طرح کاهش آلودگیهای زیست محیطی و صوتی در معادن

استفاده از ماشینهای معدنی مدرن و مکانیزه جایگزینی مناسب به جای انفجار و آتشباری جهت استخراج مواد معدنی که از درجه سختی کمتری برخوردار هستند، می باشد. این موضوع در جلسه هم اندیشی معادن با حضور دکتر مجید پورمقدم معاونت معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و جمعی از بهره برداران معادن استان اعلام شد و معرفی معدنکاران به صندوق بیمه سرمایه گذاری در معادن و دریافت تسهیلات و تجهیز معادن به ماشین آلات مدرن و مکانیزه به جای آتشباری، مخصوصا معادنی که مواد معدنی آنها از درجه سختی کمتری برخوردار می باشند یکی از اولویت های جدی این معاونت می‌باشد.

به گفته مجید پورمقدم طرح این موضوع و تصویب آن با هدف کاهش آلودگی های زیست محیطی و صوتی همراه است.

وی تاکید کرد: همچنین بحث استقرار مسئول ایمنی و فنی در معادن با سابقه بیش از ۲۵ نفر واجد شرایط سازمان نظام مهندسی در زمان عملیات آتشباری به کلیه بهره برداران استان ابلاغ و تاکید شد نکات ایمنی در معادن فقط آتشباری نمی باشد، بلکه توسعه بیماریها و خطرات آلودگی های ناشی از آتشباری و گرد و غبار مربوط به تردد ماشین آلات معدنی بایستی به حداقل کاهش پیدا کند.

معاون معدنی سازمان استان تهران در ادامه گفت: اولویت دیگر و اول ما در معادن آتشباری، ایمنی است و بهره برداران در صورت اجرای کار باید زمانبندی و تقویم کار برای روزهای تعطیلات پیش بینی نشده داشته باشند تا در زمان انفجار مشکلات جدی ایجاد نشود.

پورمقدم متذکر شد: نصب تابلو در زمان آتشباری و مسدود کردن جاده ورودی معدن و درج کامل نام و مهر نظام مهندسی مسئول فنی در توصیه نامه های مواد ناریه و بررسی و کنترل محاسبات مواد ناریه و خرج ویژه توسط مسئول فنی وفق طرح بهره برداری مصوب معدن و عدم درخواست مواد ناریه اضافی و دیگر موارد نیز باید رعایت شود.

به گزارش خبرنگار ما، در ادامه این جلسه هم اندیشی، پس از اظهارات تنی چند از بهره برداران و یکی از مسئولان حراست سازمان در زمینه مسائل و مشکلات معادن صراحتا اعلام شد: ارائه نظرات، مشکلات و پیشنهادات در خصوص مواد ناریه توسط بهره برداران معادن استان ( اعم از کیفیت و هزینه های چاشنی، آنفو، امولایت و مسائل مربوط به حمل و نقل آنها و ...) به این سازمان و انعکاس موضوع توسط این سازمان به مراجع ذیربط در جهت بازدهی بیشتر معادن در دستور کار قرار گرفته است.