بدیهی است که انتخاب فرآورده حالت‌دهنده مناسب مو، اولین و مهم‌ترین مرحله کار است. بعد از اینکه حالت‌دهنده مناسب موهای خود را انتخاب کردید، باید یاد بگیرید که چگونه از آن استفاده کنید. همان‌طور که قبلاً ذکر شد حالت‌دهنده‌ها دو دسته هستند.دسته‌ای که نیاز به آبکشی دارند و دسته‌ای که آبکشی نمی‌شوند.

حالت‌دهنده‌های رایج در بازار (خصوصا انواع ایرانی) اکثرا جزو دسته آب کشی هستند. بنابراین بعد از شامپو کردن، موی خود را به خوبی آبکشی کنید تا هیچ گونه اثری از شامپو لابه‌لای موی شما باقی نمانده باشد. سپس موی خود را با دست یا حوله آبگیری کنید. چون مویی که خیلی خیس باشد قدرت جذب حالت‌دهنده بر روی آن کمتر است.

میزان آب‌گیری از مو و اینکه این کار با دست انجام شود یا حوله باید مطابق دستورالعمل محصول صورت پذیرد. در صورتی که از حوله، ‌استفاده می‌کنید باید این کار را با روش گذاشتن و برداشتن انجام دهید.

مقداری حالت‌دهنده در کف دست خود بریزید و دست‌ها را مالش دهید (درست همان کاری که برای شامپو می‌کردید) تا به خوبی درکف دست شما پخش شود. سپس آن را به صورت یکنواخت روی همه تارهای موی خود پخش کنید. برای پخش کردن آن می‌توانید از شانه مناسب نیز استفاده کنید.

در مجموع از حالت‌دهندهای مو به دو روش استفاده می‌شود دسته اول آنهایی‌ هستند که بعد از شامپو زدن استفاده می‌شوند و قبل از خشک کردن نیاز به آبکشی دارند، بنابراین مقدار کمی از آن روی مو باقی می‌ماند.

دسته دوم از حالت‌دهنده‌ها، نیاز به آبکشی ندارند، بنابراین تا دفعه بعد که شامپو زدن انجام می‌شود، به طور کامل روی موها باقی می‌مانند.

بر خلاف آبکشی شامپو که هر چه بیشتر باشد بهتر است، برای آبکشی حالت‌دهنده زیاد افراط نکنید. چون همان‌طور که گفته شد، باید مقداری از حالت‌دهنده روی سطح موی شما باقی بماند.برای این منظور، حالت‌دهنده را زمانی استفاده کنید که قصد دارید از حمام خارج شوید.

نکته دیگری که باید تاکید کنیم، این است که تنها مقدار کمی از حالت‌‌دهنده باید روی موی شما باقی بماند، در حدی که هنوز احساس کنید سطح مو لیز است، زیرا باقی گذاشتن مقدار زیادی از حالت‌دهنده، نه تنها باعث نرمی ‌و حالت‌‌پذیری بیشتر مو نمی‌شود، بلکه باعث احساس سنگینی و کدورت مو شده و آن را بد حالت می‌کند. البته روی موهای زبر و ضخیم، ناچارید مقدار بیشتری از حالت‌‌دهنده به جا بگذارید تا اثر کند.

همچنین اگر برای حالت دادن به موها به هر دلیلی مجبور هستید از ژل‌ها استفاده کنید، دقت کنید که ژل به پوست سر شما نخورد. ژل‌ها را باید فقط به ساقه موها زد و بعد موها را حالت داد.

استفاده بیش از حد از ژل‌ها در صورتی که تماس با پوست سر داشته باشند، باعث ریزش مو میِ‌شود. تجربه نشان داده که کتیرا یکی از بهترین مواد حالت‌دهنده می‌باشد.

اگر موهایتان کمی مجعد است، می‌توانید در آخرین مرحله از حمام، ژل کتیرا را به موهایتان مالیده، شست‌وشو داده و بعد آبکشی کنید. بدین ترتیب موهایتان خوش‌حالت می‌شود. در موارد دیگر برای حالت دادن موها، می‌توانید بعد از حمام، موها را کمی خشک کنید، آنقدر که موها کمی مرطوب باشند و کامل خشک نشده باشند، سپس ژل کتیرا را در کف دست ریخته، کف دست‌ها را به هم مالیده و بعد کف دست‌ها را فقط به ساقه‌های مو بکشید. برای شاداب بودن موهایتان و سلامت آنها زمانی که نیاز به آراستن مو ندارید، ژل‌ها را از روی موها بشویید تا پوست سر به راحتی با هوای آزاد در تماس باشد.