ورود یک عضو جدید به عرصه تولید تیرآهن
افزایش سطح تقاضا برای انواع تیرآهن از اوایل سال 1385 آغاز شد و این روند تاکنون همچنان ادامه داشته است. شدت تقاضا برای انواع تیرآهن به حدی رسید که سال گذشته تولیدکنندگان این محصول صادرات خود را متوقف کرده و محصولاتشان را وارد بازار داخل کردند. در این شرایط کارشناسان بهترین راه را برای کنترل رشد قیمت‌ها به دلیل افزایش سطح تقاضا، کمک به تولیدکنندگان برای افزایش ظرفیت تولید می‌دانند.

مجتمع جهان فولاد غرب یکی از تولیدکنندگانی است که در این شرایط بحرانی قصد دارد به تازگی وارد بازار شده و عطش بازار را برای محصول تیرآهن پاسخگو باشد، اینکه برای تولید در چنین شرایطی با چه مشکلاتی دست به گریبان شده‌اند و هدف آنها از تولید این مقطع فولادی چه بوده و در چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسند، سوالاتی بود که با مدیرعامل شرکت در میان گذاشتیم. متن زیر مشروح گفت‌وگو با دکتر شکری، مدیرعامل مجتمع جهان فولاد غرب است:



جناب آقای دکتر شکری لطفا توضیحاتی در مورد نوع فعالیت شرکت، ظرفیت تولید و زمان راه‌اندازی کارخانه به ما بدهید؟
در ابتدا به این نکته اشاره کنم که میزان مصرف فولاد و فرآورده‌های فولادی در هر کشور می‌تواند یکی از شاخصه‌های مهم رشد و توسعه اقتصادی آن کشور باشد. مسوولان و برنامه‌ریزان اقتصادی یک کشور معمولا چند شاخصه را به منظور برآورد میزان رشد و توسعه در نظر می‌گیرند که یکی از این معرف‌ها، مصرف سرانه فولاد است. افزایش مصرف سرانه فولاد در یک جامعه نشان‌دهنده افزایش تعداد واحدهای مسکونی، تجاری، آموزشی، اداری، بهداشتی و صنعتی و گویای اجرای طرح‌های عمرانی و رفاهی متعدد ملی و منطقه‌ای است. این آمار و ارقام می‌تواند برنامه‌ریزان را به واقعیت‌های اقتصادی کشور آگاه کند. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف سرانه فولاد در ایران، لازم می‌آمد که برای تامین نیازهای داخلی کشور چاره‌اندیشی شود تا در آینده نیازمند واردات مصنوعات فولادی نباشیم.
شرکت مجتمع جهان فولاد غرب، با هدف تامین بخشی از نیازهای کشور در ردیف فرآورده‌های مذکور، در سال 1382 در استان کرمانشاه تاسیس گردید. این مجتمع صنعتی در فاز اول، واحد نورد را به منظور تولید سالانه 500هزار تن انواع تیرآهن، ناودانی و نبشی در مقاطع مختلف برنامه‌ریزی و از سال 1384 عملیات اجرایی آن را آغاز کرد. ابتدا، اجرای پروژه در زمینی به مساحت 24هکتار شروع و با دوراندیشی مدیران برای توسعه و برنامه‌های آتی، مجموع زمین محل اجرای طرح به 50هکتار افزایش یافت و طی کمتر از 2سال، عملیات احداث ساختمان‌های تولید و اداری انجام و ماشین‌آلات مدرن و پیشرفته خط تولید نصب گردید. در نیمه سال 1386 کلیه ماشین‌آلات و دستگاه‌های نصب شده توسط متخصصان داخلی و خارجی تست و به صورت بخشی و کلی، آزمایش‌های نهایی انجام گرفت و ملزومات آمادگی قبل از تولید فراهم شد.
