دنیای شگفت‌انگیز MP3
بازارنامه - دستگاه‌هاى پخش موزیک دیجیتال پرتابل این روزها طرفداران بسیارى مخصوصا در بین جوانان دارد. کاهش روزانه قیمت آنها و بالا رفتن کیفیت آنها نیز باعث افزایش محبوبیت آنها شده است. دستگاه پخش‌کننده، MP3Player بسیار مشابه همان واکمن‌هاى قدیمى است که آن روزها آهنگ‌هاى ضبط شده روى نوار را پخش مى کرد.

تنها تفاوت در این است که در این سیستم‌هاى جدید، نوار وجود ندارد و موسیقى به صورت دیجیتالى ضبط و پخش می‌شود، به همین علت کیفیت موسیقى پخش شده بسیار عالى است. فرمت MP۳ به علت تکنیک فشرده‌سازى خوب خود از عمومیت بسیارى در دنیاى اینترنت برخوردار است زیرا می‌تواند اندازه فایل را بسیار کوچک کند در حالى که کیفیت صدا تغییر چندانى نمی‌کند. در این بین برنامه‌هاى زیادى براى تبدیل فایل‌هاى موسیقى به فایل MP۳ موجود است. اکثر پخش‌کننده‌هاى MP۳ به صورت دستگاه‌هاى ذخیره‌سازى به کار می‌روند که می‌توانید از آنها براى انتقال ساده مستندات و سایر انواع فایل‌ها استفاده کنید. بعضى از انواع پخش‌کننده‌هاى MP۳ داراى قابلیت‌هاى اضافى مانند رادیوهاى AM/FM و ضبط هستند. هدف اصلى این مقاله این است که بگوییم چه مدل‌هایى براى پخش‌کننده MP۳ موجود است و هر یک چه قابلیت‌هایى دارد تا بتوانید نمونه مورد علاقه‌تان را بخرید. به طور کلى پخش‌کننده‌هاى MP۳ براساس نوع سخت‌افزارى که براى ذخیره‌سازى آهنگ‌ها استفاده می‌کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند. سه نوع سخت‌افزارى که استفاده می‌شود عبارت است از دیسک سخت، حافظه فلش، CD. پخش‌کننده‌هاى داراى دیسک سخت، بیشترین فضاى ذخیره‌سازى را دارا هستند و بالاترین قیمت را به خود اختصاص می‌دهند (البته این قیمت رو به کاهش است). انواعى که داراى حافظه فلش هستند تعداد محدودترى آهنگ ذخیره می‌کنند ولى از نوع قبلى بادوام‌تر و کوچک‌تر هستند. سومین نوع CD محتوى پخش‌کننده MP۳ را می‌خوانند که امروز به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع سوم ارزان‌تر است و ظرفیت بالایى از فایل‌هاى MP۳ را فراهم می‌کند. براى استفاده از یک پخش‌کننده MP۳ بایستى یک کامپیوتر شخصى مدرن داشته باشید که داراى یک درگاه USB آزاد (۱/۱ یا ۰/۲) باشد. (در بعضى موارد یک درگاه فایروایر( Fire Wire )مورد استفاده قرار می‌گیرد). قبل از ایجاد مجموعه آهنگ‌هایتان روى کامپیوتر می‌توانید ظرفیت دیسک سخت‌تان را ارتقا دهید تا امکان ذخیره فایل‌هاى بیشترى را داشته باشید. هنگام خرید یک پخش‌کننده MP۳ باید مشخصات زیر را درنظر بگیرید:
۱ - حافظه: هرچه ظرفیت حافظه بالاتر باشد، آهنگ‌هاى بیشترى با شما همراه خواهد بود. در حال حاضر مدل‌هاى داراى دیسک سخت بالاترین ظرفیت را دارند. بالاترین ظرفیت ۸۰ گیگابایت است (تقریبا ۱۳۰۰ آهنگ). البته ظرفیت‌هاى بالاترى هم در راه است. در مدل‌هاى داراى حافظه فلش معمولا بیشترین حافظه ۵۱۲مگابایت (تقریبا ۱۲۰ آهنگ) است.
