنی در تاکستان، ۳۰ هزار تنی کیمیا خوشه، ۴۵ هزار تنی در آبیک در حال ساخت است که در صورت رفع مشکلات ناشی از پرداخت تسهیلات و ورود تجهیزات مورد نیاز۲۵۳ هزار تن به ظرفیت فعلی ۱۸۰ هزار تنی افزوده خواهد شد.