تورهای گردشـگری در قضـاوت گردشگران

گردشگران ایرانی تا چه اندازه از خدمات ارائه‌شده در تورهای گردشگری رضایت دارند و چه نمره‌ای به خدمات ارائه شده می‌دهند؟

گردشگران داخلی که بازدید از شهرها و جاذبه‌های گردشگری کشور را در قالب مسافرت با تورهای گردشگری ترجیح داده‌اند، تا چه اندازه از خدمات داخلی در هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و حتی از فروشندگان بسته‌های گردشگری داخلی رضایت دارند؟ اینها سوالاتی است که بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری کشور را ترغیب کرد تا سال گذشته در قالب نظرسنجی از ۲۵۷۰ گردشگر خروجی و ۴۵۶۰ گردشگر داخلی که در قالب تور سفر کرده‌اند به آنها پاسخ دهد. گردشگران خروجی راضی ترند

نتایج نظرسنجی انجام شده تا پایان سال گذشته که توسط هلدینگ بزرگ گردشگری ایران صورت گرفت بیانگر آن است که ۸۰ درصد از گردشگران خروجی کشور که با تور سفر کرده‌اند، از سفر با تورهای گردشگری به خارج از کشور رضایتمندی کامل داشته اند. براساس آنچه در نظرسنجی این گروه بزرگ از شرکت‌های گردشگری کشور آمده است، میزان رضایتمندی کامل گردشگرانی که با تور در داخل کشور سفر کرده‌اند نیز ۷۷ درصد برآورد شده است.

نتایج نظرسنجی از ۲۵۷۰ گردشگر خروجی کشور که با تور به سفرهای خارجی رفته‌‌اند همچنین بیانگر آن است که توانایی سرپرست تورها در سفرهای خارجی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و ۹۱ درصد از گردشگران تورهای خروجی کشور اعلام کرده‌اند که توانایی سرپرست تورها در اداره تور در سطح عالی است.

گردشگران خروجی کشور همچنین خدمات ارائه شده به گردشگران در هتل‌ها را در ردیف دوم میزان رضایتمندی کامل خود قرار داده‌‌اند. بر این اساس ۸۱ درصد از گردشگران تورهای خارجی کشور خدمات ارائه شده در هتل‌ها را عالی، ۱۰ درصد خوب و ۹ درصد در سطح متوسط ارزیابی کرده‌‌اند.

ردیف سوم این نظرسنجی نیز مربوط به برخورد مسئول فروش بسته تور به گردشگران در شرکت‌های خدمات گردشگری است. ۷۴ درصد از مشتریان تورهای خارجی اعلام کرده‌اند که برخورد مسئول فروش تور گردشگری با آنها در سطح عالی بوده، ۱۸ درصد مسافران خروجی گفته‌اند ارزیابی آنها از برخورد مسئولان فروش در سطح خوب و هشت درصد نیز اعلام کرده‌اند که برخورد فروشندگان تورها با آنها در سطح متوسط است.

نظرسنجی انجام شده از ۲۵۷۰ گردشگر خروجی کشور که در سال گذشته به سفرهای خارجی رفته‌‌اند بیانگر آن است که خدمات شرکت‌های هوایی رتبه کمتری در جلب رضایت کامل گردشگران داشته است. براساس این گزارش ۷۲ درصد از گردشگران، خدمات شرکت‌های هوایی در ارائه خدمات به گردشگران را عالی ارزیابی کرده‌اند، ۱۸ درصد نیز خدمات این شرکت‌ها را خوب و ۱۰ درصد متوسط ارزیابی کرده‌اند.

در نتایج به دست آمده از نظرسنجی انجام شده از گردشگران خروجی کشور، همچنین ۸۰ درصد از ۲۵۷۰ گردشگر خروجی کشور رضایتمندی خود از سفر با تور انتخاب خود را عالی اعلام کرده‌‌اند. ۱۲ درصد سفر خود را خوب و هشت درصد در سطح متوسط اعلام کرده‌‌اند.

ارزیابی گردشگران داخلی

همانطور که اشاره شد نظرسنجی انجام شده شامل سفرهای داخلی نیز شده است. بخشی از نتایج این نظرسنجی که در اختیار روزنامه قرار داده شده، نشان می‌دهد که در موضوع تورهای داخلی سطح رضایتمندی مسافران در مقایسه با تورهای خروجی کمتر است.

نتایج نظرسنجی از ۴۵۶۰ گردشگر داخلی که با تور و برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور سفر کرده‌‌اند بیانگر آن است که ۶۳ درصد گردشگران از خدمات شرکت‌های هوایی اعلام رضایت کامل کرده‌اند و ۲۰ درصد خدمات شرکت‌های هوایی را خوب و ۱۷ درصد نیز در سطح متوسط ارزیابی کرده‌اند.

۷۷ درصد مسافران اعلام کرده‌اند خدمات ارائه شده در هتل‌های داخل کشور به گردشگران داخلی در سطح عالی است. ۱۳ درصد از ۴۵۶۰ گردشگر داخلی که با تور در شهرهای کشور سفر کرده‌اند گفته‌اند که خدمات هتل‌ها در سطح خوب و ۱۰ درصد نیز اعلام کردند این خدمات در سطح متوسط به گردشگران ارائه شده است.

گردشگران داخلی در کشور البته با اعلام رضایت ۹۰ درصدی از توانایی سرپرست تورها خدمات ارائه شده در این بخش را در سطح عالی معرفی کرده‌‌اند.

پنج‌درصد نیز اعلام کرده‌اند توانایی سرپرست تورها در سطح خوب و همین میزان، خدمات تورها در این بخش را در سطح متوسط ارزیابی کرده‌اند.

گردشگران داخلی همچنین در بخش برخورد مسئولان فروش بسته‌های گردشگری داخلی به مشتریان با آمار ۷۷ درصد اعلام کرده‌اند که برخوردها در سطح عالی است. ۱۲ درصد برخورد فروشندگان را خوب و ۱۱ درصد آن را در سطح متوسط دانسته‌اند.

نتیجه نظرسنجی‌های بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری کشور همچنین مشخص کرده است که تا پایان سال گذشته ۷۷ درصد از گردشگران داخلی رضایتمندی خود از تور داخلی را به طور کامل اعلام کرده‌اند.

۱۳ درصد گفته‌اند رضایتمندی‌شان در سطح خوب و ۱۰ درصد نیز از تورهای داخلی در سطح متوسط اعلام رضایت کرده‌اند.