۲ - مدیریت فایل: فایل‌هاى MP۳ شامل نام خواننده، عنوان آهنگ و نام آلبوم است. با استفاده از این اطلاعات، پخش‌کننده می‌تواند اطلاعات را براى شما سازماندهى کند. بنابراین به دنبال پخش‌کننده‌هاى MP۳ با صفحه نمایش LCD که به راحتى قابل خواندن باشد، بگردید و مدلى را استفاده کنید که اطلاعات بیشترى را نمایش دهد.
۳ - نوع درگاه/ سرعت تبادل اطلاعات: بارگذارى ۵ گیگابایت از کامپیوتر روى پخش‌کننده MP3 با استفاده از 1/1 USB تمام شب وقت می‌برد. در صورتى که درگاه USB2.0 بالاترین سرعت مبادله را دارد. دقت داشته باشید پخش‌کننده‌ای که می‌خرید از چه درگاهى استفاده می‌کند و مطمن شوید که کامپیوترتان داراى چنین درگاهى است.
۴ - نرم‌افزار: تمامى پخش‌کننده‌هاى MP۳ براى بارگذارى و انتقال اطلاعات بین خودشان و کامپیوتر از نرم‌افزارها و درایوهاى خاص خود استفاده می‌کنند. معروف‌ترین این نرم‌افزارها Real one یا Music Match Juke box هستند. این نرم‌افزارها امکان جست‌وجو و بارگذارى فایل به دست آمده پخش‌کننده MP۳ را فراهم می‌کنند.
۵ - پشتیبانى از فرمت فایل‌ها: تمامى پخش‌کننده‌هاى صوتى دیجیتالى می‌توانند فایل‌هاى MP3 را پخش کنند ولى آهنگ‌هاى شما ممکن است با این فرمت ضبط نشده باشد (فرمت‌هاى دیگر مثل wma یا wmv. یا ASF) پخش‌کننده شما تنها فایل‌هایى را باز می‌کند که برایش تعریف شده باشد. به همین دلیل هنگام خرید، توضیحات روى جعبه یا بروشور یا سایت کارخانه را مطالعه کنید تا از نوع فرمت فایل‌هایى که پخش‌کننده MP3 پشتیبانى می‌کند، اطلاع یابید. در بعضى مدل‌ها شما می‌توانید فرمت مورد نظرتان را اضافه کنید. فراموش نکنید که هرچه پخش‌کننده شما فرمت‌هاى بیشترى را پشتیبانى کند راحت‌تر و در زمان کمترى می‌توانید بدون نیاز به تبدیل فرمت‌ها، آهنگ مورد علاقه تان را مبادله کنید. در ابتدا فقط تعداد محدودى پخش‌کننده MP3 در بازار موجود بود. اما حالا می‌توانید از میان مدل‌هاى گوناگون پخش‌کننده موردنظرتان را انتخاب کنید. فرقى نمی‌کند که کدام نوع را می‌خرید، حتما قبل از خرید آن را تست کنید. هنگام آزمایش به رابط کاربر براى انتخاب آهنگ مورد نظر توجه کنید. صفحه نمایش‌هاى LCD بزرگ کار یافتن و سازماندهى آهنگ‌ها را ساده‌تر می‌کند. در ضمن به دنبال نوعى باشید که با بودجه شما بیشترین آهنگ‌ها را در کوچک‌ترین اندازه جاى دهد. اگر به وزن کمتر اهمیت می‌دهید بایستى دستگاه‌هاى داراى حافظه فلش را انتخاب کنید. براى داشتن آهنگ‌هاى بیشتر مدل‌هاى داراى دیسک سخت مناسب‌تر هستند. میزان مصرف باترى یکى دیگر از پارامترهایى است که باید به آن توجه کنید. مدل‌هاى داراى دیسک سخت باترى شما را می‌خورند و مرتبا باید آن را تعویض کنید. در مقابل آن مدل‌هاى داراى حافظه فلش با سرعت کمترى باترى را به اتمام می‌رسانند. البته میزان مصرف باترى به مارک و خصوصیات دیگر پخش‌کننده هم بستگى دارد.