امروزه درصد زیادی از کاربران علاقه فراوانی به تماشای فیلم و شنیدن موسیقی در کامپیوتر شخصی خود دارند که این باعث استفاده روزافزون از بلندگو‌های پیشرفته در کامپیوترهای امروزی شده است، اما مشکلی که در این میان هست تنوع مدل‌های این محصول است که خرید را برای کاربران مشکل ساخته است و آنها را در مقابل طیف وسیعی از انتخاب قرار داده است پس به همین علت باید در خرید این قطعه که از دیدگاه بسیاری از افراد وسیله‌ای مهم در کامپیوتر محسوب می شود دقت کافی نمود تا بتوان بهترین دقت و کیفیت را در هنگام فعالیت‌های مختلف صوتی به دست آورد. بنابر این همواره چند مورد را به یاد داشته باشید. ۱ - وات واقعی بلندگو (اسپیکر): برای بیان میزان توان واقعی بلندگو از واحدی به نام RMS استفاده می‌شود. در اصل RMS واحدی است که نشان دهنده توان واقعی تقویت‌کننده و بلندگو‌ها است و با توجه به این واحد می‌توان به راحتی به میزان توان صوتی که یک بلندگو قادر به ایجاد آنها است پی برد، همچنین از طرفی واحدی به نام Pmpo نیز روی بلندگو‌ها نوشته می‌شود که این واحد در اصل یک واحد قراردادی هست که از حاصل ضرب وات واقعی در مضربی مشخص به دست می‌آید و می‌توان گفت که این واحد بیشتر به ساختار کلی طراحی بلندگو بستگی دارد که می‌تواند باعث تاثیرگذاری بیشتر روی کاربر شود.

۲ - طراحی بلندگو‌ها: طراحی مناسب و دقیق بلندگو‌ها یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت صدا است، به طور مثال خرید یک اسپیکر با بدنه‌ای مناسب، مانع از ایجاد صدای نامناسب در هنگام پخش صدای بم می‌شود که این حالت در بسیاری از بلندگو‌های موجود در بازار مشاهده می‌شود، همچنین طراحی مناسب بلندگو‌ها باعث افزایش زاویه پخش (همان طیف پوشش‌پذیری صوتی ) توسط اسپیکر می‌شود که این عامل در تاثیر‌گذاری بیشتر روی کاربر موثر است. از طرفی طراحی مناسب بلندگو خود باعث افزایش جذابیت آن برای کاربر می‌شود که این عامل یکی از دلایل مهم در خرید اسپیکر مناسب توسط اکثر کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

۳ - میزان فرکانس قابل پشتیبانی: اصطلاحی در سیستم‌های صوتی به نام میزان فرکانس قابل پردازش وجود دارد که این اصطلاح در سیستم شنوایی انسان نیز صادق است. در حالت کلی گوش طبیعی انسان قادر به شنیدن اصواتی ما بین ۲۰ تا ۲۰هزار ‌هرتز است و در صورت افزایش فرکانس بیش از این مقدار قادر به شنیدن آن نخواهیم بود، پس در صورت تمایل به انتخاب یک بلندگوی مناسب سعی کنید، بلندگویی بخرید که طیف گسترده‌ای از فرکانس‌های قابل شنیدن توسط گوش را پشتیبانی کند که این امر باعث درک بهتر صداهای مختلف در هنگام فعالیت‌های صوتی می‌شود.

۴ - تعداد کانال‌های خروجی: امروزه اکثر بلندگو‌های بازار دارای حداقل ۲ کانال اصلی و یک کانال صدای بم هستند که این عامل باعث تاثیر‌گذاری بهتر در هنگام شنیدن صدا‌های مختلف می‌شود، اما به علت پیشرفت و تعبیه کارت‌های صدای چند کاناله روی مادربورد‌های امروزی، کم کم این بلندگو‌ها جای خود را به بلندگو‌های چند کاناله می‌دهد، اما علتی که امروزه بلندگو‌های چند کاناله طرفدار خاصی یافته است فقط به علت وجود کارت‌های چند کاناله نیست بلکه به اکثر فیلم‌ها و بازی‌های امروزی از حالت چند کاناله پشتیبانی می‌کند که این عامل خرید بلندگو‌های چند کاناله را رونق می‌بخشد. سعی کنید بلندگویی تهیه کنید که حداقل از ۴ کانال اصلی و یک کانال برای صدای بم داشته باشد.