جایگزینی فرش به جای نفت!

*نعمت اله ترکی: برای انجام این امر مهم جایگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و اعتبارات نهفته در این بخش ها در برنامه ریزیها و قانون برنامه پنجم باید لحاظ شود بحث تحریم ها تهدید نیست، بلکه یک فرصت برای تولید و جایگزینی برخی کالاهای بومی به جای نفت است.

نعمت اله ترکی معاون برنامه ریزی استانداری تهران در نشست هم اندیشی مسئولان انجمن ملی فرش ایران با برخی مدیران دولتی و تشکلها و انجمن های ۳ استان حوزه منطقه یک کشور با بیان این مطلب افزود: صنعت با عظمت فرش با قدمت تاریخی بیش از ۳۰۰۰ ساله بعد از نفت تاثیرگذارترین صنعت در کسب درآمدهای کشور است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی با اظهار تاسف از اتفاقات و بی توجهی به این درآمدهای باثبات و پایدار در طول سالهای طولانی گفت: امروز باید تلاش کنیم با برنامه ریزی صحیح و تعریف جایگاه فرش در سبد درآمدی خانواده ها و کشور این غفلت طولانی را جبران کنیم.

ترکی تاکید کرد: بحث اول و مهم جایگاه فرهنگی فرش و بعد جایگاه اجتماعی و اقتصادی آن است که باید از نو بازنگری شود. چراکه در این بخش ها اعتباری عظیمی نهفته است که برای احیاء و ایجاد تحول و اشتغالزایی در صنعت فرش و چرخه تولید و صادرات آن باید از سوی انجمن مطالبه شود.

معاون برنامه ریزی استانداری تهران پیشنهاد کرد: اختصاص بخشی از اعتبارات اشتغال کشور به صنعت فرش و قالیبافان کشور بسیار با اهمیت است و باید عملیاتی شود تا این صنعت به عنوان جایگزین نفت در دراز مدت مطرح شود.

ترکی خاطر نشان ساخت: در قانون برنامه پنجم هم بخشی تحت عنوان توسعه روستایی وجود دارد که نامی از تولید و اشتغال فرش اعداد و ارقام اعتباری در این بخش دیده نشده است در حالیکه اگر تصمیمات بالادستی در این بخش اصلاح شود خیل عظیمی از تولید و اشتغال در این بخش ملاجظه خواهد شد.

وی همچنین پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از تولید فرش در سطح کشور و ضرورت حمایت های مالی از این صنعت را پیشنهاد کرد و در ادامه افزود: در بحث صندوق توسعه ملی نیز سهم هزینه ها و اعتبارات تولید فرش کلا فراموش شده و بنده پیشنهاد می کنم نامه ای از سوی استانداری ۵ استان این منطقه تهیه و به مسئولان صندوق ارائه شود تا این مشکل حل گردد.