مجتمع تولید آلومینای ایران به عنوان اولین و تنها تولیدکننده آلومینا در خاورمیانه با هدف تولید سالانه 280.000تن آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم، صرفه‌جویی ارزی سالانه به میزان تقریبی 80میلیون دلار در سال و....

شرکت آلومینا ایران(سهامی خاص)
قطع وابستگی به واردات آلومینا از خارج، انتقال دانش فنی، تقلیل هزینه‌های تولید آلومینا، دستیابی به ارزش افزوده بالاتر، از طریق تولید محصولات نزدیک‌تر به صنعت و ایجاد اشتغال به‌طور مستقیم ۲.۰۰۰نفر به طور غیرمستقیم ۳.۰۰۰ نفر و محرومیت‌زدایی در منطقه در سال ۱۳۸۲ به بهره‌برداری رسید.مجتمع تولید آلومینای ایران در شهرستان جاجرم واقع در ناحیه شمال غربی استان خراسان (در فاصله تقریبی ۱۷۵کیلومتری جنوب غربی شهرستان بجنورد، ۱۶۰کیلومتری شمال غربی شهرستان سبزوار و ۱۹۴کیلومتری شمال شرقی شاهرود) در حاشیه شمالی کویر قرار دارد. مساحت کلی این مجتمع ۴۰۰هکتار و مساحت بخش صنعتی آن ۷۵هکتار می‌باشد.

مشخصات معدن بوکسیت
کانسار بوکسیت جاجرم در طول جغرافیایی 25/56 تا 45/56 شرقی و عرض 2/37 تا 3/37 شمالی واقع شده است. معدن بوکسیت جاجرم با وسعت تقریبی 11کیلومتر مربع بزرگ‌ترین معدن بوکسیت شناخته‌شده در ایران است و از نوع بوکسیت‌های کارستی و لایه‌ای - لنزی می‌باشد. متوسط ضخامت در حالت لایه‌ای 10متر و در لنزها به 60متر نیز می‌رسد. زون ماده معدنی از چهار بخش به شرح زیر تشکیل شده است: 1- بوکسیت کائولنی زیرین 2- بوکسیت شیلی 3- بوکسیت سخت 4- بوکسیت کائولنی فوقانی

pic1



کارخانه تولید شمش آلومینیوم
عملیات احداث کارخانه تولید شمش آلومینیوم جاجرم مصوبه جلسه مورخ ۰۵/۰۲/۸۷ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با هدف بومی‌سازی صنعت آلومینیوم در کشور، افزایش تولید سالانه این فلز، افزایش بهره‌وری مجتمع تولید آلومینای جاجرم، افزایش ارزش افزوده، محرومیت‌زدایی از منطقه، اشتغال‌زایی و کاهش فقر و بیکاری در منطقه، ایجاد سومین قطب آلومینیوم کشور و ... از شهریورماه ۱۳۸۶ با حضور جناب آقای مهندس احمدعلی هراتی‌نیک معاون محترم وزیر صنایع‌و‌معادن و رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) آغاز گردید.
این طرح با ظرفیت تقریبی سالانه 36.600تن در فاز اول و 110.000تن در طرح تکمیلی در جنوب شرق سایت آلومینا درحال اجرا می‌باشد.

pic2