گروه بازارنامه- ماشین لباسشویی از دسته کالاهایی است که تنوع بالا در برند، طرح و مدل آن باعث شده است مصرف‌کنندگان هنگام انتخاب آن با مشکل مواجه شده یا به قول خودمان سردرگم شوند.

ضمن اینکه هرکدام از ماشین‌لباسشویی‌ها بسته به مدل و قابلیت‌هایی که دارند دارای دستورالعمل خاصی برای نصب، نگهداری یا تعمیر و سرویس هستند که این مساله انتخاب این کالا را تاحدودی مشکل‌تر می‌کند.
اما این موضوع در کنار قیمت‌ بالای این وسیله تاکنون نتوانسته است مصرف‌کنندگان و به ویژه خانم‌‌های خانه‌دار را از داشتن یک نمونه جدید و پیشرفته از این کالا منصرف کند.
امروزه در سایه عرضه ماشین‌لباسشویی‌‌های جدید و پیشرفته‌ای که البسه و ملحفه و ... را با قدرت بخار شست‌و‌شو داده و چین و چروک آنها را نیز از بین می‌برند کمتر فردی را می‌توان یافت که حتی شست‌و‌شوی البسه بدون حضور این وسیله را تصور کند.
اگر سری به مراکز خرید و فروش لوازم خانگی مانند امین‌حضور، خیابان جمهوری، بازار تیمچه و ... بزنید حتما با مشاهده تنوع در برند، مدل و طرح ماشین لباسشویی‌ها متوجه نقش مهم این کالا نزد مصرف‌کنندگان خواهید شد.
محمدی یک فروشنده انواع ماشین‌لباسشویی و ماشین ظرفشویی در خیابان امین‌حضور می‌گوید: در‌حال‌حاضر ماشین لباسشویی‌های موجود در بازار به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار موجودند که ماشین لباسشویی‌‌های نیمه اتوماتیک به‌صورت دوقلو و سطلی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند و از قیمت پایین‌تری نسبت به ماشین لباسشویی‌های تمام اتوماتیک برخوردارند.
وی مارک‌های ارج، آزمایش، آبسال، سپهر الکتریک، حایر و پاکشو را از برندهای داخلی پرفروش و سامسونگ، ال‌جی، دوو، زیمنس، زیرووات، آ.ا.گ و ... را از برندهای مطرح خارجی معرفی کرد. صالحی یک فروشنده دیگر نیز در این زمینه می‌گوید: در میان ماشین لباس‌‌شویی‌های خارجی محصولات کره‌ای نسبت به سایر مارک‌ها از فروش بالاتری برخوردارند. کارونی یک فروشنده دیگر در این زمینه می‌گوید: ماشین لباسشویی‌های ایرانی به‌دلیل قیمت مناسب و کیفیت مطلوبی که دارند در کشورمان از فروش بالایی برخوردارند. این در حالی است که گروهی از فروشندگان معتقدند اختلاف چندانی میان قیمت برندهای ایرانی و خارجی وجود ندارد، ضمن اینکه محصولات ایرانی کیفیتی پایین‌تر از نمونه‌های خارجی دارند.
ساعدی یک فروشنده دیگر نیز از افزایش قیمت‌ها در بازار این کالا طی سه ماه اخیر خبر می‌دهد و علت این امر را افزایش نرخ مواد اولیه وارداتی مانند ورق آهن و ... عنوان کرد. این فروشنده در مورد اختلاف قیمت انواع ماشین لباسشویی‌ در بازار می‌گوید، افرادی که فکر می‌کنند پرداخت هزینه بالا ضامن کیفیت بالای کالا است و لباس‌های‌شان بهتر شسته می‌شود، اشتباه می‌کنند. چرا که خرید ماشین لباسشویی‌های آخرین مدل معمولا تنظیمات بیشتر و پیچیده‌تر، چرخش سریع‌تر و احتمالا استوانه‌ای بزرگ‌تر عایدشان می‌کند در حالی‌که کیفیت ساخت همان است.
بازارنامه - در این گزارش نکاتی که رعایت آنها باعث افزایش بازده ماشین‌لباسشویی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود به اختصار آورده‌ایم.
۱ - هنگام انتخاب ماشین‌لباسشویی توجه داشته باشید نمونه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد.
هرگز یک ماشین لباسشویی 7کیلویی برای یک خانواده دو تا سه نفره که حداقل هفته‌ای دو بار از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنند، مناسب نیست. همچنین یک ماشین‌لباسشویی کوچک (5کیلویی) برای یک خانواده پرجمعیت مناسب نیست.
۲ - از استفاده پشت سرهم ماشین‌ لباسشویی در فاصله زمانی کوتاه خودداری کنید. برخی از افراد ماشین لباسشویی را پس از تخلیه لباس‌ها دوباره روشن کرده و به عبارتی در یک روز چندین بار از آن استفاده می‌کنند. این عمل باعث استهلاک ماشین‌لباسشویی می‌شود.
3 - هنگام خرید سعی کنید ماشین لباسشویی خریداری کنید که ضمن داشتن علامت استاندارد و برچسب مصرف انرژی، کارآیی و بازدهی بالایی داشته باشد.
۴ - تا حد امکان از برنامه‌های دوره‌ای کم آب‌کشی برای آب‌کشی البسه استفاده کنید.
5 - از لباسشویی زمانی استفاده کنید که لباس به اندازه کافی داشته باشید و ماشین لباسشویی را برای چند تکه لباس روشن نکنید.
۶ - فیلتر و دهانه پودر لباسشویی را به‌طور منظم تمیز کنید.
7 - استفاده از لوله‌کشی آب گرم محل مسکونی در کاهش مصرف انرژی ماشین لباسشویی بسیار مفید است.
۸ - برای شستن لباس‌ها از درجه حرارت مناسب آب و برای آب‌کشی از آب سرد استفاده کنید.
9 - قبل از روشن کردن ماشین لباسشویی توجه داشته باشید که سیستم الکتریکی منزل (پریز، فیوز و ...) و سیستم آب منزل به جدول مشخصات فنی ارائه شده از طرف شرکت سازنده هماهنگی داشته باشد.
۱۰ - از ترکیب شوینده‌ها و مواد شوینده برای شستن لباس‌ها در ماشین‌ لباسشویی پرهیز کنید. چراکه این ترکیبات کالا بسیار خطرناک هستند. به عنوان مثال، سفید‌کننده‌ها در برخورد با صافی‌های شیمیایی دستگاه، ‌گازهای خطرناکی متصاعد می‌کنند.
11 - از پودر لباسشویی بیش از حد استفاده نکنید. زیرا کف زیاد به ماشین لباس‌شویی فشار می‌آورد و انرژی بیشتری مصرف می‌کند.
۱۲ - پارچه‌های خیلی چرک را ابتدا خیس کنید. می‌توانید برای این کار از برنامه خیساندن البته استفاده کنید. به این ترتیب در یک دور شستشو و مصرف برق بیشتر صرفه‌جویی کرده‌اید.
13 - اگر ناگهان آب از ماشین لباس‌شویی سرازیر شد، قبل از هر چیز لوله فاضلاب را چک کنید و پس از آن به دنبال مشکل دستگاه بگردید.
۱۴ - برای شستن اشیایی چون عروسک، پتو، کفش به موارد ذکر شده روی آنها توجه کنید تا آسیبی به کالا و همچنین ماشین لباس‌شویی وارد نشود.