تنی به آب بزنید!
سعیده وحید‌نیا
احتمال صدمه و جراحت در ورزش شنا نزدیک به صفر است
همه ساله با بروز اولین نشانه‌های گرما در هوا، ورزش آب‌تنی هم داغ می‌شود. شنا از جمله ورزش‌های آبی است که شما می‌توانید در این روزهای گرم سال از طریق آن دمای بدنتان را خنک کنید. ورزش شنا علاوه بر اینکه سلامتی شما را تضمین می‌کند، باعث آرامش روحی و روانی شما نیز می‌شود.

فواید ورزش آبی
در واقع شنا کردن تنها یک ورزش محسوب نمی‌شود، بلکه بسیاری از افراد آن را به عنوان یک تفریح به حساب می‌آورند و همین دلیل کافی است تا بازار استخرها بسیار گرم شود. این ورزش برای قلب بسیار مفید است و تحرکات زیاد آن باعث افزایش قدرت بدنی، قوی‌تر شدن شانه‌ها و ماهیچه‌ها و عضلات پشت و کمر می‌شود. بیماران رماتیسمی، بیمارانی که ناتوانایی‌های جسمی دارند و حتی بیماران آسمی نیز شنا را برای بهبود آسیب‌های خود انتخاب می‌کنند. پزشکان برای التیام درد کمر به بیماران خود شنا کردن در استخر را پیشنهاد می‌کنند، زیرا بدن وقتی وارد آب می‌شود، آب از آن محافظت می‌کند و کمترین فشارها به مفاصل و استخوان‌ها وارد می‌شود. ضمن آنکه این ورزش برای تنظیم وزن بدن و خوش‌اندام‌تر شدن بسیار موثر است. شنا برای نوزادان نیز فواید بسیاری دارد؛ افزایش هوش، تمرکز حواس، هوشیاری و پیشرفت در روابط اجتماعی در آینده از مزایای شنا در کودکان است. شنا باعث تقویت ماهیچه‌ها و افزایش حجم ریه کودک می‌شود. الگوی خواب شبانه کودکانی که شنا می‌کنند نیز بسیار منظم می‌شود. اعتماد به نفس و احساس استقلال اولین چیزهایی است که در کودک هنگامی که شنا می‌کند، دیده می‌شود. بچه‌های ۶ تا ۱۰ ماهه قادر هستند در زیر آب ۵ دقیقه شنا کنند و نفس خود را نگه دارند.
شنا برای کودکان زیر سه سال فقط به صورت «شنای سگی» است که کودک سر را بیرون از آب نگه داشته و شنا می‌کند. شنا یکی از پیشنهادات پزشکان در دوران بارداری است. شنا به عنوان ورزش برای دوران بارداری، باعث می‌شود افزایش وزن دوران بارداری را راحت‌تر تحمل کنید. در هنگام شنا احساس بی‌وزنی می‌کنید و از طرف دیگر می‌توان گفت که تقریبا احتمال صدمه و جراحت در این ورزش وجود ندارد. به علاوه، شنا موجب می‌شود که عضلات نیز قدرت و وضعیت بهتری پیدا کنند. البته قبل از شروع این ورزش حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.
بیماری‌های شنا
اما بیماری‌های شنا هم از دیگر موارد این مطلب است: آب، محیط خوبی برای رشد بسیاری از باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها است. اختلالات روده‌ای مانند حصبه، اسهال، ناراحتی‌های گوارشی و معده، عفونت چشم، گوش و بیماری‌های پوستی مثل عفونت‌های قارچی، زرد زخم و هپاتیت A ممکن است از طریق آب به بدن در استخرهای آلوده منتقل شود. برخی از بیماری‌ها نیز بر اثر استفاده نادرست و نامناسب از کلر در استخرها و تماس یا بلعیدن آب به وجود می‌آیند که از بین آنها می‌توان به کونژتکتیویت، تراخم، خارش پای شناگر، ژیادریوزیس، بیماری‌های دستگاه فوقانی تنفسی نظیر عفونت سینوس‌ها، گلودرد عفونتی، التهاب مکرر پوشش‌های مخاطی چشم‌ها، گوش‌ها و گلو اشاره کرد. کاربرد بیش از اندازه کلر و تنظیم نبودن PH آب، سبب التهاب، تحریک، خارش و عفونت می‌شود. نظر کارشناسان در مورد ویژگی‌های یک استخر خوب این است که استخر باید استانداردهای معمول را در حجم و ابعاد، ساختمان، تجهیزات ایمنی و بهداشتی، آب مورد استفاده در آن و ...، رعایت کرده باشد. با نگاهی دقیق‌تر و کنجاوانه می‌توان استخرهای متناسب برای شنا کردن را به روش زیر انتخاب کرد.
- آب استخر بی‌رنگ است یا سبز؟
- آب، شفاف و تمیز است یا ذرات آلودگی و مواد چربی حاصل از انواع کرم‌ها روی آن وجود دارد؟
- کلر آب آنقدر زیاد است که چشم و مخاط بینی را اذیت می‌کند یا آنقدر کم که بوی آن اصلا تشخیص داده نمی‌شود؟
- دمای آب چیزی حدود 25 تا 28درجه سانتیگراد و دمای محیط استخر، 2 تا 3 درجه گرم‌تر است؟
- سرویس‌های بهداشتی موجود و مواد شوینده آن، شرایط مناسبی دارند؟
- برای خردسالان و کودکان استخر جدا، همراه با مربیان و مراقبان ویژه وجود دارد؟
کارشناسان بهداشت معتقدند بر اساس استانداردهای بهداشت و رعایت بهداشت عمومی آب استخر باید مرتبا تصفیه و هر دو یا سه روز یک بار تعویض شود، اما این موضوع با توجه به ذخایر آبی در کشور خصوصا در فصل تابستان تقریبا غیرممکن است.
کارشناسان بهداشت همچنین می‌گویند: باید قبل از شروع هر سانس میزان کلر آب سنجیده شود و در صورت وجود آلودگی مجددا ضدعفونی شود، استاندارد میزان کلر آزاد باقیمانده در آب استخر از یک تا 5/3میلی‌گرم در لیتر است که مرتبا باید توسط متصدی استخر آزمایش شود.
بوی بد و آزاردهنده کلر که در استخرها به مشام می‌رسد، ناشی از کلرهای ترکیبی موجود در آب استخر است. این کلرهای ترکیبی که بیشتر منشا آمونیاکی دارند، موجب سوزش چشم و خارش پوست می‌شوند و مشکلات عدیده‌ای برای شناگران به وجود می‌آورند، بنابراین بوی کلر که از آب متصاعد می‌شود، نه تنها نشانه پاکیزگی و کلرزنی دقیق استخر نیست، بلکه دلیلی بر عدم نگهداری صحیح استخر است.