گروه بازارنامه- در گرم‌ترین روزهای فصل تابستان بازار آهن شاهد سردی در معاملات بود. بازار آهن تهران طی روزهای اخیر از چنان رکودی برخوردار بود که موجب افت نگرانی بسیاری از تجار و تولیدکنندگان و خشنودی مصرف‌کنندگان نهایی این محصولات شده است. زیرا که در پی تداوم موج کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی، بازار رسمی و غیررسمی کشور نیز در تلاطم این موج قرار گرفته و این افت تدریجی به جای شیرینی، تلخی و سردی معاملات میلیاردی برای فعالان بازار آهن تهران را به ارمغان داشته است.

اغلب تجار و فروشندگان خرد و کل آهن در بازار تهران از کسادی این بازار نالانند و خواستار راهکارهای اساسی برای خروج این بازار از رکود حاکم هستند.
بازار آهن که از ابتدای مرداد ماه امسال روی قیمت نزولی قرار گرفت همچنان شاهد ادامه وضعیت کنونی است، به گونه‌ای که روند کاهشی قیمت‌ها به دو هفته نخست شهریور ماه سال جاری کشیده شده به گونه‌ای که در این میان نرخ شمش فولاد به عنوان ماده اولیه تولید آهن که در روزهای پایانی تیر ماه امسال به مبلغ هر تن 1200دلار در بازارهای جهانی و هر کیلو 1130تومان در بازار داخلی و بنادر شمالی کشور مورد مبادله قرار می‌گرفت طی هفته گذشته به صورت C&F به 860دلار در هر تن در بنادر شمالی کشور رسید.
بنابر پیش‌بینی فعالان بازار آهن تا پایان امسال نرخ هر تن شمش فولاد به ۱۰۰۰دلار در هر تن خواهد رسید که البته این رشد در گرو عوامل مختلفی از جمله رشد قیمت نفت و همچنین نوسان نرخ یورو و دلار می‌باشد. طی دو هفته نخست شهریور سال‌ جاری هر کیلو میلگرد به طور متوسط با کاهش ۸درصدی در بازار تهران رو به رو شد به طوری که در مدت یاد شده میلگرد تولیدی برخی از شرکت‌های تولیدی به مرز ۱۰۰۰۰ریال نزدیک شده است.
در مدت یاد شده، میلگرد 8 آجدار کلاف اهواز که در پایان مرداد ماه امسال به نرخ هر کیلو 11هزار و 950ریال بود با افت 950ریالی در هر کیلو به مبلغ 11هزار ریال به فروش رسید.
در این مدت، میلگرد تولیدی اردبیل نیز با اختلاف نرخ ۹۰۰ریالی در هر کیلو از ۱۱هزار و ۱۵۰ریال در پایان مرداد ماه امسال به مبلغ ۱۰هزار و ۲۵۰ریال عرضه شد.
میلگرد شرکت فولاد البرز هم با کاهش قیمت یک‌هزار ریالی در هر کیلو از 12هزار و 500ریال به نرخ 11هزار و 500ریال طی هفته دوم شهریور ماه امسال و بازار غیررسمی تهران مورد مبادله قرار گرفت. همچنین فولاد البرز در مدت مورد بررسی شاهد اختلاف قیمت 900ریالی در هر کیلو میلگرد تولیدی خود در بازار تهران بود و به مبلغ 10هزار و 250ریال پیشنهاد و دادوستد شد.
طی دو هفته نخست شهریور ماه سال جاری بازار تیرآهن نیز از کاهش نرخ بی‌بهره نبود و مشتریان این محصول توانستند با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به پایان مرداد ماه امسال نسبت به خرید خود اقدام کنند.
در مدت یاد شده، بیشترین کاهش نخست متعلق به تیرآهن شاخه 22 بود که اختلاف نرخ 980هزار ریالی نسبت به پایان مرداد ماه سال‌جاری در بازار تهران به فروش رسید. در این مدت، کمترین افت نرخ متعلق به تیرآهن شاخه 24 بود که با اختلاف قیمت 40هزار ریالی نسبت به پایان مرداد ماه امسال در بازار تهران عرضه شد.طی دو هفته نخست شهریور ماه امسال شاخه تیرآهن 27 نیز با کاهش نرخ 460هزار ریالی نسبت به پایان مرداد ماه جاری در بازارهای غیررسمی دادوستد شد. با وجود کاهش چشمگیر نرخ آهن آلات در بازار تهران، اما بسیاری از تجار برای خرید این محصولات در شک و تردید به سر برده و در انتظار کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها هستند به مصرف‌کننده نهایی آهن‌آلات ادامه روند نزولی قیمت تا پایان ماه مبارک رمضان نیز مژده داده می‌شود و احتمال توقف روند کاهشی و حتی صعود قیمت‌ها متصور است.