چتر آرامش بر سر بازار خودرو
بازارنامه- جای تعجب دارد و نسبتا غیرقابل باور است، حتی برای خود نمایشگاه‌داران پایتخت؛ بازار خودرو کشور در آرامشی مر موز به سر می‌برد.

هرچند گاهی این آرامش دچار تزلزلی مقطعی می‌شود، اما چندان به هم نخورده و فعلا پایدار به نظر می‌رسد به نحوی که نه خودرویی آن‌چنان که باید و شاید، ارزان می‌شود و نه خیلی گران؛ البته در این میان بوده‌اند خودروهایی که گاهی از آرامش بازار سوءاستفاده کرده و قیمت‌شان افزایش یافته، ولی این افزایش قیمت آنقدر تدریجی صورت گرفته که شاید ذهن عموم چندان آن را به خاطر نسپرده باشد. هرچه هست بازار خودرو همچنان آرام است و راکد و این آرامش زمانی عجیب‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم ایران‌خودرو و سایپا دو خودروساز بزرگ کشور نیز هرکدام یک هفته به نام تابستان در تعطیلی به سر بردند و بالطبع تولیدشان در این مدت خوابید که این موضوع به طور طبیعی عرضه خودروها را به بازار تحت تاثیر قرار می‌دهد آن هم در بازه زمانی فعلی که اوج مسافرت‌های تابستانی به حساب می‌آید و مشتریان، در به در دنبال خرید خودرو هستند.
بازار ارزان قیمت‌ها
آمار تولید چهار ماهه سایپا و پارس‌خودرو از رشد تولید پراید حکایت می‌کند؛ محصولی که حدود ۵۵ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد و دین بزرگی به گردن دومین و سومین خودروسازهای کشور دارد. پراید که احتمالا این روزها، مشتریان داخلی در پی خرید مدل‌های آن اعم از صفر کیلومتر و دسته دوم هستند، بازار آرامی در حال حاضر به خود می‌بیند.
مدل بنزین‌سوز متالیک آن با قیمت 8میلیون و 150هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و نوع دوگانه‌سوزش نیز قیمتی برابر با 8 میلیون و 300 هزار تومان را داراست این در حالی است که پژو روآ در عین حالی که همچنان با عدم استقبال مشتریان داخلی روبه‌روست، اما قیمت آن کاهش نمی‌یابد. این خودرو که مصرف سوخت بالایی دارد هم‌اکنون با قیمت 8 میلیون و 350 هزار تومان در نوع بنزین‌سوز و 8 میلیون و 700هزار تومان در مدل دوگانه‌سوز خود به فروش می‌رسد. ایران خودرویی‌ها، بارها پژو روآ را محصولی ضررده خوانده، اما از سوی دیگر بیشترین تیراژ را برای این محصول ملی در برنامه سال‌جاری خود در نظر گرفته‌اند.
داستان دنباله‌دار ریو
ریو داستان جالبی برای خود دارد. اول هفته در نمایندگی‌های مجاز سایپا گران می‌شود و آخر هفته ارزان؛ این کره‌ای مونتاژی،‌دیگر جا پای خود را در بازار خودرو ایران باز کرده و مانند اوایل حضورش که کمتر مشتری آن را تحویل می‌گرفت، غریب نیست. هم‌اکنون ریو با استقبال مناسب مشتریان داخلی رو‌به‌رو بوده و بازارگرمی دارد. شاید سایپا نیز به همین دلیل طی سال جاری تیراژ تولید این خودرو را نسبت به سال گذشته افزایش داده است.
در حال حاضر ریو که به دستور وزیر صنایع و معادن قیمت آن کارخانه‌ای است، به حالت سابق بازگشت و در بازار با قیمتی معادل ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که یکی دو هفته پیش قیمت این خودرو به یکباره حدود ۷۰۰هزار تومان افزایش یافته بود. سایپایی‌ها به تازگی مدعی شده‌اند از ریو، ضرر می‌کنند.
دوران انزوای رونیز
این روزها با به میدان آمدن شاسی بلند‌هایی مانند هیوندای سانتافه و نیسان مورانو، عرصه بر خودروهایی مثل رونیز تنگ شده است.
رونیز که تحت برند نیسان ژاپن در پارس‌خودرو، مونتاژ می‌شود، روزگاری محصولی تک در بازار ایران به حساب می‌آمد و استقبال خوبی از آن می‌شد.
البته نه اینکه در حال حاضر، بازارش را از دست داده باشد، ولی به هر حال وجود رقبای فعلی بازار آن را تحت تاثیر قرار داده است. این موضوع را حتی می‌توان از آمار تولید رونیز در سایپا استنباط کرد. چراکه طبق آمار، تولید این محصول طی چهار ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
از طرفی کارت سوخت آن نیز از ابتدای تیر ماه امسال شارژ نشده و نخواهد شد که این موضوع نیز به طور طبیعی بر بازار رونیز تاثیر داشته است. در هر صورت هم‌اکنون مونتاژی ژاپنی با قیمت 31میلیون و 700هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
ثبات زانتیا
زانتیا را باید به واقع محبوب‌ترین و بهترین محصول سایپا دانست. خودرویی که دو سه ماهی است دیگر از نوسانات نمودار قیمتی‌اش خبری نبوده و آرام آرام است.
البته خودرو فرانسوی الاصل، طی روزهای پایانی سال گذشته و ماه‌های ابتدایی امسال، آنقدر گران شد که دیگر جایی برای گرانی بیشتر نداشته باشد.
زانتیا هم‌اکنون با قیمت 30میلیون و 200هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. سایپا مدل فیس‌لیفت شده زانتیا را نیز تولید و به بازار عرضه کرده است.
دور، دور پژو پارس است
در روزهایی که بازار خودرو آرام است، ظاهرا پژو پارس چندان به این آرامش پایبند نیست. این محصول که جزو محبوب‌ترین تولیدات ایرا‌ن‌خودرو به حساب می‌آید، طی یکی دو هفته اخیر اندکی گران شده و هم‌اکنون در مدل معمولی با قیمت 18میلیون و 800هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. پژو پارس خودرویی پرمصرف از لحاظ سوخت به شمار می‌رود، ولی در عین حال همواره استقبال مشتریان داخلی را به خود دیده است.
به خصوص مدل ELX آن‌که در حال حاضر با قیمت ۲۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.
ماکسیما و بازار آرامش
بهترین خودرو تولید داخل یعنی ماکسیما همان‌طور که تولیدی نسبتا بی‌حاشیه‌ دارد، بازار آن نیز معمولا به دور از حواشی بوده و بدون نوسان است.
البته پس از حذف سهمیه بنزین ماکسیما، این خودرو اندکی با کاهش قیمت در بازار روبه‌رو شد و هم‌اکنون نیز ثباتی نسبی را به خود می‌بیند. این محصول نیسان ژاپن هم‌اکنون با قیمت 36میلیون و 500هزار تومان در مدل دنده‌ای به فروش می‌رسد و نوع اتوماتیک آن نیز قیمتی برابر با 40میلیون و 500هزار تومان را دارا است.