رقابت آدیداس و نایک در المپیک 2008
«المپیک» اسم 4هزار چینی
خانواده‌های چینی‌ از زمان افتتاح بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ در کشورشان تاکنون نام المپیک را برای ۴هزار نوزاد تازه متولد شده‌شان انتخاب کرده‌اند.چینی‌ها این کار عجیب را به‌خاطر کسب بیشترین مدال قهرمانی توسط ورزشکاران چینی انجام داده‌اند.المپیک ۲۰۰۸ پکن فرصتی بود برای آن‌که ملت و دولت چین خودشان را از هرنظر به رخ جهانیان بکشند.طراحی منحصر به‌فرد ورزشگاه محل بازی‌ها که به آشیانه پرنده مشهور شده، بسیاری از خارجی‌های شرکت‌کننده در روز افتتاحیه بازی‌ها را شگفت‌زده کرد.همچنین برنامه‌ریزی جالب برای روشن‌کردن مشعل المپیک نیز برشگفتی گردشگران خارجی افزود.تولیدکنندگان لوازم ورزشی، پوشاک و کالاهای کم‌دوام چین نیز در این دوهفته بازی‌های المپیک تمام استفاده را از فروش به گردشگران نصیب خود کردند.

در کنار آشیانه پرنده! بازارهای حراجی کالاهای چینی به‌قدری فضای خارج از ورزشگاه را تحت‌الشعاع قرارداده بود که به محض پایان بازی‌ها، مردم با هجوم به این بازارها، فروشندگان را غافلگیر می‌کردند.چین که تا قبل از شروع بازی‌های المپیک، تمام کشورها را با صادرات کالاهای ارزان قیمت چینی غافلگیر کرده بود، در المپیک 2008 فرصت پیدا کرد یک‌بار دیگر به‌صورت گسترده کالاهای خود را برای خارجی‌ها تبلیغ کند.حالا با پایان بازی‌های المپیک ورزشکاران به همراه گردشگران خارجی به کشورهایشان بازمی‌گردند و سوغات بازی‌ها را که بدون شک اقلام کشور چین است برای هموطنان‌شان به ارمغان می‌برند. این بهترین تبلیغ کالای چینی است.
بازارنامه- بازی‌های المپیک پکن طی دو هفته با حرارت بسیار برگزار شد و یکشنبه گذشته به پایان رسید. اما برخلاف آنچه در ظاهر به نظر می‌رسد و رسانه‌ها آن را منعکس می‌کنند، کانون توجه در بازی‌های المپیک فقط برد در مسابقات و به دست آوردن مدال‌ها نیست. آنچه تماشاگران المپیک در داخل کشور چین و در سراسر جهان مشاهده کرده‌اند تنها ظاهر این بازی‌هاست. رقابتی در خفا و در پوسته زیرین المپیک در جریان است که ممکن است چندان مشهود نباشد، اما به جای مدال در آن پول رد و بدل می‌شود و به همین دلیل اگر مهم‌تر از رقابت اصلی نباشد، به اندازه آن اهمیت دارد.
این رقابت نهفته دو رقیب اصلی دارد که از غول‌های دنیای ورزش و بازار آن هستند.
این دو، دو مارک معروف پوشاک ورزشی یعنی نایک آمریکایی و آدیداس آلمانی است که در مسابقات جهانی المپیک پول قابل ملاحظه‌ و بی‌سابقه‌ای را سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا مصرف‌کنندگان چینی و تماشاچیان‌میلیونی این مسابقات را جذب خود کنند.
آدیداس آلمان در این مسابقات از طریق اسپانسرینگ بیش از 190‌میلیون دلار و رقیب آمریکایی آن یعنی نایک نزدیک به 150‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده ‌است.
