انستیتو سلطنتی ملی ناشنوایان در بریتانیا نتایج یک تحقیق بر ده‌ها نفر از استفاده‌کنندگان دستگاه‌های پخش موسیقی ام‌پی‌تری (MP۳) را منتشر کرده که طبق آن هشتاد درصد استفاده‌کنندگان از این دستگاه‌ها به صدایی بیش از۸۰ دیسیبل گوش می‌دادند. این موسسه می‌گوید، باید به جوانان هشدار داد که با گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، خود را در معرض خطر مشکلات شنوایی قرار می‌دهند. پیشنهاد نصب برچسب هشدار‌دهنده

بنا بر اظهارات این موسسه، پیشنهاد نصب برچسب هشدار‌دهنده، توجه برخی تولید‌کنندگان دستگاه‌های پخش موسیقی ام‌پی‌تری را جلب کرده است. انستیتوی سلطنتی ملی ناشنوایان می‌گوید نمی خواهد تا مردم را از گوش دادن موسیقی ام‌پی‌تری یا رفتن به کلوب‌ها و کافه‌ها برای لذت بردن از موسیقی بازدارد بلکه هدف این است که مردم را تشویق به محافظت از خود در برابر موسیقی با صدای بلند کنند. دکتر «جان‌لو»، مدیر اجرایی انستیتوی سلطنتی ملی ناشنوایان می‌گوید: کارخانه‌های تولید ام‌پی‌تری مسوولیت دارند که مشتریان خود را از خطرات گوش دادن به موسیقی بلند آگاه و آنان را تشویق کنند که موسیقی را با صدای مناسب گوش دهند. ما مصرانه از آنها می‌خواهیم که برای الصاق برچسب‌های هشدار بر روی بسته‌های محصولاتشان همکاری کنند.

خطرات گوش دادن به موسیقی با صدای زیاد چیست ؟

گوش دادن به صداهای بسیار بلند برای دوره‌های طولانی می‌تواند باعث بروز عارضه کاهش شنوایی شود. وز وز کردن گوش یا شنیدن صدای زنگ در گوش، می‌تواند «یک علامت خطر» در زمینه بروز آسیب دیدگی شنوایی باشد.

گوش دادن بدون وقفه به موسیقی

دکتر «جان‌لو» می‌گوید: «ما می‌دانیم که جوانان در معرض خطر آسیب رساندن به شنوایی خود به دلیل گوش دادن موسیقی با دستگاه‌های ام‌پی‌تری به مدت طولانی و با صدای بلند هستند.»فن‌آوری‌های جدید و قابلیت ذخیره بیشتر موسیقی بر روی محصولات جدید، مشتریان را قادر می‌سازد تا برای ساعات طولانی بدون وقفه و با صدایی بلندتر به موسیقی گوش بسپارند.

هشدار را جدی بگیرید

«اگر شما عادت به شنیدن موسیقی با ام‌پی‌تری و با صدای بلند داشته باشید این امر می‌تواند به شنوایی شما برای همیشه آسیب وارد آورد.»

دکتر لا ادامه می‌دهد: روشن است که نه تنها جوانان از خطراتی که شنوایی آنها را تهدید می‌کند، آگاهی ندارند بلکه کارخانه‌های تولید ام‌پی‌تری نیز تاکنون به اندازه کافی برای هشدار دادن به مردم تلاش نکرده‌اند. آنجلا کینگ، فوق تخصص شنوایی در انستیتوی سلطنتی ملی ناشنوایان می‌گوید، شیوه‌های مختلفی برای محافظت در برابر خطراتی که شنوایی را تهدید می‌کند، وجود دارد.

او می‌گوید: «ما می‌خواهیم همه کسانی را که از ام‌پی‌تری استفاده می‌کنند تشویق کنیم که کمی صدای آن را از روی آگاهی کم کنند. حتی یک درجه کم کردن صدا می‌تواند به میزان زیادی خطر آسیب دیدن گوش‌های شما را کاهش دهد.»