در نیمه دوم سال ۸۶ به‌حمدا... چندین مرحله تولید آزمایشی با موفقیت انجام پذیرفت و اکنون بهره‌برداری از مجتمع آغاز می‌گردد. ما خود را متعهد می‌دانیم که سهم و نقش بیشتری را در رشد و توسعه اقتصادی منطقه و کشور به خود اختصاص دهیم. ما خود را موظف می‌دانیم که در زمینه تخصصی و تجربی خویش از هیچ تلاشی برای بهبود شرایط فرو گذار ننماییم و به این وظیفه به نوبه خود عمل خواهیم کرد. این مجتمع تولیدی تنها حاصل تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه ما نیست بلکه همه مسوولین استان و کشور تا آنجا که به آنها مربوط بوده و امکان همراهی داشته‌اند، در این زمینه ما را یاری نموده‌اند که البته همراهی آن عزیزان شایسته تقدیر است.
تولید خود را از چه مقطع فولادی آغاز می‌کنید و به چه دلیل؟
ابتدا از تولید تیرآهن شروع به فعالیت خواهیم کرد زیرا زمینه تقاضای بازار تیرآهن است. لازم به توضیح است تمامی سایزهای مورد مصرف در کشور را می‌توانیم تولید کنیم.
آیا در این زمینه مسوولین امر همکاری کرده‌اند؟
برای انجام هر کاری باید مشکلات و موانع آن را نیز پذیرفت و هر چه این کار بزرگ‌تر و عظیم‌تر باشد مشکلاتش هم بیشتر و بزرگ‌تر است؛ اما وظیفه خود می‌دانیم که از راهنمایی‌ها و مساعدت‌های بی‌دریغ جناب استاندار محترم کرمانشاه که همواره طی اجرای طرح مشوق ما بوده‌اند، صمیمانه سپاسگزاری و تشکر نماییم.
مسلما رهنمودها و پیگیری‌های جناب آقای استاندار محترم دلیلی برای تسریع در اجرای طرح بوده است؛ به علاوه روسای محترم و کارشناسان و مسوولان پرتلاش و زحمتکش و متعهد سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دیگر استان از جمله سازمان صنایع و معادن، کار و آموزش فنی و حرفه‌ای، محیط‌زیست، گمرک، راه و ترابری، منابع طبیعی و همچنین فرماندار محترم هرسین و نیروی انتظامی، برق منطقه‌ای، شرکت گاز و سازمان آب کرمانشاه و بالاخره کلیه مسوولین محترم در تمامی مراحل اجرای طرح، نهایت همکاری را نموده‌اند که جا دارد از زحمات تک‌تک این بزرگواران قدرشناسانه سپاسگزاری نماییم. مدیران این پروژه بزرگ تولیدی معتقدند که حمایت مسوولان محترم بانک سپه سهم عمده و ارزشمندی در اجرای طرح داشته است. مساعدت هیات‌مدیره محترم و مدیرعامل بانک سپه و مدیریت منطقه کرمانشاه و معاونان محترم ایشان و مسوولان و کارشناسان ادارات مختلف این بانک و به طور کلی همه برادران تلاشگر بانک سپه چنان در روند پیشرفت و اجرای به موقع طرح موثر بوده که خود را ناتوان از بیان همه جنبه‌های این تاثیر می‌دانیم. آرزو می‌کنیم خداوند به همه مسوولین محترم که همت و اراده خود را وقف اعتلای کشور و استان می‌نمایند، دوام عمر توام با توفیق و بهروزی عطا فرماید.
اگرچه عرصه فعالیت‌های تولیدی به‌خصوص در بخش صنعت و به‌ویژه در مناطق محروم توام با مشکلات عدیده‌ای است، اما حلاوت اثربخشی انسان در اقتصاد کشور و زیبایی آثار و نتایج اجتماعی این‌گونه فعالیت‌ها به حدی است که می‌تواند توجیه‌کننده پذیرش همه سختی‌ها باشند.
