مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه هیچ کدام از مناطق شهرداری تهران مجاز به فروش تراکم نیستند، گفت: هم اکنون شهرداری در تهران پول تراکم از ساخت‌و‌سازهای شهر می‌گیرد، اما تراکم نمی‌فروشد.

فرزان شیروان بیگی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: شهرداری تهران طبق قانون مجاز به فروش تراکم نیست و در سال‌های اخیر نیز این اتفاق نیفتاده است از این رو تراکم پایه و مجاز شهر تهران که حق عامه مردم طبق قانون ۱۲۰ درصد بوده و در برخی نقاط پایتخت و باتوجه به طرح جامع و تفضیلی شهر تهران امکان ساخت ساختمان تا ۳۰۰ یا ۴۰۰ درصد نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: متقاضی ساخت بنا با تراکم ۳۰۰ درصد قانونی، طبق قانون مجاز به ساخت‌و‌ساز است و شهرداری باید این اجازه را برای ساخت بنا با تراکم بالا به وی داده که این تراکم فروشی نیست. شیروان بیگی تاکید کرد: از سویی با توجه به اینکه این میزان ساخت‌و‌ساز بیش از حق عمومی شهروندان برای احداث بناست، شهرداری طبق قانون و مصوبه شورای شهر تهران اقدام به دریافت هزینه مابه‌التفاوت میزان تراکم در این ساختمان می‌کند و پول این تراکم را از شهروندان می‌گیرد.

مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه این کار تراکم فروشی نیست و تراکم فروشی واقعی در تهران پیش از سال ۷۶ انجام می شد، گفت: آن زمان فروش تراکم سیار نیز در تهران رایج بود، اما در یک دهه اخیر چنین اتفاقی در شهرداری تهران نیفتاده است. وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران برای صدور پروانه ساخت با حد تراکم قانونی منتظر ابلاغ طرح تفضیلی مناطق است، اظهار داشت: البته در طرح جامع شهر تهران که از سوی وزارت مسکن و شهرسازی و نیز شهردار تهران مطرح شده با مقیاس یک ۱۰ هزارم وضعیت ساخت‌و‌سازهای شهر تهران دیده شده، اما چون بیش از ۸۰ درصد بناهای شهر تهران زیر ۲۵۰ متر مساحت دارند باید در طرح تفضیلی مناطق با مقیاس یک دو هزارم وضعیت تراکم و میزان مجاز ساخت‌و‌سازها در تهران مشخص شود.

مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرد: در شهر تهران هیچ‌کس نمی‌تواند تراکم بخرد یا بفروشد و در خصوص اعطای تراکم تنها بر اساس طرح جامع و طرح‌های تفصیلی مناطق اعمال خواهد شد.

مدیرکل ضوابط و مقررات شهرسازی معاونت معماری و شهرسازی تهران با اشاره به مصوبه شورای شهر، افزود: شهرداری این امکان را به افرادی که املاکشان در طرح قرار گرفته، داده است تا طلب خود از شهرداری بابت صدور پروانه را در مناطق دیگر منظور کنند و این مساله مصوبه شورای شهر تهران را نیز دارد.

به گفته شیروان بیگی، تراکم واحدهای مسکونی در شهر تهران تنها بر اساس طرح جامع و طرح‌های تفصیلی تهیه شده برای مناطق صادر می‌شود و هیچ تراکم اضافه برای واحدهای شهر تهران تحت عناوین مختلف خارج از طرح‌های تصویب شده شورای شهر و شورای عالی شهرسازی، صادر نخواهد شد.