اهدای خون را به دو علت جدی بگیرید

برای حفظ سلامتی بدنتان و کمک به بیماران نیازمند خون، در این ماه مبارک اعطای خون را فراموش نکنید بازار نامه- هرچند اهداکنندگان خون در ایران در قبال این کار انسانی خویش هزینه‌ای دریافت نمی کنند و همواره برای اهدا پیش قدم می‌شوند اما باید پذیرفت در بعضی از ایام سال بالانس اهدای خون به هم می‌ریزد و مصرف کنندگان فرآورده‌های خونی در این شرایط با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

همان طور که در ماه محرم میزان اهدای خون به طرز عجیبی افزایش می‌یابد ماه رمضان هم ماه کاهش شدید اهدای خون در ایران است. با آغاز ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون در برخی از استان‌های کشور با کاهش روبه‌رو شده است که از جمله این استان‌ها می‌توان به استان تهران، سیستان و بلوچستان، گلستان، هرمزگان، گیلان و مازندران اشاره کرد.

با توجه به محدودیت زمان نگهداری فرآورده‌های خونی نیاز به اهدای مستمر خون وجود دارد. چنان که پلاکت بیش از سه‌روز و گلبول قرمز بیش از یک‌ماه قابل نگهداری نیست. با وجود تسهیلات به عمل آمده به دلیل توسعه مراکز درمانی و افزایش اعمال جراحی از یک سو و افزایش سفرها پیش از ماه رمضان، خاموشی‌ها و گرمای تابستان از سوی دیگر در ماه مرداد و ابتدای شهریور، آمار ذخایر خونی در برخی استان‌ها به ویژه استان‌هایی که بیشترین آمار تعداد بیماران تالاسمی را دارند، کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این روند طی ماه مبارک رمضان ذخایر خونی کشور کاهش بیشتری را نشان خواهد داد و از آمادگی شبکه خون‌رسانی برای شرایط پیش‌بینی نشده، کاسته خواهد شد.

خون، کی؟ کجا؟

معاون فنی پایگاه انتقال خون استان تهران پیش از این و با آغاز ماه مبارک رمضان از فعالیت این پایگاه‌ها در ماه رمضان در دو شیفت صبح و عصر خبر داده و گفته واحدهای شیفت عصر از ساعت ۲۰ به بعد و شیفت صبح از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ بعدازظهر فعال هستند.

دکتر زیدی می‌گوید: در صورتی که هنگام سحر از غذا و مایعات به اندازه کافی استفاده شود، روزه‌داران می‌توانند تا ساعت ۱۱ الی ۱۲ظهر برای اهدای خون مراجعه کنند؛ این در حالی است که بعد از این ساعات، اهدای خون توسط این افراد توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های انتقال خون در ماه رمضان تقریبا در تمام سطح شهر مستقر هستند، افزود: پایگاه‌های مستقر در مراکز مذهبی از ساعت ۲۰ فعالیت خود را آغاز می‌کنند. همچنین پایگاه مرکزی انتقال خون در خیابان وصال شیرازی از ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب فعال است.

به گفته دکتر زیدی، پایگاه‌های انتقال خون مستقر در مهدیه تهران، وزارت کشور (محل برگزاری جشن رمضان)، نارمک، امامزاده صالح(ع)، مصلی امام‌خمینی(ره)، مسجد ابوذر، حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، صادقیه، هیات رزمندگان غرب، حسینیه همدانی‌ها و بیت‌الرقیه از جمله واحدهای شیفت عصر بوده که بعد از افطار و از ساعت ۲۰ به بعد فعال هستند. معاون فنی پایگاه انتقال خون استان تهران با اشاره به پایگاه‌های شیفت صبح گفت: پایگاه‌های انتقال خون مستقر در خیابان پیروزی، ولیعصر(عج)، آزادی، رسالت، تجریش، متروی میرداماد، متروی شهرری و بیمارستان میلاد از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰بعدازظهر فعالیت می‌کنند.

اهدای خون بی‌ضرر

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: اهدای خون در ماه رمضان عوارضی ندارد و در بسیاری از افراد سبب نشاط نیز می‌شود. روزه‌دارانی که توان بالاتری دارند در اوایل صبح نیز می‌توانند خون اهدا کنند. بیماران تحت درمان شیمی‌درمانی، جراحی و همچنین تالاسمی‌ها در همه ماه‌های سال نیازمند خون هستند و اگر در ماه رمضان کاهش اهدای خون و جود داشته باشد سازمان انتقال خون مجبور است از ذخایر خونی کشور که برای حوادث غیرمترقبه ذخیره شده است استفاده کند. به همین جهت است که اهداکنندگان باید بیش از پیش به اهدای خون در این ایام توجه کنند و با رعایت اصول و نکات بهداشتی در این روزها هم خون اهدا کنند.