ما خود را متعهد می‌دانیم که تلاش‌های خود را استمرار بخشیم و مطمئن هستیم که آثار مثبت تلاش‌های مولد در زندگی همنوعان عزیزمان سریعا نمودار خواهد شد. بدیهی است که این نوید می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای ورود یا استمرار این راه باشد.
همه می‌دانیم که استان کرمانشاه نیازمند تلاش مضاعف و بی‌وقفه برای جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته است و البته همت و اراده قوی برای ورود به عرصه فعالیت‌های سازنده و اثربخش در جامعه وجود دارد. بنابراین ان‌شاء‌ا... با مساعدت مسوولان، کارآفرینان بسیاری در سال‌های آتی وارد عرصه فعالیت می‌شوند.
نرخ‌گذاری محصولات شما چگونه صورت می‌گیرد و بازار آن در کجا متمرکز است؟
بازار تیرآهن در بورس فلزات متمرکز است و نرخ‌گذاری طبق ضوابط وزارت بازرگانی صورت می‌گیرد. همچنین برای ورود به بورس نیاز به طی مراحل اداری می‌باشد که ما نیز در حال مشاوره با کارگزاران خبره هستیم که ان‌شاء‌ا... در این زمینه به نحو قانونی عمل نماییم.
در پایان لطفا در مورد این موضوع که راه‌اندازی مجتمع فولاد غرب کشور برای چند نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد، توضیحاتی ارائه نمایید؟
با راه‌اندازی این واحد در شرایط ظرفیت کامل ۳۰۰فرصت شغلی مستقیم و صدها شغل غیرمستقیم ایجاد می‌گردد. البته در فازهای بعدی که ان‌شاء‌ا... در سال‌های بعد به مرحله اجرا درمی‌آید، زمینه اشتغال بسیار وسیع‌تر خواهد بود.
پیش‌بینی شما از وضعیت قیمت‌ها چیست؟
پیش‌بینی وضعیت قیمت‌ها در این صنعت به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، قیمت مواد اولیه و شمش در جهان و نرخ بهره خارجی و داخلی و ... بنابراین نمی‌توان به طور قطعی در این مورد نظر داد.
در خاتمه، اگر مطلب دیگری دارید بفرمایید.
یکی از مطالب مهم و قابل‌ذکر که همه دست‌اندرکاران صنعت فولاد توقع دارند به آن توجه شود، این است که متاسفانه بعضی افراد مبادرت به واردات محصول خارجی نمودند که البته به دلیل پایین بودن کیفیت محصولات وارداتی مشکلات عمده‌ای پیش آمد و لطمه زیادی هم به مصرف‌کننده و هم به تولیدکننده داخلی زد.
مسلما دولت وظیفه دارد به منظور حمایت از صنایع داخلی مانع ورود کالای مشابه شود و البته وظیفه دیگر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است که قاعدتا باید از ورود کالای غیراستاندارد جلوگیری نمایند. امیدواریم مسوولان وزارت بازرگانی، گمرک و سازمان‌های ذی‌ربط در این رابطه دستور موکدی صادر فرمایند تا تولیدکنندگان بتوانند برای تنظیم بازار و استمرار فعالیت خود برنامه‌ریزی نمایند.
در خاتمه اطمینان دارم که همه مسوولان دلسوز کشور دغدغه بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور را دارند و اگر گاهی مشکلاتی پیش می‌آید در صدد رفع آن خواهند بود. بنابراین امیدواریم که سیاست حمایت از تولیدکنندگان جدی‌تر گرفته شده و موجب شود که با ایجاد فرهنگ کارآفرینی موجب شویم ارزش افزوده حاصل از تولید نیازهای جامعه نصیب داخل کشور شود.


آدرس کارخانه: کرمانشاه - کیلومتر 35جاده هرسین، شرکت جهان فولاد غرب
تلفن: ۶۴-۳۳۵۲۵۵۷-۰۸۳۲
نمابر: 3352556-0832
ایمیل: jahansteelco@yahoo.com