آدیداس حامی مالی کلی مسابقات المپیک امسال در چین بود. همه حمل‌کنندگان مشعل المپیک از چند ماه پیش تا کنون و همچنین مقامات برگزارکننده و داوطلبان، پوشاک آدیداس را به تن داشتند. قهرمانان چینی هم از این پوشاک استفاده می‌کنند. هر ورزشکار چینی که برای به گردن انداختن مدال بر روی سکوها قرار می‌گیرد، لباس آدیداس به تن دارد. اما نایک حامی مالی تیم‌های ورزشی چین در ۲۲ رشته ورزشی از ۲۸ رشته ورزشی المپیک ۲۰۰۸ است.
هدف این رقابت تنگاتنگ میان دو مارک معروف ورزشی، تصاحب بازاری است که اگر چه نسبت به بازار مصرف آمریکا چندان قابل توجه نیست اما در 5 سال گذشته رشد سالانه 30‌درصدی داشته‌است. اکنون شعار شرکت‌های تجاری در دنیا این است که اگر می‌خواهید در دنیا پیشتاز باشید اول باید در بازار چین پیشتاز شوید.
نایک می‌گوید که بهار امسال فروشش از مرز یک‌میلیارد دلار گذشته و این میزان رکورد فروش از جدول زمانی برنامه‌ریزی شده این شرکت، یک سال جلو است.آدیداس هم ادعا دارد که با شروع مسابقات المپیک پکن از رقیب خود در فروش پیشی گرفته ‌است. این شرکت اعلام کرده که در نیمه اول بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن، فروشش ۶۰‌درصد افزایش یافته‌ و این فروش تا سال ۲۰۱۰ به ۵/۱میلیارد دلار می‌رسد.
ناظران بازار بر این باورند که این دو شرکت در رقابت با یکدیگر دوشادوش هم حرکت می‌کنند و هیچ کدام از دیگری پیشی نگرفته است.
اما نگاهی به آمار و ارقام فروش این دو شرکت در بازارهای مصرف چین و آمریکا نشان می‌دهد که چین می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به عنوان بزرگترین بازار مصرفی جهان جای آمریکا را بگیرد.
آدیداس در مسابقات المپیک امسال با شعار کلی و جمع‌گرایانه «همه با هم در سال 2008، غیرممکن را ممکن می‌کنیم» حاضر شده‌است. اما نایک بیشتر بر دستاوردهای فردی تاکید می‌کند و به دنبال تمرکز روی تک تک ورزشکاران است.
رقابت اصلی میان این دو مارک ورزشی در خارج از زمین‌های ورزشی جریان دارد. آدیداس بیش از ۵‌هزار شعبه فروش در کشور چین دارد و در این مسابقات‌هزاران شعبه ثابت و سیار فروش در اطراف محل مسابقات المپیک برپا کرده بود.
فروشگاه جدید آدیداس در چین که بزرگترین فروشگاه آن در سراسر جهان است، چندی پیش در پکن در فضایی به وسعت 3170 مترمربع در ساختمانی 4 طبقه گشایش یافت. در پشت بام این ساختمان یک زمین بسکتبال، یک پایانه کامپیوتری و چند سالن ورزشی واقع است. اما نایک بیشتر به دنبال ایجاد مکان‌های نمایشی و تبلیغاتی است.

نایک
مرکز اصلی: بورتون، اورگان، آمریکا لوگوی تبلیغاتی: علامت چک مارک تاسیس: در سال ۱۹۶۴ توسط فیل نایت و مربی‌اش بیل بورمن تاسیس شد. در سال ۱۹۷۱ آنها نام الهه پیروزی در مکتب یونان را برای این شرکت برگزیدند و نام آن شد نایک. کارمندان: بیش از ۳۰‌هزار نفر درآمد: در سال مالی ۲۰۰۸ درآمد، بیش از ۱۰‌میلیارد دلار

آدیداس
مرکز: اصل آلمان لوگوی تبلیغاتی: سه خط مورب از بزرگ به کوچک تاسیس: در سال ۱۹۴۹ توسط آدولف داسلر تولید کننده کفش‌های ورزشی تاسیس شد. برادر او هم موسس پوما بوده‌است. کارمندان: بیش از ۳۱‌هزار نفر. درآمد: در سال مالی گذشته ۸‌میلیارد دلار.