5 میلیون دلار صرفه جویی ارزی!

مراسم افتتاحیه رسمی اولین کارخانه مکانیکی تولید پودر متالورژی و راهنمای گاید سوپاپ در ایران در هفته دولت

مراسم افتتاحیه شرکت فرآوران خودرو کیا در هفته دولت با حضور مهندس یداله صادقی، رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران به همراه فرماندار، امام جمعه و دیگر مقامات محلی شهرستان رباط کریم در شهرک صنعتی پرند انجام و به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت. مهندس مهرتاش، مدیرعامل شرکت فرآوران خودرو کیا در این مراسم به تشریح روند شکل گیری این واحد و ایجاد تاسیسات تولیدی آن در شهرک صنعتی پرند پرداخت.

این شرکت در سال ۱۳۸۲ با تولید قطعات برقی،مکانیکی مانند سوئیچ دنده عقب، فشنگی روغن و سنسورهای دمای آب فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۶ موفق به اخذ گواهینامه ISO/TS۱۶۹۴۹ در مدیریت کیفیت شد.در سال ۱۳۸۹ شرکت فرآوران خودرو کیا اقدام به راه اندازی خط تولید قطعات خودرو به روش متالورژی پودر با همکاری یک شرکت معتبر کره ای در کارخانه ای به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی پرند نمود.

روش متالورژی پودر یکی از روش های نوین و با فناوری بالا در دنیا می باشد که بدون دور ریز مواد، امکان تولید قطعات پیچیده با کیفیت و یکنواختی بالا را دارا می باشد و در مقایسه با روش های تولیدی دیگر مانند فورج، ریخته گری و ماشینکاری از مزیتهای زیادی ازجمله بالا بودن سرعت تولید برخوردار می باشد.فرآوران خودرو کیا در سال ۱۳۹۱ برای اولین بار در ایران موفق گردید قطعه راهنمای گاید سوپاپ که دارای فرآیند و ساختار پیچیده ای می باشد و تولید آن در انحصار چند کشور بزرگ صنعتی است به روش متالورژی پودر تولید نماید.

این امر با سرمایه گذاری ده میلیارد ریال و یک میلیون دلار بصورت ارزی صورت گرفته است اشتغال زایی ایجاد شده با اجرای این طرح،۳۰نفر بصورت مستقیم و ۱۰۰نفر بصورت غیر مستقیم میباشد.

هم اکنون این شرکت تولید قطعه سیت سوپاپ خودرو که از قطعات حساس و بحرانی در خودرو می باشد را در برنامه تولید دارد که نیاز به سرمایه گذاری در حدود یک میلیون دلار دیگر میباشد تا برای اولین بار در ایران این قطعه را نیز به تولید انبوه برساند.که در این صورت نیز ۲۰نفر دیگر بصورت مستقیم و ۸۰نفر غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

تولیدات عرضه شده این شرکت تاکنون سالانه بیش از ۳میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده است.

و با اجرای طرح توسعه تولید قطعه سیت سوپاپ این میزان صرفه جویی،سالیانه به ۵میلیون دلار خواهد رسید.

در حالی که این شرکت به دنبال فائق آمدن بر تحریم هاست پاره ای از مشکلات از جمله تامین مواد اولیه ، دریافت تسهیلات، تامین ضمانت ها وکار را با مشکلاتی مواجه کرده است.

با توجه به اینکه این شرکت منابع ارزی خریدهای خارجی را براساس اعتبار ارزی انجام داده است در حال حاضر بزرگ ترین مشکل مالی شرکت افزایش ۱۰۰ درصدی دیون ارزی به علت عدم تخصیص ارز مرجع جهت استهمال بدهی های گذشته و امکان بهره برداری از طرحهای توسعه جدید میباشد.

مهرتاش با اشاره به صرفه جویی ارزی سه میلیون دلاری ناشی از فعالیت این شرکت حمایت از این واحد را برای به ثمر رسیدن سرمایه گذاری های انجام شده ضروری و اجتناب ناپذیر توصیف می کند.

مهندس صادقی در اظهاراتی با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در فرآوران خوروکیا آن را معادل جهاد دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری و هماهنگی همه دستگاه ها مشکلات تولید در کشور برطرف شود.

صادقی با گفتن این که «در شرایط تحریم شرکت های دانش بنیانی هستند که با اقتصاد مقاومتی کار میکنند» این شرکت را در این زمره دسته بندی کرد.او کاهش نیروی انسانی و جایگزینی فناوری های پیشرفته که قیمت تمام شده محصول را هم کاهش می دهد از مزایای عملکرد فرآوران خودرو کیا دانست و ابداع و نوآوری را از نشانه های اقتصاد مقاومتی برشمرد.

به اعتقاد صادقی در شرایطی که تولید کننده ها به شیوه های مختلف به دنبال بی اثر کردن تحریم ها هستند دولتی ها هم باید توان خود را روی هم بگذارند تا بتوانند شرایط را برای تحقق این اهداف فراهم آورند.