احیاء قانون واردات در برابر صادرات

*مسعود شیخ علیزاده مدیرعامل: اخذ گواهینامه استانداردهای پیاپی برای واردات و تولید، مشکلات شرکت های صادراتی را دو چندان کرده است نوسانات ارز، بروکراسی اداری، عدم‌همکاری دستگاه‌های دولتی و نبود تسهیلات مناسب به مشکلی جدی برای شرکت‌های تولیدی تبدیل شده و آنان را به محاق برده است.

مسعود شیخ‌علیزاده، مدیرعامل شرکت شکوپرستو هفته گذشته در دیدار مهدی میرخانی، معاون تولید سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان تهران به مناسبت هفته دولت از تاسیسات تولیدی این شرکت در کیلومتر ۲۰ جاده مخصوص کرج به تشریح پیشینه و عملکرد این واحد پرداخت.شرکت شکوپرستو که از واحدهای قدیمی صاحب برند تولید شکلات و آدامس در کشور است در سال ۱۳۷۵ از محل قدیمی در خزانه‌بخارایی به محل جدید با زمینی به مساحت ۳/۲ هکتار منتقل شد.این واحد که پس از انتقال به محل جدید توسط شافعی، وزیر وقت صنایع و معادن مورد بهره‌برداری قرار گرفت در ابتدا فضای مسقفی حدود ۵/۱ هکتار داشت اما با اجرای طرح توسعه در سال ۱۳۸۸ این فضا به ۷/۱ هکتار افزایش یافت.تولید شکوپرستو در ابتدا فقط انواع آدامس را دربر می‌گرفت اما با اجرای طرح توسعه تولید آب‌نبات و تافی را شامل شد.به گفته شیخ‌علیزاده تولید انواع آب‌نبات و آدامس در شکوپرستو ممکن است و با تغییر سایز،‌ طعم و بسته‌بندی می‌توان انواع محصولات را در این حوزه تولید کرده و روانه بازار کرد.ورود بی‌قاعده و گسترده انواع آدامس و آب‌نبات به کشور به‌خصوص از کشور ترکیه بسیاری از تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه کرده که شکوپرستو نیز از این وضع مستثنی نبوده است.هجوم محصولات خارجی به کشور موجب شده شکوپرستو در حال حاضر با ۲۰درصد ظرفیت خود کار کند. در حالی که توان اسمی این شرکت ۱۵۰ تن در روز است امروز با ۳۰ تن در روز کار می‌کند.آنچنان که شیخ‌علیزاده می‌گوید شکوپرستو در سال ۸۱ حدود ۲۰ میلیون یورو برای خرید ماشین‌آلات جدید تولید آدامس در کشور آلمان به منظور مقابله با واردات انبوه و قاچاق آدامس هزینه کرد اما مشکلات ناشی از ورود بی‌رویه محصولات خارجی و عدم همراهی سیستم بانکی عرصه را بر این شرکت و شرکت‌های همگن تنگ کرده است و به همین دلیل برخی ماشین آلات جدید هم اکنون راکد مانده است.دشواری تامین ارز و مواد اولیه به‌خصوص کاغذ بسته‌بندی به دغدغه اصلی مدیران شکوپرستو تبدیل شده است.

لطفی، مدیر بازرگانی شرکت ، نوسانات پیاپی ارز،‌ بی‌ثباتی بازار و دستورالعمل‌های متناقض و پرشمار را عامل تشدید مشکلات واحدهای تولیدی عنوان می‌کند.

آنچه بیش از همه عرصه را بر تولیدکننده‌ها تنگ کرده لغو قانون واردات در برابر صادرات و عدم ابلاغ آیین‌نامه اجرایی جدید است. با توجه به این که بخش قابل توجهی از محصول شکوپرستو صادر می‌شود این شرکت مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت ورود موقت می‌آورد و پس از فرآوری و تولید محصول صادر می‌کرد.

شکوپرستو در سال های دور بین ۱۲ الی ۱۳ میلیون دلار و در سال ۹۰ حدود ۱۰ هزار تن صادرات داشت که درآمدی ارزی ۱۶ میلیون دلاری برای کشور به ارمغان آورد. بخش اعظم این محصولات به کشورهای آسیای‌میانه صادر شد.قوانین جدید عرصه را بر شرکت‌های تولیدی به خصوص واحدهایی که محصولات خود را صادر می‌کنند تنگ کرده است.در حالی که فعالیت شکوپرستو برای ۲۶۰ نفر به طور مستقیم و ۳۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغالزایی داشته ادامه روند جاری امکان برنامه‌ریزی حتی برای ۶ ماه آینده را از این شرکت سلب کرده است.

شیخ‌علیزاده تاکید دارد با وجود کاغذ‌بازی حاکم بر دستگاه‌های دولتی مشکلات لاک‌پشت‌وار حل می‌شود و روند تولید را دچار مشکل می‌کند. او قانون اخذ گواهینامه‌های استاندارد پیاپی چه در مبداء و چه در مقصد برای واردات و تولید را یکی از این موارد ذکر کرده و خواستار حل این مشکل است.

میرخانی در این دیدار با توانمندی‌ها و مشکلات شکوپرستو آشنا شد و وعده داد سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان تمام توان خود را برای حل آن‌ها به کار گیرد.